Decizia 3/26-sept-2023 a Mecanismului comun de monitorizare şi reexaminare instituit de Acordul de parteneriat voluntar dintre Comunitatea Europeană şi Republica Ghana cu privire la asigurarea aplicării legislaţiei în domeniul forestier, guvernanţa şi schimburile comerciale cu produse din lemn care intră în Comunitate în ceea ce priveşte aducerea de modificări anexelor I, II, IV şi V la acesta [2025/1888]
Jurnalul Oficial seria L
În vigoarePentru Republica Ghana On. Samuel A. JINAPOR Ministrul Terenurilor şi Resurselor Naturale Pentru Uniunea Europeană Excelenţa Sa Irchad RAZAALY Ambasadorul Uniunii Europene în Ghana |
Categorie | Codul SA | Descriere |
Capitolul 44: | ||
4403 | Lemn brut, chiar decojit, curăţat de ramuri sau ecarisat. | |
- Tratat cu vopsea, baiţ, creozot sau alţi agenţi de conservare | ||
4403.11 | -- Conifere | |
4403.12 | -- Altele decât coniferele | |
- Altele, din lemn tropical: | ||
4403.49 | -- Altele | |
4406 | Traverse din lemn pentru căi ferate sau similare. | |
- Neimpregnat: | ||
4406.11 | -- Conifere | |
4406.12 | -- Altele decât coniferele | |
- Altele: | ||
4406.91 | -- Conifere | |
4406.92 | -- Altele decât coniferele | |
4407 | Lemn tăiat sau despicat longitudinal, tranşat sau derulat, chiar geluit, şlefuit sau lipit prin îmbinare cap la cap, cu o grosime de peste 6 mm. | |
- Conifere: | ||
4407.11 | -- Din pin (Pinus spp.) | |
4407.19 | -- Altele: | |
- Din lemn tropical: | ||
4407.21 | -- Mahon (Swietenia spp.) | |
4407.27 | -- Sapelli | |
4407.28 | -- Iroko | |
4407.29 | -- Altele | |
ex 4407.99 | Altele (nu din bambus sau din ratan) | |
4408 | Foi pentru furnir (inclusiv cele obţinute prin tranşarea lemnului stratificat), foi pentru placaj sau pentru alt lemn stratificat similar şi alt lemn tăiat longitudinal, tranşat sau derulat, chiar geluit, şlefuit, îmbinat lateral sau cap la cap, cu o grosime de maximum 6 mm. | |
4408.10 | - Conifere | |
- Din lemn tropical: | ||
4408.39 | -- Altele | |
ex 4408.90 | Altele (nu din bambus sau din ratan) | |
4409 | Lemn (inclusiv lamele şi frizele de parchet, neasamblate), profilat (sub formă de lambă, de uluc, fălţuit, şanfrenat, îmbinat în V, mulurat, rotunjit sau similare), în lungul unuia sau a mai multor canturi, feţe sau capete, chiar geluit, şlefuit sau lipit prin îmbinare cap la cap. | |
4409.10 | - Conifere | |
- Altele decât coniferele: | ||
4409.22 | -- Din lemn tropical | |
ex4409.29 | -- Altele (nu din ratan) | |
4412 | Placaj, lemn furniruit şi lemn stratificat similar. | |
Alt placaj, constituit exclusiv din foi de lemn (altele decât bambus), cu grosimea maximă a fiecărei foi de 6 mm: | ||
4412.31 | -- Cu cel puţin un strat exterior din lemn tropical | |
4412.33 | -- Altele, cu cel puţin o faţă exterioară din lemn, altul decât de conifere, din speciile: anin (Alnus spp.), frasin (Fraxinus spp.), fag (Fagus spp.), mesteacăn (Betula spp.), cireş (Prunus spp.), castan (Castanea spp.), ulm (Ulmus spp.), eucalipt (Eucalyptus spp.), nuc american (Carya spp.), castan porcesc (Aesculus spp.), lămâi verde (Tilia spp.), arţar (Acer spp.), stejar (Quercus spp.), platan (Platanus spp.), plop şi plop tremurător (Populus spp.), salcâm (Robinia spp.), arbore de lalea (Liriodendron spp.) sau nuc (Juglans spp.) | |
4412.34 | -- Altele, cu cel puţin un strat exterior din lemn, altul decât de conifere, nespecificat la subpoziţia 4412.33 | |
4412.39 | -- Altele, cu ambele straturi exterioare din lemn de conifere | |
- Altele: | ||
ex 4412.94 | -- Panou din lemn, plăci aglomerate şi panel (nu din ratan) | |
ex 4412.99 | -- Altele (nu din ratan) | |
4418 | Lucrări de tâmplărie şi piese de dulgherie pentru construcţii, inclusiv panouri celulare, panouri asamblate pentru acoperit podeaua şi şindrile ("shingles" şi "shakes"), din lemn | |
ex 4418.10 | - Ferestre, uşi-ferestre şi ramele şi pervazurile acestora (nu din bambus sau din ratan) | |
ex 4418.20 | - Uşi şi ramele lor, pervazuri şi praguri (nu din bambus sau din ratan) | |
ex 4418.40 | - Cofraje pentru betonare (nu din bambus sau din ratan) | |
ex 4418.50 | - Şindrile ("shingles" şi "shakes") (nu din bambus sau din ratan) | |
ex 4418.60 | - Stâlpi şi grinzi (nu din bambus sau din ratan) | |
- Panouri asamblate pentru acoperit podeaua: | ||
4418.74 | -- Altele, pentru podele mozaicate | |
4418.75 | -- Altele, cu mai multe straturi | |
ex 4418.79 | -- Altele (nu din bambus sau din ratan) | |
- Altele: | ||
ex 4418.99 | -- Altele (nu din ratan) | |
Capitolul 94: | ||
9403 | Alt mobilier şi părţi ale acestuia | |
9403.30 | - Mobilier din lemn de tipul celui utilizat în birouri | |
9403.40 | - Mobilier din lemn de tipul celui utilizat în bucătării | |
9403.50 | - Mobilier din lemn de tipul celui utilizat în dormitoare | |
9403.60 | - Alt mobilier din lemn | |
ex 9403.90 | - Părţi (nu din bambus sau din ratan) |
PRINCIPIUL 1 | Sursa lemnului: lemnul provine din surse indicate şi persoana, grupul şi proprietarii în cauză şi-au dat consimţământul scris cu privire la terenul care face obiectul acordării drepturilor asupra lemnului. |
CRITERIUL 1.1 | În ceea ce priveşte contractele de utilizare a lemnului (TUC) din rezerve, elaborarea planului de gestionare a pădurii include planul strategic. Delimitarea zonei care face obiectul TUC-urilor. Înainte de recoltare se efectuează inventarierea/enumerarea stocului (din cadrul rezervei, din afara rezervei şi din cadrul plantaţiei). Pentru lemnul importat şi pentru produsele din lemn importate, se respectă măsurile de control aplicabile prevăzute în Protocolul privind lemnul importat; în special, pentru a demonstra legalitatea este necesar unul dintre următoarele elemente de verificare: i) o licenţă FLEGT sau o licenţă de export echivalentă care să acopere întregul transport sau ii) un permis CITES sau iii) un certificat eliberat de un sistem naţional de certificare a legalităţii sau de un sistem de certificare a gestionării pădurilor recunoscut de sistemul de asigurare a legalităţii lemnului din Ghana sau iv) o declaraţie valabilă care să facă dovada faptului că, în ţara de recoltare, s-a îndeplinit obligaţia de diligenţă privind legalitatea lemnului importat. Consimţământul scris al persoanei, al grupului sau al proprietarilor în cauză. |
