Directiva 1801/23-iun-2025 de adaptare la progresul ştiinţific şi tehnic a anexelor I şi II la Directiva (UE) 2022/1999 a Parlamentului European şi a Consiliului privind procedurile unitare de control în transportul rutier de mărfuri periculoase
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 13 Octombrie 2025
Directiva 1801/23-iun-2025 de adaptare la progresul ştiinţific şi tehnic a anexelor I şi II la Directiva (UE) 2022/1999 a Parlamentului European şi a Consiliului privind procedurile unitare de control în transportul rutier de mărfuri periculoase
Dată act: 23-iun-2025
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva (UE) 2022/1999 a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind procedurile unitare de control în transportul rutier de mărfuri periculoase (1), în special articolul 10,
(1)JO L 274, 24.10.2022, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2022/1999/oj.
Întrucât:
(1)În temeiul secţiunii I.1 din anexa I la Directiva 2008/68/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (2), anexele A şi B la Acordul referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase (ADR), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957 (3), se aplică operaţiunilor de transport naţional în interiorul Uniunii.
(2)Directiva 2008/68/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 septembrie 2008 privind transportul interior de mărfuri periculoase (JO L 260, 30.9.2008, p. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2008/68/oj).
(3)https://unece.org/transport/standards/transport/dangerous-goods/adr-2023-agreement-concerning-international-carriage.
(2)Directiva 2008/68/CE împuterniceşte Comisia să adopte acte delegate pentru a modifica anexele la directiva respectivă pentru a ţine seama de amendamentele aduse ADR, în special de cele referitoare la progresele ştiinţifice şi tehnice. În temeiul Directivei (UE) 2022/1999, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate de modificare a anexelor la directiva respectivă, în special pentru a ţine seama de modificările aduse Directivei 2008/68/CE şi, în consecinţă, de amendamentele la ADR.
(3)Anexele la Directiva 2008/68/CE, în special anexa I, care se referă la transportul rutier de mărfuri periculoase, au fost modificate de opt ori, cel mai recent prin Directiva delegată (UE) 2025/149 a Comisiei (4).
(4)Directiva delegată (UE) 2025/149 a Comisiei din 15 noiembrie 2024 de modificare a anexelor la Directiva 2008/68/CE a Parlamentului European şi a Consiliului pentru a ţine seama de progresul ştiinţific şi tehnic (JO L, 2025/149, 24.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir_del/2025/149/oj).
(4)Pentru a se asigura că normele în vigoare în prezent privind transportul de mărfuri periculoase sunt puse în aplicare în mod corespunzător, fişa de control utilizată pentru controalele în trafic prevăzută în anexa I la Directiva (UE) 2022/1999 ar trebui aliniată la ADR, astfel cum se aplică în secţiunea I.1 din anexa I la Directiva 2008/68/CE.
(5)În special, capitolul 1.4 din anexa A la ADR stabileşte obligaţiile respective în materie de siguranţă ale participanţilor la lanţul de transport al mărfurilor periculoase, şi anume expeditorii, transportatorii, destinatarii, încărcătorii, ambalatorii, operatorii de umplere, operatorii cisternelor şi descărcătorii, ceea ce face ca responsabilităţile lor specifice să fie clare, transparente şi executorii. Fişa de control prevăzută în anexa I la Directiva (UE) 2022/1999 ar trebui să reflecte dispoziţiile ADR prin identificarea participanţilor din lanţul de transport care pot fi traşi la răspundere pentru o anumită încălcare. Astfel de informaţii pot servi drept bază pentru controale suplimentare efectuate de autorităţile naţionale.
(6)În fişa de control prevăzută în anexa I la Directiva (UE) 2022/1999, ar trebui făcute trimiteri la dispoziţiile specifice ale ADR pentru a permite autorităţilor de aplicare a legii şi participanţilor la lanţul de transport să identifice dispoziţiile legale actualizate ale ADR.
