Decizia 3/30-oct-2025 privind cuantumul şi modalităţile contribuţiei financiare a Regatului Unit la anumite sisteme de informaţii pentru transportul rutier gestionate de Uniune şi modificarea Deciziei nr. 1/2022 a Comitetului specializat privind transportul rutier [2025/2329]
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 28 Noiembrie 2025
Decizia 3/30-oct-2025 privind cuantumul şi modalităţile contribuţiei financiare a Regatului Unit la anumite sisteme de informaţii pentru transportul rutier gestionate de Uniune şi modificarea Deciziei nr. 1/2022 a Comitetului specializat privind transportul rutier [2025/2329]
Dată act: 30-oct-2025
Emitent: Comitetul Specializat privind Transportul Rutier
COMITETUL SPECIALIZAT PRIVIND TRANSPORTUL RUTIER,
având în vedere Acordul comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte (1) (denumit în continuare "Acordul comercial şi de cooperare"), în special articolul 468 alineatul (5) litera (c) şi articolul 7 alineatul (6) din partea A secţiunea 2 din anexa 31,
(1)JO L 149, 30.4.2021, p. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2021/689(1)/oj.
Întrucât:
(1)Anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare prevede mai multe cazuri în care Comitetul specializat privind transportul rutier trebuie să decidă cu privire la modalităţile de realizare a schimbului de informaţii între autorităţile competente ale fiecărei părţi în ceea ce priveşte transportul rutier de mărfuri în temeiul Acordului comercial şi de cooperare.
(2)Partea A secţiunea 2 din anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare prevede un sistem de schimb de informaţii privind detaşarea conducătorilor auto din sectorul transportului rutier, prin intermediul Sistemului de informare al pieţei interne (IMI) al Uniunii. Sistemul respectiv este gestionat de Comisia Europeană, iar modalităţile tehnice de realizare a acestui schimb de informaţii sunt prevăzute în Decizia nr. 1/2022 a Comitetului specializat privind transportul rutier (2). Contribuţia Regatului Unit la costurile de dezvoltare a modulului pentru declaraţiile de detaşare în transportul rutier din cadrul IMI a fost plătită în 2022, în conformitate cu articolul 5 alineatul (2) din Decizia nr. 1/2022 a Comitetului specializat privind transportul rutier.
(2)Decizia nr. 1/2022 a Comitetului specializat privind transportul rutier constituit prin Acordul comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, din 21 noiembrie 2022 privind specificaţiile tehnice şi procedurale pentru utilizarea Sistemului de informare al pieţei interne (IMI) de către Regatul Unit, participarea Regatului Unit la cooperarea administrativă în temeiul articolului 6 din partea A secţiunea 2 a anexei 31 la Acordul comercial şi de cooperare şi cuantumul şi modalităţile aferente contribuţiei financiare la bugetul general al Uniunii care revine Regatului Unit aferentă costurilor generate de utilizarea IMI de către acesta (JO L 75, 14.3.2023, p. 26, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/578/oj).
(3)Articolul 14 din partea A secţiunea 1 din anexa 31 la Acordul comercial şi de cooperare prevede schimbul de informaţii dintre părţi cu privire, printre altele, la încălcările grave comise de operatori pe teritoriul celeilalte părţi. Modalităţile de realizare a schimbului de informaţii sunt prevăzute în Decizia nr. 2/2025 a Comitetului specializat privind transportul rutier (3). În acest scop este utilizat Registrul european al întreprinderilor de transport rutier (ERRU), gestionat de Comisia Europeană. Regatul Unit a contribuit la costurile de dezvoltare ale ERRU în calitate de stat membru al Uniunii.
(3)Decizia nr. 2/2025 a Comitetului specializat privind transportul rutier constituit prin Acordul comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte din 30 octombrie 2025 în ceea ce priveşte registrele electronice naţionale ale întreprinderilor de transport rutier şi modalităţile de realizare a schimbului de informaţii conţinute în registrele respective (JO L, 2025/2331, 28.11.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/2331/oj).
(4)Articolul 714 din Acordul comercial şi de cooperare prevede că participarea Regatului Unit la programele şi activităţile Uniunii ori la părţi ale acestora este, de asemenea, condiţionată de plata unei contribuţii financiare anuale.
(5)Deşi modalităţile tehnice de realizare a schimbului de informaţii sunt specifice fiecărui sistem de informaţii şi, prin urmare, sunt prevăzute în decizii distincte ale Comitetului specializat privind transportul rutier, este oportun, având în vedere cuantumurile limitate în cauză şi procedurile administrative necesare pentru prelucrarea plăţilor, să se stabilească o contribuţie financiară anuală unică a Regatului Unit pentru participarea sa la sistemele de informaţii pentru transportul rutier gestionate de Comisia Europeană în cadrul Acordului comercial şi de cooperare.