Note orientative privind legislaţia/regulamentele relevante | Regulamentele privind gestionarea resurselor de lemn şi Regulamentul din 2017 privind legalitatea acordării licenţelor (LI 2254) Procedura de acordare a drepturilor asupra lemnului: subpartea 1 - Identificarea terenurilor care pot face obiectul acordării unor drepturi asupra lemnului; Manualul de proceduri (MoP) secţiunea A - Planificarea strategică (rezerve forestiere); MoP secţiunea B - Planificarea operaţională (rezerve forestiere); fişa de instrucţiuni B2 - Metodologia planificării operaţionale (delimitare în cadrul rezervei); MoP secţiunea C - Producţia de lemn în cadrul rezervei forestiere; MoP secţiunea F - Producţia controlată de lemn în afara rezervei, punctul 2.1 subpunctul (ii); Identificarea zonelor care fac obiectul TUC şi 3.7 (C) (delimitarea în afara rezervei) F3.2 Procesul de consultare (consimţământ scris) Manualul de proceduri (MoP) (22)- Producţia durabilă de lemn în cadrul rezervei (secţiunea C); Inventarierea/enumerarea stocului şi alocarea producţiei (secţiunea D) şi producţia controlată de lemn în afara rezervei (secţiunea F) (22) Statutul juridic al MoP: Manualul de proceduri a fost elaborat în temeiul cerinţelor prevăzute în secţiunea 18 din Legea 547 privind gestionarea resurselor de lemn şi în Regulamentele din LI 2254. MoP - Plantaţii, secţiunea C - Operaţiuni pe teren; Protocoalele privind legalitatea importurilor şi procedurile standard de operare (SOP) |
PRINCIPIUL 1 | Sursa lemnului: lemnul provine din surse indicate şi persoana, grupul şi proprietarii în cauză şi-au dat consimţământul scris cu privire la terenul care face obiectul acordării drepturilor asupra lemnului. |
CRITERIUL 1.2 | Consimţământul scris al proprietarului terenului, al persoanei sau al grupului. |
Note orientative privind legislaţia/regulamentele relevante | Legea 547: Legea privind gestionarea resurselor de lemn, secţiunea 4 subsecţiunea 2 litera (d); Regulamentul 5 din LI 2254; procedura de acordare a drepturilor asupra lemnului, subpartea 1: Inspecţii pe teren, punctul 2 litera (d); subpartea II - Procedura privind terenurile, altele decât cele aflate în proprietatea publică şi rezervele forestiere existente MoP secţiunea F (Producţia controlată de lemn în afara rezervei)- punctul F3.2 - procesul de consultare MoP secţiunea F, punctul F5.0: Finalizare (aprobări). |
PRINCIPIUL 2 | Alocarea drepturilor asupra lemnului Exploatatorul forestier deţine o autorizaţie valabilă pentru a-şi desfăşura activitatea în cadrul unei păduri naturale sau al unei plantaţii forestiere. |
CRITERIUL 2.1 | Pădure naturală: contract de utilizare a lemnului la scară mare (23); (23) Legea 547 şi Regulamentele din LI 2254. Comitetul de evaluare a drepturilor asupra lemnului (Timber Rights Evaluation Committee, TREC) stabileşte că exploatatorii forestieri îndeplinesc condiţiile necesare pentru atribuirea TUC. Condiţiile pe care exploatatorii forestieri trebuie să le îndeplinească pentru transformarea contractelor de arendare existente şi a permisului existent, pentru drepturile de înlocuire şi pentru cesionare vor urma acelaşi proces ca cel aplicat în cazul TUC-urilor la scară mare. |
Note orientative privind legislaţia relevantă/alte referinţe | Regulamentele 12-17 din LI 2254 Directive administrative privind TUC-urile de înlocuire: secţiunea 16 din Legea 547 Transformarea contractelor de arendare existente, secţiunea 19 din Legea 547 şi Regulamentul 77 alineatul (1) din LI 2254 Termenele şi condiţiile aplicate cesionării: secţiunea 16 din Legea 547. |
PRINCIPIUL 2 | Alocarea drepturilor asupra lemnului Exploatatorul forestier deţine o autorizaţie valabilă pentru a-şi desfăşura activitatea în cadrul unei păduri naturale sau al unei plantaţii forestiere. |
CRITERIUL 2.2 | Pădure naturală: contract de utilizare a lemnului la scară mică (24). (24) Legea 547 şi Regulamentele din L.I 2254. TREC stabileşte că exploatatorii forestieri îndeplinesc condiţiile necesare pentru atribuirea TUC. Condiţiile pe care exploatatorii forestieri trebuie să le îndeplinească pentru transformarea contractelor de arendare existente şi a permisului existent, pentru drepturile de înlocuire şi pentru cesionare vor urma acelaşi proces ca cel aplicat în cazul TUC-urilor la scară mică. |
Note orientative privind legislaţia relevantă/alte referinţe | Regulamentele 18-21 din LI 2254 Directive administrative privind TUC-urile de înlocuire: secţiunea 16 din Legea 547 Transformarea contractelor de arendare existente, secţiunea 19 din Legea 547 şi Regulamentul 77 alineatul (1) din LI 2254 Termenele şi condiţiile aplicate cesionării: secţiunea 16 din Legea 547. |
PRINCIPIUL 2 | Alocarea drepturilor asupra lemnului Exploatatorul forestier deţine o autorizaţie valabilă pentru a-şi desfăşura activitatea în cadrul unei păduri naturale sau al unei plantaţii forestiere. |
CRITERIUL 2.3 | Permis de recuperare (25) (25) Comisia pentru sectorul forestier eliberează un permis în care se prevăd termenele şi condiţiile care trebuie respectate în vederea recuperării arborilor de pe o suprafaţă de teren supusă unor transformări, cum ar fi construcţia de drumuri, extinderea unor aşezări umane sau cultivarea în cadrul fermelor. Eliberarea unui permis de recuperare. |
Note orientative privind legislaţia relevantă/alte referinţe | Regulamentul privind procedura aplicabilă lemnului recuperat [secţiunea 18 litera (g) din Legea 547]; recuperarea produselor din lemn. Regulamentul 29 din LI 2254. |
PRINCIPIUL 2 | Alocarea drepturilor asupra lemnului Exploatatorul forestier deţine o autorizaţie valabilă pentru a-şi desfăşura activitatea în cadrul unei păduri naturale sau al unei plantaţii forestiere. |