(7)În conformitate cu articolul 9 alineatul (1) din Directiva (UE) 2022/1999, statele membre trebuie să transmită Comisiei rapoarte privind controalele efectuate în fiecare an calendaristic, inclusiv numărul de încălcări înregistrate, pe categorii de risc prevăzute în anexa II la directiva respectivă. Pentru a facilita această raportare, categoria de risc a unei încălcări înregistrate, stabilită în conformitate cu anexa II, ar trebui menţionată în fişa de control prevăzută în anexa I.
(8)Anexa II la Directiva (UE) 2022/1999 clasifică încălcările ADR în funcţie de nivelul de risc pe care îl creează. Lista respectivă ar trebui actualizată ca urmare a modificărilor aduse ADR, astfel cum se aplică în temeiul secţiunii I.1 din anexa I la Directiva 2008/68/CE.
(9)Secţiunea 9 din anexa I la Regulamentul (UE) 2016/403 al Comisiei (5) clasifică încălcările enumerate în secţiunea I.1 din anexa I la Directiva 2008/68/CE în funcţie de impactul acestora asupra bunei reputaţii a operatorilor de transport. Secţiunea respectivă a fost elaborată în concordanţă cu anexa II la Directiva (UE) 2022/1999. Prin urmare, este necesar ca formularea noii anexe II la Directiva (UE) 2022/1999 să fie în concordanţă cu secţiunea 9 din anexa I la Regulamentul (UE) 2016/403.
(5)Regulamentul (UE) 2016/403 al Comisiei din 18 martie 2016 de completare a Regulamentului (CE) nr. 1071/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte clasificarea încălcărilor grave ale normelor Uniunii, care pot determina pierderea de către un operator de transport rutier a bunei reputaţii şi de modificare a anexei III la Directiva 2006/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (JO L 74, 19.3.2016, p. 8, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/403/oj).
(10)Prin urmare, anexele I şi II la Directiva (UE) 2022/1999 ar trebui modificate în consecinţă şi, din motive de claritate, ar trebui înlocuite.
(11)În conformitate cu Declaraţia politică comună din 28 septembrie 2011 a statelor membre şi a Comisiei privind documentele explicative (6), statele membre s-au angajat ca, în cazuri justificate, să transmită, împreună cu notificarea măsurilor lor de transpunere, şi unul sau mai multe documente care să explice relaţia dintre componentele unei directive şi părţile corespunzătoare din instrumentele naţionale de transpunere,
(6)JO C 369, 17.12.2011, p. 14.
ADOPTĂ PREZENTA DIRECTIVĂ:
-****-
Art. 1: Modificări ale Directivei (UE) 2022/1999
Anexele I şi II la Directiva (UE) 2022/1999 se înlocuiesc cu textul anexei la prezenta directivă.
Art. 2: Transpunere
(1)Statele membre adoptă şi publică, până la 23 iunie 2026, actele cu putere de lege şi actele administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive. Statele membre comunică de îndată Comisiei textul dispoziţiilor respective.
Statele membre aplică aceste acte de la 24 iunie 2026.
Atunci când sunt adoptate de statele membre, dispoziţiile respective cuprind o trimitere la prezenta directivă sau sunt însoţite de o astfel de trimitere la data publicării lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a acestei trimiteri.
(2)Statele membre comunică Comisiei textul principalelor dispoziţii din dreptul naţional pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta directivă.
Art. 3: Intrarea în vigoare
Prezenta directivă intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 23 iunie 2025.
Pentru Comisie Preşedinta Ursula VON DER LEYEN |
ANEXĂ:
"- ANEXA I: Buletin de control pentru controalele în trafic

- ANEXA II: Încălcări
În sensul prezentei directive, lista prezentată în continuare, care nu este exhaustivă şi care cuprinde trei categorii de riscuri (categoria I incluzând riscurile cele mai ridicate), oferă orientări privind ceea ce trebuie considerat drept încălcare.
Categoria de risc corespunzătoare se stabileşte ţinând seama de circumstanţele specifice ale unei încălcări şi la discreţia autorităţii/inspectorului, ceea ce înseamnă că categoria de risc a unei încălcări poate fi ridicată sau retrogradată.
Încălcările care nu sunt enumerate se clasifică în conformitate cu descrierile categoriilor de risc.