(6)Decizia nr. 1/2022 a Comitetului specializat privind transportul rutier prevede contribuţia specifică a Regatului Unit la IMI şi, prin urmare, este necesar ca aceasta să fie modificată.
(7)Prin urmare, pentru a asigura buna funcţionare a rubricii a treia titlul I din Acordul comercial şi de cooperare, Comitetul specializat privind transportul rutier ar trebui să stabilească contribuţia anuală care trebuie plătită de Regatul Unit la sistemele de informaţii pentru transportul rutier gestionate de Uniune,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1: Obiectiv
Prezenta decizie stabileşte cuantumul şi modalităţile contribuţiei financiare a Regatului Unit la sistemele de informaţii care sunt gestionate de Uniune în sectorul transportului rutier.
Art. 2: Domeniu de aplicare
Contribuţia prevăzută la articolul 3 reprezintă contribuţia financiară anuală a Regatului Unit la:
- modulul pentru declaraţiile de detaşare în transportul rutier din cadrul sistemului de informare al pieţei interne (IMI); şi
- registrul european al întreprinderilor de transport rutier (ERRU).
Art. 3: Cuantumul şi modalităţile contribuţiei financiare a Regatului Unit
(1)Regatul Unit contribuie anual la costurile aferente sistemelor de informaţii enumerate la articolul 2. Contribuţia anuală se aplică de la 1 ianuarie 2026. Aceasta este alcătuită din:
- o contribuţie operaţională şi de întreţinere; şi
- o taxă de participare pentru accesul la ERRU. Taxa de participare este de 4 % din contribuţia operaţională anuală şi nu face obiectul unor ajustări retroactive.
(2)Pentru primul an, contribuţia anuală se plăteşte în termen de 20 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei decizii. Pentru anii următori, se plăteşte până la data de 30 iunie a anului pentru care se datorează contribuţia. Cuantumul contribuţiei pentru primul an se stabileşte la 114 305,10 EUR şi se revizuieşte în concordanţă cu evoluţia indicelui european al preţurilor de consum (IAPC) în fiecare an după aceea. Comisia Europeană comunică în scris Regatului Unit cuantumul revizuit.
(3)În scopul calculării contribuţiei financiare pentru anii următori, contribuţia operaţională şi de întreţinere iniţială este compusă dintr-o contribuţie operaţională şi de întreţinere de 91 541,58 EUR pentru IMI şi o contribuţie operaţională şi de întreţinere de 21 888 EUR pentru ERRU.
(4)Contribuţia menţionată la alineatul (2) se plăteşte în euro- în contul bancar în euro al Comisiei indicat în nota de debit.
Art. 4: Modificarea Deciziei nr. 1/2022 a Comitetului specializat privind transportul rutier
- Articolul 5 din Decizia nr. 1/2022 a Comitetului specializat privind transportul rutier se înlocuieşte cu următorul text:
"Regatul Unit contribuie anual la costurile de funcţionare şi de întreţinere ale IMI în cadrul stabilit în Decizia nr. 3/2025 a Comitetului specializat privind transportul rutier (*1).
(*1)Decizia nr. 3/2025 a Comitetului specializat privind transportul rutier constituit prin Acordul comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte din 30 octombrie 2025 privind cuantumul şi modalităţile contribuţiei financiare a Regatului Unit la anumite sisteme de informaţii pentru transportul rutier gestionate de Uniune şi modificarea Deciziei nr. 1/2022 a Comitetului specializat privind transportul rutier (JO L, 2025/2329, 28.11.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/2329/oj)."
Art. 5: Modificări substanţiale ale costurilor de funcţionare şi de întreţinere
În cazul unei modificări substanţiale a costurilor totale aferente unuia dintre sistemele de informaţii enumerate la articolul 2, din cauza unor adaptări tehnologice sau din alte motive, Comitetul specializat pentru transportul rutier adoptă o nouă decizie privind contribuţia financiară a Regatului Unit, la cererea unuia dintre copreşedinţii comitetului.
Art. 6: Intrare în vigoare şi aplicare
Prezenta decizie intră în vigoare în ziua următoare datei adoptării.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 30 octombrie 2025.
Pentru Comitetul specializat privind transportul rutier Copreşedinţii Hannah TOOZE Jean-Louis COLSON |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 28 noiembrie 2025