CRITERIUL 2.4 | Lemn confiscat (26) (26) Regulamentul L.I (2254) din 2017. Eliberarea unei autorizaţii pentru lemnul confiscat care a fost scos la licitaţie în mod corespunzător. |
Orientări privind legislaţia/regulamentele relevante | Infracţiuni - secţiunea 17 alineatul (3) din Legea 547; Regulamentele 28-30 din LI 2254 referitoare la recuperarea şi eliminarea produselor din lemn abandonate; Regulamentul 75 din LI 2254. |
PRINCIPIUL 2 | Alocarea drepturilor asupra lemnului Exploatatorul forestier deţine o autorizaţie valabilă pentru a-şi desfăşura activitatea în cadrul unei păduri naturale sau al unei plantaţii forestiere. |
CRITERIUL 2.5 | Plantaţie forestieră (în cadrul rezervei) Se pot aloca drepturi asupra plantaţiilor din cadrul zonelor din rezervă în temeiul unor surse diverse, printre care se numără şi: a) plantaţiile publice; b) plantaţiile date în folosinţă în regim public-comunitar sau c) plantaţiile public-private. În cazul fiecăreia dintre sursele identificate mai sus, se aplică următoarele: a) În cazul plantaţiilor publice, nu există nicio cerinţă privind încheierea unui acord de arendare a terenului sau de împărţire a beneficiilor. b) În cazul plantaţiilor public-comunitare, nu trebuie să se semneze un acord de arendare a terenului, însă trebuie să se încheie un acord de împărţire a beneficiilor. c) În cazul plantaţiilor public-private, trebuie să existe atât un acord de arendare a terenului, cât şi un acord de împărţire a beneficiilor. În cazurile descrise la literele (a) şi (b) de mai sus, alocarea drepturilor asupra lemnului din plantaţie poate rezulta fie: (i) în urma unei proceduri de licitaţie concurenţială: - îndeplinirea de către ofertanţi a condiţiilor necesare pentru acordarea dreptului asupra lemnului din plantaţie şi - acordarea dreptului asupra lemnului din plantaţie, fie (ii) în temeiul permisului pentru lemnul din plantaţie: - depunerea unei cereri din partea solicitantului potenţial; - verificarea cererii; - alocarea dreptului asupra lemnului şi - eliberarea permisului de intrare, fie (iii) în urma oricărei alte proceduri prevăzute. În cazul menţionat la litera (c), alocarea drepturilor asupra lemnului rezultă din acordul de parteneriat public-privat (PPP). Prin urmare, acordarea dreptului asupra lemnului din plantaţie se bazează pe termenele şi condiţiile convenite. |
Orientări privind legislaţia/regulamentele relevante | - proceduri administrative privind plantaţiile; - politicile operaţionale ale FSD şi Orientările privind plantaţiile; - acord PPP. |
PRINCIPIUL 2 | Alocarea drepturilor asupra lemnului Exploatatorul forestier deţine o autorizaţie valabilă pentru a-şi desfăşura activitatea în cadrul unei păduri naturale sau al unei plantaţii. |
Criteriul 2.6 | Plantaţii forestiere (în afara rezervei) Se pot aloca drepturi asupra plantaţiilor din zonele din afara rezervei în temeiul următoarelor surse: d) plantaţii private sau e) parteneriat public-comunitar. În cazul fiecăreia dintre sursele identificate mai sus, se aplică următoarele: d) În cazul plantaţiilor private, un investitor achiziţionează teren pentru dezvoltarea unei plantaţii şi nu este necesar un acord de împărţire a beneficiilor. e) În cazul plantaţiilor public-comunitare, nu trebuie să se semneze un acord de arendare a terenului, însă trebuie să se încheie un acord de împărţire a beneficiilor. În cazul menţionat la litera (d), adică în cazul plantaţiilor private descrise mai sus, alocarea drepturilor asupra lemnului nu se aplică plantaţiilor private din zonele din afara rezervelor. |
Orientări privind legislaţia/regulamentele relevante | - proceduri administrative privind plantaţiile; - politicile operaţionale ale FSD şi Orientările privind plantaţiile; - acord PPP. |
PRINCIPIUL 3 | Operaţiuni de recoltare a lemnului Exploatatorul forestier a respectat procedurile şi standardele de exploatare forestieră prevăzute de lege. |
CRITERIUL 3.1 | Inventarierile/enumerările stocului (inclusiv inspecţiile anterioare tăierii în cazul zonelor din afara rezervei) s-au efectuat în conformitate cu Manualul de exploatare forestieră. Plan de recoltare Inventariere/enumerare (evaluare în proporţie de 100 % a stocului din cadrul plantaţiei) |
Note orientative privind legislaţia/regulamentele relevante | Manualul de exploatare forestieră (secţiunea 10 din Legea 547) "Manual de exploatare forestieră" înseamnă un set de norme care sunt menite să ofere orientări privind activităţile desfăşurate de persoanele care recoltează lemn în pădure, conform interpretării din Legea 547 (secţiunea 20). MoP secţiunea D (inventarierea/enumerarea stocului şi selecţia arborilor care urmează să fie tăiaţi) Manualul de proceduri - Plantaţii (secţiunea A - Planificare) Manualul de proceduri - Plantaţii (secţiunea C - Operaţiuni pe teren) |
PRINCIPIUL 3 | Operaţiuni de recoltare a lemnului Exploatatorul forestier a respectat procedurile şi standardele de exploatare forestieră prevăzute de lege. |
CRITERIUL 3.2 | Exploatarea forestieră a fost efectuată în conformitate cu cerinţele privind recoltarea în zonele desemnate pentru producţia de lemn. |
Note orientative privind legislaţia/regulamentele relevante | Procedura privind operaţiunile de exploatare a lemnului (adică planul de recoltare)- Regulamentul 56 din LI 2254 MoP secţiunea E - Pregătirea calendarelor de recoltare a lemnului pentru rezerva forestieră MoP secţiunea F - Producţia controlată de lemn în afara rezervei (fişa de instrucţiuni F4.3 - Planul anual de exploatare forestieră) Alte surse de producţie a lemnului (de exemplu, plantaţie, recoltare subacvatică), astfel cum se precizează în clauzele contractuale, secţiunea 3 (Standarde şi specificaţii de recoltare a lemnului) din Manualul de exploatare forestieră Manualul de proceduri - Plantaţii (secţiunea C - Operaţiuni pe teren) Regulamentele din 2017 privind gestionarea resurselor de lemn şi legalitatea acordării licenţelor (LI 2254) |