În cazul în care se constată mai multe încălcări ale normelor la o unitate de transport, se aplică doar categoria de risc cea mai gravă pentru întocmirea raportului (în conformitate cu modelul de formular standard prevăzut în anexa III).
I.Categoria I de risc
Se referă la încălcări ale dispoziţiilor ADR care prezintă un risc ridicat de deces, de vătămare corporală gravă sau de daune semnificative aduse mediului. În cazul în care se observă în timpul controalelor în trafic, astfel de încălcări conduc, în mod normal, la măsuri corective imediate şi adecvate, cum ar fi imobilizarea vehiculului; în cazul în care sunt observate în timpul controalelor la sedii, aceste încălcări ar face, în mod normal, obiectul altor măsuri adecvate.
Printre deficienţele din această categorie se numără:
1.transportul de mărfuri periculoase al căror transport este interzis;
2.transportul de mărfuri periculoase cu mijloace de retenţie interzise sau neomologate, care pun în pericol vieţile omeneşti sau mediul, într-o asemenea măsură încât se ia o decizie de imobilizare a vehiculului;
3.transportul de mărfuri periculoase fără identificare pe vehicul, punând în pericol vieţile omeneşti sau mediul într-o asemenea măsură încât se ia o decizie de imobilizare a vehiculului;
4.pierderea de substanţe periculoase;
5.transportul cu un mod de transport interzis;
6.transportul în vrac într-un vehicul sau container care nu este în bună stare din punct de vedere structural;
7.transportul cu un vehicul fără certificat de agreare adecvat;
8.vehiculul care nu mai respectă standardele de agreare şi prezintă un pericol imediat (dacă această condiţie nu este îndeplinită, încălcarea se regăseşte la categoria de risc II);
9.utilizarea de colete, cisterne, containere sau vehicule neautorizate;
10.utilizarea ambalajelor care nu respectă instrucţiunile de ambalare aplicabile; utilizarea cisternelor, vehiculelor şi containerelor care nu sunt conforme cu dispoziţiile aplicabile;
11.nerespectarea dispoziţiilor speciale privind ambalajele mixte;
12.nerespectarea normelor care reglementează fixarea şi arimarea încărcăturilor;
13.nerespectarea normelor privind produsele alimentare, alte articole de consum şi hrana pentru animale;
14.nerespectarea normelor care reglementează încărcarea în comun a coletelor;
15.nerespectarea dispoziţiilor care limitează cantităţile autorizate pentru transport într-o singură unitate de transport, inclusiv gradele admisibile de umplere a cisternelor sau coletelor;
16.transportul mărfurilor periculoase fără documentele necesare disponibile la bord sau într-un format electronic corespunzător, dacă acesta este permis;
17.transportul de mărfuri periculoase în colete care nu poartă marcajul, etichetarea sau alte semne de identificare necesare;
18.transportul mărfurilor periculoase fără placare, marcaje (inclusiv plăci de semnalizare de culoare portocalie) sau alte semne de identificare pe vehicul;
19.informaţii incomplete sau incorecte referitoare la substanţa transportată care să permită determinarea unei încălcări a normelor de categoria I de risc (de exemplu număr ONU, denumirea corespunzătoare a încărcăturii, grupa de ambalare);
20.conducătorul auto nu deţine un certificat de pregătire profesională valabil;
21.utilizarea focului neprotejat sau a luminii neprotejate;
22.nerespectarea interdicţiei de a fuma;
23.nenumirea unui consilier pe probleme de siguranţă pentru fiecare întreprindere, atunci când este necesar;
24.nerespectarea ADR 1.10 privind dispoziţiile de securitate, atunci când este necesar.
II.Categoria II de risc
Se referă la încălcări ale dispoziţiilor ADR care prezintă un risc de vătămare corporală sau de daune aduse mediului. În cazul în care sunt observate în timpul controalelor în trafic, astfel de încălcări conduc, în mod normal, la măsuri corective adecvate, cum ar fi rectificarea la faţa locului, dacă este posibil, în caz contrar nu mai târziu de încheierea operaţiunii de transport în curs; în cazul în care sunt observate în timpul controalelor la sedii, aceste încălcări ar face, în mod normal, obiectul altor măsuri adecvate.
