Decizia BCE/2025/30/01-oct-2025 de modificare a Deciziei (UE) 2016/948 privind punerea în aplicare a programului de achiziţionare de obligaţiuni emise de sectorul corporativ (BCE/2016/16) ((UE) 2025/2056)
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 10 Octombrie 2025
Decizia BCE/2025/30/01-oct-2025 de modificare a Deciziei (UE) 2016/948 privind punerea în aplicare a programului de achiziţionare de obligaţiuni emise de sectorul corporativ (BCE/2016/16) ((UE) 2025/2056)
Dată act: 1-oct-2025
Emitent: Consiliul Guvernatorilor Bancii Centrale Europene
CONSILIUL GUVERNATORILOR BĂNCII CENTRALE EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 127 alineatul (2) prima liniuţă,
având în vedere Statutul Sistemului European al Băncilor Centrale şi al Băncii Centrale Europene, în special articolul 12.1 al doilea paragraf, coroborat cu articolul 3.1 prima liniuţă şi articolul 18.1,
întrucât:
(1)La 9 septembrie 2022, Consiliul guvernatorilor a adoptat Decizia (UE) 2022/1613 a Băncii Centrale Europene (BCE/2022/29) (1), care a modificat Decizia (UE) 2016/948 a Băncii Centrale Europene (BCE/2016/16) (2). Decizia (UE) 2022/1613 (BCE/2022/29) a prevăzut integrarea consideraţiilor legate de schimbările climatice în alocarea de niveluri de referinţă pentru achiziţiile de obligaţiuni corporative în cursul etapelor de achiziţionare şi reinvestire active din cadrul programului de achiziţionare de obligaţiuni emise de sectorul corporativ (corporate sector purchase programme) (CSPP) şi al programului temporar de achiziţionare în regim de urgenţă în caz de pandemie (temporary pandemic emergency purchase programme) (PEPP) (3), în special pentru a gestiona expunerea Eurosistemului la riscurile financiare legate de schimbările climatice, în conformitate cu o metodologie aprobată de Consiliul guvernatorilor.
(1)Decizia (UE) 2022/1613 a Băncii Centrale Europene din 9 septembrie 2022 de modificare a Deciziei (UE) 2016/948 privind punerea în aplicare a programului de achiziţionare de obligaţiuni emise de sectorul corporativ (BCE/2016/16) (BCE/2022/29) (JO L 241, 19.9.2022, p. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2022/1613/oj).
(2)Decizia (UE) 2016/948 a Băncii Centrale Europene din 1 iunie 2016 privind punerea în aplicare a programului de achiziţionare de obligaţiuni emise de sectorul corporativ (BCE/2016/16) (JO L 157, 15.6.2016, p. 28, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2016/948/oj).
(3)Decizia (UE) 2020/440 a Băncii Centrale Europene din 24 martie 2020 privind un program temporar de achiziţionare în regim de urgenţă în caz de pandemie (BCE/2020/17) (JO L 91, 25.3.2020, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2020/440/oj).
(2)În mai 2024, Consiliul guvernatorilor a decis să stabilească o ţintă intermediară de reducere a emisiilor pentru portofoliile agregate de obligaţiuni corporative din Eurosistem deţinute în cadrul CSPP şi al PEPP. Reducerea emisiilor aferente deţinerilor sale de obligaţiuni corporative este menită să gestioneze expunerea Eurosistemului la riscurile financiare legate de schimbările climatice şi să orienteze deţinerile în conformitate cu o traiectorie care sprijină politicile economice generale din Uniune, astfel cum se reflectă în Regulamentul (UE) 2021/1119 al Parlamentului European şi al Consiliului (4) ("Legea europeană a climei"), care stabileşte un obiectiv imperativ de neutralitate climatică în Uniune până în 2050, în vederea realizării obiectivului pe termen lung privind temperatura stabilit în Acordul de la Paris (5). Ţinta intermediară de reducere a emisiilor este concepută pentru a avea un efect neutru asupra orientării politicii monetare privind condiţiile generale de finanţare şi este la fel de favorabilă şi nu afectează stabilitatea preţurilor.
(4)Regulamentul (UE) 2021/1119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1999 ("Legea europeană a climei") (JO L 243, 9.7.2021, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1119/oj).
(5)Acordul de la Paris adoptat în temeiul Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice (JO L 282, 19.10.2016, p. 4).
(3)Cadrul privind ţinta intermediară de reducere a emisiilor ia în considerare, cu titlu orientativ, elemente ale Regulamentului (UE) 2016/1011 al Parlamentului European şi al Consiliului (6) şi ale Regulamentului delegat (UE) 2020/1818 al Comisiei (7). Cu toate acestea, portofoliile de obligaţiuni corporative din Eurosistem deţinute în cadrul CSPP şi al PEPP fac parte din instrumentele prin care este pusă în aplicare politica monetară şi, în plus, de la începutul anului 2025 se află în faza de lichidare completă, ceea ce înseamnă că nu se mai preconizează efectuarea de reinvestiţii sau achiziţii în cadrul programelor,. În consecinţă, pentru a asigura eficacitatea acestuia, anumite elemente ale cadrului se abat în mod necesar de la cerinţele Regulamentului delegat (UE) 2020/1818, care stabileşte indici de referinţă care fac, în general, obiectul unei reechilibrări periodice şi au un număr în general stabil de elemente constitutive de-a lungul timpului.