PRINCIPIUL 3 | Operaţiuni de recoltare a lemnului Exploatatorul forestier a respectat procedurile şi standardele de exploatare forestieră prevăzute de lege. |
CRITERIUL 3.3 | Buştenii au fost măsuraţi şi înscrişi în mod corect în registrul de evidenţă. |
Note orientative privind legislaţia/regulamentele relevante | MoP secţiunea C - Registre de evidenţă, raportare şi proceduri de auditare, subsecţiunea C5.0 MoP secţiunea F - Registre de evidenţă şi proceduri de raportare, subsecţiunea F5.0 Manualul de proceduri - Plantaţii (secţiunea C - Operaţiuni pe teren) şi alte proceduri prevăzute |
PRINCIPIUL 3 | Operaţiuni de recoltare a lemnului Exploatatorul forestier a respectat procedurile şi standardele de exploatare forestieră prevăzute de lege. |
CRITERIUL 3.4 | Lemnul recoltat corespunde speciilor şi volumelor sau numerelor autorizate în TUC sau în permisul de recuperare. |
Orientări privind legislaţia/regulamentele relevante | Regulamentele 59 şi 61 din LI 2254 -(Marcarea şi măsurarea buştenilor) Marcarea buştenilor - apendicele 5 la Manualul de exploatare forestieră formularul privind controlul exploatării forestiere (adică TIF) Manualul de proceduri - Plantaţii (secţiunea C - Operaţiuni pe teren) şi alte proceduri prevăzute |
PRINCIPIUL 3 | Operaţiuni de recoltare a lemnului Exploatatorul forestier a respectat procedurile şi standardele de exploatare forestieră prevăzute de lege. |
CRITERIUL 3.5 | Cioatele şi buştenii au fost marcaţi şi numerotaţi în conformitate cu Manualul de exploatare forestieră. |
Orientări privind legislaţia/regulamentele relevante | Regulamentul 59 din LI 2254; marcarea arborilor, a buştenilor şi a produselor din lemn şi numerotarea acestora Secţiunea 3 din Manualul de exploatare forestieră: standardul şi specificaţiile privind recoltarea lemnului (marcarea buştenilor) şi alte proceduri prevăzute. |
PRINCIPIUL 3 | Operaţiuni de recoltare a lemnului Exploatatorul forestier a respectat procedurile şi standardele de exploatare forestieră prevăzute de lege. |
CRITERIUL 3.6 | Exploatatorul forestier a aplicat şi a respectat prevederile acordului relevant de responsabilitate socială. |
Note orientative privind legislaţia/regulamentele relevante | Regulamentele 26 şi 56 din LI 2254 Secţiunea 3 din Manualul de exploatare forestieră - Codul de conduită (în cadrul rezervei), care recunoaşte drepturile altor utilizatori, precum şi normele culturale, cum ar fi zilele tabu etc. şi Codul de conduită (în afara rezervei), care recunoaşte drepturile altor utilizatori şi respectă activitatea desfăşurată în cadrul fermelor etc.; Secţiunea 4.1 - Monitorizarea operaţiunii de recoltare a lemnului (evaluarea responsabilităţii sociale) 4.2 - Sancţiuni Termenele şi condiţiile aferente dreptului asupra lemnului din plantaţie specifică obligaţiile SRA. |
PRINCIPIUL 3 | Operaţiuni de recoltare a lemnului Exploatatorul forestier a respectat procedurile şi standardele de exploatare forestieră prevăzute de lege. |
CRITERIUL 3.7 | Fermierii afectaţi au primit compensaţii pentru daunele aduse culturilor, dacă este cazul. |
Orientări privind legislaţia/regulamentele relevante | Secţiunea 4.2 (Sancţiuni) din Manualul de exploatare forestieră |
PRINCIPIUL 4 | Transport Lemnul a fost transportat în permanenţă în conformitate cu standardele prevăzute de lege. |
CRITERIUL 4.1 | Transporturile de lemn au fost însoţite de documente oficiale care prezintă în detaliu provenienţa sa şi corespund identificării fizice a lemnului. |
Orientări privind legislaţia/regulamentele relevante | Secţiunea 3 din Manualul de exploatare forestieră: standardele de recoltare a lemnului şi controlul exploatării forestiere prevăzute în apendicele 5 şi alte proceduri prevăzute |
PRINCIPIUL 4 | Transport Lemnul a fost transportat în permanenţă în conformitate cu standardele prevăzute de lege. |
CRITERIUL 4.2 | Lemnul a fost transportat în perioadele prevăzute de lege. |
Orientări privind legislaţia/regulamentele relevante | Procedura privind operaţiunile de exploatare a lemnului (perioade aprobate pentru desfăşurarea operaţiunilor de exploatare a lemnului şi pentru transportul produselor forestiere): Regulamentul 57 din LI 2254. |
PRINCIPIUL 5 | Prelucrare |
CRITERIUL 5.1 | Instalaţiile de prelucrare a lemnului deţin licenţe valabile, sunt înregistrate la FC şi respectă toate cerinţele legale. |
Orientări privind legislaţia/regulamentele relevante | Secţiunea 2 din Legea 571 |
PRINCIPIUL 5 | Prelucrare |
CRITERIUL 5.2 | Practicile din sectorul industrial respectă standardele juridice. |
Orientări privind legislaţia/regulamentele relevante | Sănătatea şi securitatea în muncă şi mediul de lucru: secţiunile 118-124 din Legea 651 (Legea muncii); LI 1833: Sănătate şi încadrare în muncă (secţiunea 18-20) şi Legea privind birourile şi fabricile. |
PRINCIPIUL 5 | Prelucrare |
CRITERIUL 5.3 | Prelucrarea lemnului în instalaţiile de debitat lemn. |
Orientări privind legislaţia/regulamentele relevante | - Protocolul privind legalitatea importurilor de lemn - MoP: procedura privind inspecţia şi clasificarea exporturilor - MoP: procedura privind inspecţia şi clasificarea importurilor - MoP: procedura privind inspecţia şi clasificarea noilor instalaţii de debitat lemn - MoP: procedura privind inspecţia şi clasificarea lemnului din producţia internă |
PRINCIPIUL 6 | Comercializare Toţi vânzătorii/exportatorii deţin licenţe sau permise valabile de comercializare a lemnului. |
CRITERIUL 6.1 | Exportatorii au obţinut licenţă FLEGT şi de export (piaţa UE)/permis de export (piaţa din afara UE) |
VERIFICARE | Licenţă de export valabilă. |
Orientări privind legislaţia/regulamentele relevante | Secţiunea 2 punctul (i) din Legea 571 - verificarea şi înregistrarea contractelor de comercializare a produselor din lemn şi a produselor derivate din specii sălbatice, astfel cum pot fi stabilite de către Comisie. |
PRINCIPIUL 6 | Comercializare Toţi vânzătorii/exportatorii deţin licenţe sau permise valabile de comercializare a lemnului. |