Printre deficienţele din această categorie se numără:
1.operarea unei unităţi de transport cu mai mult de o remorcă/semiremorcă;
2.operarea unui vehicul care nu mai respectă standardele de agreare, dar nu prezintă un pericol imediat;
3.absenţa unor extinctoare operaţionale la bordul vehiculului, conform cerinţelor; echipamente de stingere a incendiilor care nu sunt conforme cu dispoziţii specifice;
4.nerespectarea obligaţiei de a transporta la bordul unui vehicul echipamentele necesare în temeiul ADR sau al unor instrucţiuni scrise;
5.nerespectarea datelor de testare şi inspecţie şi a perioadelor de utilizare a ambalajelor, a recipientelor intermediare pentru materialele în vrac (IBC), a ambalajelor mari, a cisternelor, a vehiculelor sau a containerelor;
6.transportul de colete cu ambalaje, IBC-uri sau ambalaje mari deteriorate sau transportul ambalajelor goale deteriorate necurăţate;
7.transportul de mărfuri ambalate într-un vehicul sau container care nu este în bună stare din punct de vedere structural;
8.închiderea necorespunzătoare a cisternelor/containerelor cisternă, a vehiculelor, a containerelor sau a coletelor (inclusiv a celor goale şi necurăţate);
9.coletele, cisternele, vehiculele şi/sau containerele au etichete, marcaje (inclusiv plăci de semnalizare de culoare portocalie), plăci-etichetă sau alte semne de identificare incorecte;
10.nu există instrucţiuni scrise în conformitate cu ADR;
11.nesupravegherea sau parcarea necorespunzătoare a unui vehicul;
12.transportul persoanelor, altele decât membrii echipajului, în unităţi de transport care transportă mărfuri periculoase;
13.nerespectarea dispoziţiilor de reglementare prevăzute în ADR 7.5.10 privind măsurile de precauţie care trebuie luate împotriva încărcării electrostatice în timpul operaţiunilor de umplere şi golire;
14.nerespectarea dispoziţiilor de reglementare la sosirea la locurile de încărcare şi descărcare;
15.nerespectarea dispoziţiilor de reglementare privind rolul, sarcinile şi certificatele consilierului de siguranţă pentru fiecare întreprindere, atunci când este necesar;
16.nerespectarea dispoziţiilor de reglementare privind perioada minimă de păstrare a documentului de transport de mărfuri periculoase şi a informaţiilor şi documentelor suplimentare specificate în ADR;
17.nerespectarea dispoziţiilor de reglementare privind formarea persoanelor implicate în transportul de mărfuri periculoase;
18.neprezentarea către autorităţile competente a documentelor şi/sau a rapoartelor necesare.
III.Categoria III de risc
Se referă la încălcări ale dispoziţiilor ADR care prezintă un risc scăzut de vătămare corporală sau de daune asupra mediului şi în cazul cărora nu este necesară adoptarea de măsuri corective corespunzătoare pe loc, acestea putând să fie luate de întreprindere la o dată ulterioară; în cazul în care sunt observate în timpul controalelor la sedii, aceste încălcări ar face, în mod normal, obiectul altor măsuri adecvate.
Printre deficienţele din această categorie se numără:
1.nerespectarea reglementărilor privind dimensiunile plăcilor-etichetă sau etichetelor sau dimensiunile literelor, figurilor sau simbolurilor de pe plăcile-etichetă sau etichete;
2.informaţii, cu excepţia informaţiilor care se încadrează în categoria de risc I, nedisponibile în documentaţia de transport;
3.nedeţinerea unui certificat de pregătire profesională la bordul vehiculului, dar cu dovada deţinerii unui astfel de certificat de către conducătorul auto;
4.nedeţinerea unui mijloc de identificare, cu fotografie, de către fiecare membru al echipajului vehiculului;
5.aplicarea necorespunzătoare a plăcilor-etichetă şi a marcajelor (inclusiv a marcajelor pe plăci de semnalizare de culoare portocalie) sau a altor semne de identificare;
6.prezentarea cu întârziere către autorităţile competente a documentelor şi/sau a rapoartelor necesare."
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 13 octombrie 2025