(6)Regulamentul (UE) 2016/1011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 8 iunie 2016 privind indicii utilizaţi ca indici de referinţă în cadrul instrumentelor financiare şi al contractelor financiare sau pentru a măsura performanţele fondurilor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2014/17/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 596/2014 (JO L 171, 29.6.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/1011/oj).
(7)Regulamentul delegat (UE) 2020/1818 al Comisiei din 17 iulie 2020 de completare a Regulamentului (UE) 2016/1011 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele minime pentru indicii UE de referinţă pentru activităţile de tranziţie climatică şi indicii UE de referinţă aliniaţi la Acordul de la Paris (JO L 406, 3.12.2020, p. 17, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2020/1818/oj).
(4)Ţinta intermediară va fi utilizată la nivel intern pentru a monitoriza traiectoria de reducere a emisiilor pentru portofoliile agregate de obligaţiuni corporative din Eurosistem deţinute în cadrul CSPP şi al PEPP. În cazul în care sunt identificate abateri de la traiectoria de decarbonizare vizată, Consiliul guvernatorilor va evalua necesitatea unor măsuri de remediere, de la caz la caz, luând în considerare factorii determinanţi şi efectele abaterilor identificate, precum şi proporţionalitatea şi absenţa unor efecte negative asupra stabilităţii preţurilor în cazul unor astfel de măsuri de remediere.
(5)La 12 iunie 2025, BCE a publicat un raport intitulat "Publicările de date financiare privind activele Eurosistemului deţinute în scopuri de politică monetară şi rezervele valutare ale BCE" (8). Printre altele, raportul a oferit detalii suplimentare cu privire la cadrul privind ţinta intermediară de reducere a emisiilor.
(8)Disponibil pe website-ul BCE, la adresa www.ecb.europa.eu.
(6)Elementele-cheie ale cadrului ar trebui stabilite în mod consolidat şi publicate ca parte a Deciziei (UE) 2016/948 (BCE/2016/16), în vederea îmbunătăţirii securităţii juridice, a clarităţii şi a transparenţei.
(7)Prin urmare, Decizia (UE) 2016/948 (BCE/2016/16) ar trebui modificată în mod corespunzător,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1: Modificare
În Decizia (UE) 2016/948 (BCE/2016/16), se introduce următorul articol 4b:
"- Articolul 4b: Cadrul privind ţinta intermediară de reducere a emisiilor
(1)Eurosistemul evaluează anual dacă media ponderată a intensităţii emisiilor de gaze cu efect de seră din categoriile 1 şi 2 autoraportate în ceea ce priveşte deţinerile agregate de obligaţiuni corporative din Eurosistem deţinute în cadrul CSPP şi al PEPP a scăzut cu cel puţin 7 % în medie pe an începând cu anul de referinţă. Această rată medie de scădere a ţintei intermediare se calculează geometric pornind de la nivelul la care se situa la sfârşitul anului 2021 indicatorul menţionat mai sus, luând în considerare, de asemenea, impactul inflaţiei de-a lungul timpului asupra intensităţii medii ponderate a emisiilor de gaze cu efect de seră.
(2)În cazul în care intensitatea medie ponderată a emisiilor de gaze cu efect de seră aferente deţinerilor agregate de obligaţiuni corporative din Eurosistem deţinute în cadrul CSPP şi al PEPP, măsurată pentru anul calendaristic prin raportare la cele mai recente date reprezentative privind emisiile pentru toate deţinerile de obligaţiuni, depăşeşte ţinta intermediară prevăzută la alineatul (1), Consiliul guvernatorilor decide dacă sunt justificate măsuri de ajustare a intensităţii medii ponderate a emisiilor de gaze cu efect de seră aferente deţinerilor din Eurosistem în cadrul CSPP. O astfel de decizie se ia ţinând seama în mod corespunzător de factorii determinanţi şi de efectele abaterii de la ţinta intermediară prevăzută la alineatul (1), precum şi de proporţionalitatea şi absenţa unor efecte negative asupra obiectivului de stabilitate a preţurilor în cazul oricăror măsuri de remediere.
(3)Consiliul guvernatorilor poate, atunci când consideră necesar, să revizuiască cadrul ţintei intermediare de reducere a emisiilor pentru a reflecta disponibilitatea tot mai mare a datelor şi modelelor privind clima, precum şi evoluţiile relevante în materie de reglementare şi progresele înregistrate în ceea ce priveşte capacităţile de evaluare a riscurilor."
Art. 2: Intrare în vigoare
Prezenta decizie intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
-****-
Adoptată la Frankfurt pe Main, 1 octombrie 2025.
Preşedinta BCE Christine LAGARDE |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 10 octombrie 2025