CRITERIUL 6.2 | Vânzătorii pe piaţa internă deţin certificate valabile de înregistrare la FC. |
Orientări privind legislaţia/regulamentele relevante | Secţiunea 2 punctul (ii) din Legea 571 - instituirea de proceduri de urmărire a traseului lemnului şi al produselor din lemn Sistemele de audit ale Departamentului de validare a lemnului (Timber Validation Department, TVD)- rapoarte privind aprovizionarea pieţei interne cu lemn şi produse din lemn. |
PRINCIPIUL 7 | Obligaţii fiscale La momentul vânzării sau al exportului, nici exploatatorul forestier şi nici vânzătorul nu aveau datorii la plata taxelor, a chiriilor sau a impozitelor prevăzute de lege. |
CRITERIUL 7.1 | Exploatatorul forestier nu avea datorii la plata taxelor de tăiere sau a oricăror alte taxe pe care trebuie să le achite exploatatorii forestieri în Ghana. |
Note orientative privind legislaţia/regulamentele relevante | Procedura privind operaţiunile de exploatare a lemnului (plata taxei de tăiere) Regulamentele 60 şi 63 din LI 2254 Sistemele de audit ale TVD - rapoarte privind reconcilierea fluxurilor financiare |
PRINCIPIUL 7 | Obligaţii fiscale La momentul vânzării sau al exportului, nici exploatatorul forestier şi nici vânzătorul nu aveau datorii la plata taxelor, a chiriilor sau a impozitelor prevăzute de lege. |
CRITERIUL 7.2 | Exploatatorul forestier nu avea datorii la plata chiriei pe teren. |
Orientări privind legislaţia/regulamentele relevante | Taxe pentru tăierea lemnului şi chiria pentru zona care face obiectul contractului - Regulamentul 65 din LI 2254. |
PRINCIPIUL 7 | Obligaţii fiscale La momentul vânzării sau al exportului, nici exploatatorul forestier şi nici vânzătorul nu aveau datorii la plata taxelor, a chiriilor sau a impozitelor prevăzute de lege. |
CRITERIUL 7.3 | Exportatorul nu avea datorii la plata taxelor de export. |
Orientări privind legislaţia/regulamentele relevante | Taxe la export: secţiunea 4 din Legea 493 de modificare a Legii privind arborii şi lemnul. |
PRINCIPIUL 7 | Obligaţii fiscale La momentul vânzării sau al exportului, nici exploatatorul forestier şi nici vânzătorul nu aveau datorii la plata taxelor, a chiriilor sau a impozitelor prevăzute de lege. |
CRITERIUL 7.4 | Nici exploatatorul forestier şi nici importatorul nu aveau datorii la plata impozitului pe profit. |
Orientări privind legislaţia/regulamentele relevante | Impunerea impozitului pe profit (profitul realizat de o întreprindere): secţiunea 7 din Legea 592. |


Numărul licenţei FLEGT:... | ||||||||
Nr. | Descrierea comercială a produselor din lemn | Poziţia din SA | Denumirea comună şi cea ştiinţifică | Ţările de recoltare | Codul ISO al ţării de recoltare | Volum (m3) | Greutate netă (kg) | Număr de unităţi |
Locul | Data (ZZ/LL/AA) | Timbru de securitate, semnătura şi ştampila oficială |
Căsuţa 1 | Autoritatea emitentă | A se menţiona denumirea şi adresa autorităţii emitente. |
Căsuţa 2 | În scopurile Ghanei | Informaţii specifice privind ţara de export |
Căsuţa 3 | Numărul licenţei FLEGT | A se menţiona numărul licenţei. |
Căsuţa 4 | Data expirării | Perioada de valabilitate a licenţei. |
Căsuţa 5 | Ţara de export | Această rubrică se referă la ţara parteneră din care s-au exportat în UE produsele din lemn. |
Căsuţa 6 | Codul ISO | A se menţiona codul format din două litere al ţării partenere menţionate în căsuţa 5. |
Căsuţa 7 | Mijlocul de transport | A se menţiona mijlocul de transport utilizat la punctul de export. |
Căsuţa 8 | Titularul licenţei | A se menţiona numele şi adresa exportatorului. |
Căsuţa 9 | Descrierea comercială | A se menţiona descrierea comercială a produsului (produselor) din lemn. |
Căsuţa 10 | Poziţia din SA şi descriere | Codul din şase cifre stabilit în temeiul Sistemului armonizat de denumire şi codificare a mărfurilor. |
Căsuţa 11 | Denumirile uzuale sau ştiinţifice | A se menţiona denumirile uzuale sau ştiinţifice ale speciilor de lemn care intră în componenţa produsului. A se utiliza rânduri separate pentru produsele în componenţa cărora intră mai multe specii de lemn. Căsuţa se poate lăsa necompletată în cazul unui produs compozit sau al unei componente care include specii multiple de lemn a căror identitate nu se mai cunoaşte (de exemplu, plăci aglomerate). |
Căsuţa 12 | Ţările de recoltare | A se menţiona ţările în care au fost recoltate speciile de lemn indicate în căsuţa 10. În cazul unui produs compozit, a se include toate sursele de lemn şi de produse din lemn utilizate. Căsuţa se poate lăsa necompletată în cazul unui produs compozit sau al unei componente care include specii multiple de lemn a căror identitate nu se mai cunoaşte (de exemplu, plăci aglomerate). |
Căsuţa 13 | Coduri ISO | A se menţiona codul ISO al ţărilor indicate în căsuţa 12. Căsuţa se poate lăsa necompletată în cazul unui produs compozit sau al unei componente care include specii multiple de lemn a căror identitate nu se mai cunoaşte (de exemplu, plăci aglomerate). |
Căsuţa 14 | Volum (m3) | A se indica volumul total în m3. Căsuţa se poate lăsa necompletată. |
Căsuţa 15 | Greutatea netă | Indicaţi greutatea totală în kg. Aceasta se exprimă ca masa netă a produselor din lemn fără containere sau alte ambalaje, cu excepţia reazemelor, a distanţierelor, a etichetelor autocolante etc. |
Căsuţa 16 | Număr de unităţi | A se menţiona numărul de unităţi, în cazul în care în acest mod se cuantifică cel mai bine un produs manufacturat. Căsuţa se poate lăsa necompletată. |
Căsuţa 17 | Semne distinctive | A se menţiona orice semne distinctive, dacă este cazul, de exemplu numărul lotului, numărul conosamentului. Căsuţa se poate lăsa necompletată. |
Căsuţa 18 | Semnătura şi ştampila autorităţii emitente | Căsuţa se semnează de către funcţionarul autorizat şi se ştampilează cu ştampila oficială a autorităţii emitente. Trebuie să se menţioneze, de asemenea, locul şi data. |

Activitate | Rezultat | Sursa datelor | Reconciliere | Date-cheie |
Enumerare | Lista/harta stocului | FC/entitate privată | Inventarierea/enumerarea stocului Verificarea inventarului, lista stocului Date privind evaluarea plantaţiilor | Numărul stocului, diametru de bază (Dbh)/ diametrul şi înălţimea la punctul median (plantaţie) Volumul pe picior al speciilor de arbori din cadrul plantaţiei Marcajul localităţii, marcajul de proprietate Zonele sensibile din punctul de vedere al mediului, coordonatele parcelei |
| ||||
Selecţia arborilor care urmează să fie tăiaţi | Lista/harta de recoltare Producţia plantaţiei (volum) | FSD | Inventarierea/enumerarea stocului, lista stocului Evaluarea plantaţiei | Numărul stocului, diametrul la bază Volumul pe picior al arborilor din cadrul plantaţiei Specii, marcajul localităţii, marcajul de proprietate. |
| ||||
Validarea producţiei | Lista/harta de recoltare | RMSC | Lista stocului, lista de recoltare | Numărul stocului, diametrul la bază, specii, marcajul localităţii, marcajul de proprietate. |
| ||||
Inspecţie la momentul recoltării/după tăiere | Lista arborilor tăiaţi (TIF) | RMSC/TVD | Lista de recoltare, TIF-uri | Numărul stocului, eticheta arborelui, coordonatele parcelei, factori de mediu, specii. |
Buştenii produşi şi transportaţi | Declaraţia PPC privind LMCC | FSD/producătorul de buşteni | TIF, PPC LMCC | Eticheta buşteanului, LMCC-uri, numărul stocului, diametrul la bază, volum, specii. |
| ||||
Inspecţii ale buştenilor efectuate în trafic | Date privind buştenii (inspecţie) | TIDD (HHC) | LMCC-uri, PLMCC, certificatul de remăsurare şi transport al buştenilor (RLMCC), certificatul de transfer al buştenilor (LTC), TIF şi încărcăturile camioanelor | Eticheta buşteanului, numărul LMCC-ului, datele de identificare a camionului. |
| ||||
Spaţii de depozitare a buştenilor | Intrarea buştenilor | Operator de prelucrare primară TIDD | Cu datele privind buştenii din LMCC, PLMCC, RLMCC, LTC, TIF, datele de identificare a camionului. | Eticheta buşteanului, LMCC, datele de identificare a camionului. |
| ||||
Buşteni debitaţi | Debitarea buştenilor | Operator de prelucrare primară | Buştenii prelucraţi, volumul producţiei/speciile | Eticheta buşteanului Numărului contractului Intrarea lotului Declaraţia de producţie Formular de sechestru |
| ||||
Lemn care a făcut obiectul prelucrării primare transportat | Date privind prelucrarea primară (declaraţie) | Operator de prelucrare primară | Cu buştenii debitaţi | Eticheta buşteanului, Eticheta lemnului care a făcut obiectul prelucrării primare, numărul contractului |
| ||||
Inspectarea lemnului care a făcut obiectul prelucrării primare şi transportarea acestuia | Date privind prelucrarea primară (inspecţie) | TIDD (HHC) | Cu declaraţia privind lemnul care a făcut obiectul prelucrării primare prelucrat | Eticheta lemnului care a făcut obiectul prelucrării primare, certificatul de inspecţie |
| ||||
Lemn care a făcut obiectul prelucrării primare exportat | Intrarea lemnului prelucrat (în port) | Exportator | Cu numărul foii de drum declarate | Eticheta lemnului care a făcut obiectul prelucrării primare, numărul dosarului de export |
Sau intrare în instalaţia secundară de debitat lemn | Lemn prelucrat Intrare | Operator de prelucrare secundară | Cu declaraţia privind lemnul care a făcut obiectul prelucrării primare | Eticheta lemnului care a făcut obiectul prelucrării primare Numărului contractului |
| ||||
Lemn care a făcut obiectul prelucrării secundare transportat | Date privind prelucrarea primară (declaraţie) | Operator de prelucrare secundară | Cu lemnul care a făcut obiectul prelucrării primare debitat | Eticheta lemnului care a făcut obiectul prelucrării secundare |
| ||||
Lemn care a făcut obiectul prelucrării secundare inspectat | Date privind prelucrarea primară (inspecţie) | TIDD (HHC) | Cu declaraţia privind lemnul care a făcut obiectul prelucrării secundare | Eticheta lemnului care a făcut obiectul prelucrării secundare |
| ||||
Lemn care a făcut obiectul prelucrării secundare exportat | Intrarea lemnului prelucrat (în port) | Exportator TIDD/TVD | Istoricul complet | Eticheta lemnului care a făcut obiectul prelucrării secundare Numărul dosarului de export |
PRINCIPIUL 1 | Sursa lemnului: lemnul provine din surse indicate şi persoana, grupul şi proprietarii în cauză şi-au dat consimţământul scris cu privire la terenul care face obiectul acordării drepturilor asupra lemnului. |
CRITERIUL 1.1 | În ceea ce priveşte TUC-urile din rezerve, elaborarea planului de gestionare a pădurii include planul strategic. Delimitarea zonei care face obiectul TUC Efectuarea de către FSD a unei inventarieri/enumerări a stocului înainte de recoltare (în cadrul rezervei, în afara rezervei şi în cadrul plantaţiei forestiere) În cazul lemnului importat, se aplică măsurile de control relevante în materie de verificare a respectării Protocoalelor privind legalitatea importurilor; Consimţământul scris al persoanei, al grupului sau al proprietarilor în cauză |
RESPONSABILITATE | - FSD este responsabilă cu planificarea strategică şi operaţională a TUC-urilor din cadrul rezervei. RMSC - controlul de calitate al inventarierii/enumerării stocului; aprobarea producţiei; - TIDD verifică documentele de import pentru lemnul importat şi pentru produsele din lemn importate şi elaborează rapoarte. |
PROCEDURĂ | În cadrul rezervei Planuri de gestionare strategică - formarea echipei de planificare; - examinarea situaţiei curente pe baza informaţiilor existente; - delimitarea provizorie a zonelor; - investigaţii pe teren; - planificarea provizorie a gestionării pentru fiecare zonă; - elaborarea primului proiect al planului de gestionare; - examinarea formală a proiectului de lucru de către proprietarii resurselor; - revizuirea proiectului de lucru; - aprobarea la nivel local a proiectului de plan; - prezentarea proiectului de plan pentru examinare şi aprobare la nivel naţional; - publicarea şi diseminarea copiilor planului final; - elaborarea unei sinteze a planului. Delimitarea zonei care face obiectul TUC - amplasarea de către FSD a stâlpilor de delimitare a hotarelor; - defrişarea zonelor de hotar de către FSD. Consimţământ scris - afişarea, timp de 21 de zile, a notificărilor la birourile Adunării districtuale, ale Consiliului cutumiar şi ale unităţii zonale care au competenţă teritorială asupra terenului identificat; - persoana, grupul sau proprietarul în cauză îşi notifică interesul şi îşi dă consimţământul în scris faţă de FC cu privire la terenul care face obiectul acordării drepturilor asupra lemnului. |
Inventariere/enumerare - inventarierea/enumerarea stocului de către FC pentru IMM-uri. Întreprinderile mari vor efectua inventarierea/enumerarea în zonele care fac obiectul TUC-urilor lor; - verificarea calităţii inventarierii/enumerării şi autorizarea este responsabilitatea FC (RMSC); - se digitalizează lista de recoltare şi se întocmeşte harta de recoltare; aceasta este o responsabilitate comună a FC/întreprinderii; - verificarea şi aprobarea producţiei propuse se efectuează în detaliu de către FC (RMSC); - RMSC transmite copii ale documentului de aprobare a producţiei către FSD, TIDD şi baza de date centrală WTS. În cazul întreprinderilor din sectorul lemnului, o copie a documentului referitor la producţie se transmite prin FSD, împreună cu o scrisoare de însoţire, în care se menţionează principalele norme de exploatare forestieră ale FC; - RMSC aprobă şi introduce producţia în baza de date centrală WTS; - FSD aprobă producţia. | |
În afara rezervei Planul operaţional şi inventarierea/enumerarea - certificarea şi modificarea, dacă este cazul, a proiectului de plan operaţional al TUC (FC-FSD); - selecţia iniţială a arborilor de către întreprinderea din sectorul lemnului; - efectuarea inspecţiei anterioare tăierii, prin cartografierea locului în care se află toţi arborii care urmează să fie recoltaţi în OFR-uri (FC-FSD); - înregistrarea parametrilor (FC-FSD); - selecţia arborilor care urmează să fie tăiaţi şi aprobarea acesteia (FC-FSD); - elaborarea planului anual de exploatare forestieră; - FSD eliberează întreprinderii din sectorul lemnului o copie a documentului referitor la producţia aprobată şi o transmite bazei de date centrale WTS; - FSD introduce informaţiile privind producţia aprobată în baza de date centrală WTS. Delimitare - verificări pe teren efectuate de FSD privind terenurile nealocate; - dacă este posibil, hotarele trebuie să corespundă hotarelor stabilite prin drepturile de proprietate necontestate asupra terenului şi caracteristicilor naturale specifice (râuri, drumuri etc.); - FSD identifică zonele care trebuie excluse şi stabileşte hotarele; - FSD delimitează pe hartă hotarele şi furnizează o descriere a acestora. Consimţământ scris - consultarea cu comunităţile, cu directorul general al districtului (District Chief Executive, DCE) sau cu reprezentanţii acreditaţi ai acestora; - inspectarea pe teren a zonei care poate fi recoltată, cu consimţământul proprietarilor terenului. | |
Plantaţie forestieră - inventarierea/enumerarea stocului tuturor arborilor care pot fi recoltaţi (FC-FSD); - verificări de validare a datelor evaluării (FC-FSD); - estimarea volumului de arbori pe picior (FC-FSD); - plată în avans de către exploatatorul forestier/întreprinderea din sectorul lemnului; - eliberarea permisului de intrare (FC-FSD); - FSD eliberează o copie a permisului de intrare exploatatorului forestier/întreprinderii din sectorul lemnului şi TVD; - FSD introduce datele referitoare la permisul de intrare şi înregistrează în baza sa de date centrală volumul estimat de lemn pe picior. Delimitare - FC întocmeşte harta hotarelor dintre parcele pentru toate plantaţiile din cadrul rezervelor forestiere; - unitatea districtuală pentru plantaţii a FSD marchează hotarele (de exemplu, prin defrişarea zonei de hotar sau prin marcarea cu vopsele de ulei). Pădure submersă Numărul prestabilit al resurselor submerse (FC-FSD/întreprinderea din sectorul lemnului). Lemn importat şi produse din lemn importate Legalitatea importurilor de lemn este reglementată de: Protocolul privind controlul legalităţii importurilor. Printre măsurile de reglementare se numără şi: - cerinţa de a deţine o licenţă FLEGT valabilă sau un document echivalent valabil; - un permis CITES valabil; - un certificat valabil eliberat de un sistem naţional de verificare a legalităţii sau de un sistem de certificare a gestionării pădurilor; - o declaraţie valabilă şi elemente de probă din partea operatorului din Ghana care să demonstreze că s-a îndeplinit obligaţia de diligenţă privind legalitatea lemnului şi a produselor din lemn; - întreprinderea din sectorul lemnului se asigură că lemnul importat şi produsele din lemn importate sunt declarate TIDD prin intermediul platformei CEPS GCNet; - orice transport care soseşte trebuie raportat TIDD; - FC-TIDD se asigură că tot lemnul importat şi toate produsele din lemn importate provin în mod legal din ţara de origine şi sunt însoţite de documentele corespunzătoare. Acest lucru se asigură prin efectuarea de verificări ale documentelor de import. | |
REZULTAT | În cadrul rezervei - documente privind gestionarea pădurii; - hărţi forestiere; - rapoarte de inventar forestier, inventarierea/enumerarea stocului şi date privind producţia; - hărţi ale tipurilor de păduri (zone critice de habitat, locuri critice din punct de vedere genetic, zone de biodiversitate semnificativă la nivel mondial, zone de protecţie pentru arbori cu fibră groasă); - plan de gestionare a rezervei În afara rezervei - plan operaţional; - harta TUC; - raport privind inventarierea/enumerarea în afara rezervei; - formular de inspecţie anterioară tăierii; - permis de autorizare a tăierii/scrisoare de aprobare a tăierii. Plantaţie forestieră - harta plantaţiei; - raport privind inventarierea/enumerarea; - validarea raportului de verificare; - chitanţa de plată; - permis de intrare. Pădure submersă - raport privind trunchiurile de arbori. Lemn importat şi produse din lemn importate Declaraţie vamală privind lemnul importat (raport GCNet); datele de identificare a importatorului, ţara de origine etc. |
PRINCIPIUL 1 | Sursa lemnului: lemnul provine din surse indicate şi persoana, grupul şi proprietarii în cauză şi-au dat consimţământul scris cu privire la terenul care face obiectul acordării drepturilor asupra lemnului. |
CRITERIUL 1.2 | Consimţământul proprietarilor terenului/persoanei/grupului de persoane. |
RESPONSABILITATE | - Verificări efectuate de FC-FSD privind notificările publice, pe baza rapoartelor trimestriale districtuale. |
PROCEDURĂ | În cadrul rezervei - consimţământ consemnat în planul de gestionare a rezervei (FC-FSD). În afara rezervei - identificarea proprietarului terenului şi a fermierului (fermierilor) afectat (afectaţi), prin intermediul Adunării districtuale, al Consiliului cutumiar, al unităţii zonale, al Biroului silvic districtual, în cadrul procesului de consultare; - constituirea echipei de inspecţie pe teren, astfel cum se prevede în lege (FC-FSD); - orice diferende privind dreptul de posesiune se soluţionează prin arbitraj (FC-FSD), - părţile interesate de la nivel local (de exemplu, proprietarii de terenuri, fermierii afectaţi) şi-au dat consimţământul în scris cu privire la recoltarea resursei. |
REZULTAT | - notificări districtuale; - consimţământ scris; - procese-verbale ale consultărilor; - procese-verbale ale procedurilor de arbitraj. |
PRINCIPIUL 2 | Alocarea drepturilor asupra lemnului Exploatatorul forestier deţine o autorizaţie valabilă pentru a-şi desfăşura activitatea în cadrul unei păduri naturale sau al unei plantaţii forestiere. |
CRITERIUL 2.1 | Pădure naturală: TUC-uri la scară mare TREC stabileşte că exploatatorii forestieri îndeplinesc condiţiile necesare. Condiţiile pe care exploatatorii forestieri trebuie să le îndeplinească pentru transformarea contractelor de arendare existente şi a permisului existent, pentru drepturile de înlocuire şi pentru cesionare vor urma acelaşi proces ca cel aplicat în cazul TUC-urilor la scară mare. |
RESPONSABILITATE | Ministrul/ministerul responsabil cu sectorul forestier, TREC şi FC. |
PROCEDURĂ | - TUC în urma unei proceduri de licitaţie concurenţială şi cu aprobare din partea Parlamentului: - exploatatorul forestier participă la procesul de licitaţie concurenţială; - Comisia pentru sectorul forestier îi recomandă ministrului/ministerului responsabil cu sectorul forestier să atribuie un TUC exploatatorului forestier; - exploatatorul forestier respectă toate condiţiile specificate în avizul de atribuire emis de ministru în temeiul legii. Printre aceste condiţii se numără obţinerea consimţământului persoanei, al grupului sau al proprietarului în cauză; - instituirea TUC de către ministru în formatul prevăzut; - Parlamentul ratifică TUC (cu excepţia TUC-urilor care au ca obiect plantaţii). - TUC-uri obţinute prin transformarea contractelor de arendare existente: - exploatatorul forestier depune o cerere de transformare a unui drept acordat asupra lemnului; - cererea este analizată de Comitetul de evaluare (TREC); - ministrul, pe baza recomandării Comitetului de evaluare, încheie un TUC. - TUC de înlocuire: - exploatatorul forestier solicită un TUC de înlocuire; - cererea este analizată de Comitetul de evaluare (TREC); - Comisia pentru sectorul forestier îi recomandă ministrului să îşi dea acordul cu privire la atribuirea unui TUC de înlocuire; - ministrul, pe baza recomandării FC, acordă TUC-ul de înlocuire. - TUC dobândit prin cesionare: - Comitetul de punere în aplicare a drepturilor de înlocuire (DIC) îl informează pe ministru cu privire la cesionarea unei întreprinderi, inclusiv a drepturilor sale asupra lemnului; - ministrul însărcinează Comisia pentru sectorul forestier să înceapă procesul de transfer al drepturilor asupra lemnului către cumpărătorul potenţial; - Comisia pentru sectorul forestier efectuează o evaluare a capacităţii tehnice şi financiare a cumpărătorului potenţial de a executa şi de a gestiona un TUC; - Comisia pentru sectorul forestier îi recomandă ministrului să îşi dea acordul cu privire la efectuarea transferului; - pe baza recomandării din partea FC, ministrul îşi dă consimţământul. |
REZULTAT | - TUC în urma unei proceduri de licitaţie concurenţială şi cu aprobare din partea Parlamentului: - raport privind îndeplinirea condiţiilor preliminare elaborat de TREC; - scrisoare de aprobare; - raport privind licitaţia elaborat de TREC; - raport privind conformitatea, elaborat de FC şi adresat ministrului/ministerului responsabil cu sectorul forestier; - TUC; - TUC şi aprobare din partea Parlamentului (cu excepţia TUC-urilor care au ca obiect plantaţii). - TUC-uri obţinute prin transformarea contractelor de arendare existente: - cerere prin care se solicită transformarea contractelor de arendare existente; - recomandarea TREC adresată Comisiei pentru sectorul forestier privind atribuirea de către ministru a unui TUC; - recomandarea Comisiei pentru sectorul forestier adresată ministrului privind atribuirea TUC; - TUC; - TUC de înlocuire: - cerere prin care se solicită un TUC de înlocuire - recomandarea TREC adresată Comisiei pentru sectorul forestier privind atribuirea de către ministru a unui TUC; - recomandarea Comisiei pentru sectorul forestier adresată ministrului privind atribuirea TUC; - TUC; - TUC dobândit prin cesionare: - scrisoarea DIC adresată ministrului privind vânzarea; - instrucţiune din partea ministrului către Comisia pentru sectorul forestier de a iniţia transferul dreptului; - raport de evaluare elaborat de TREC şi recomandare formulată de aceasta; - scrisoare de recomandare din partea FC; - aprobare din partea ministrului; - TUC transferat/atribuit. |
PRINCIPIUL 2 | Alocarea drepturilor asupra lemnului Exploatatorul forestier deţine o autorizaţie valabilă pentru a-şi desfăşura activitatea în cadrul unei păduri naturale sau al unei plantaţii forestiere. |
CRITERIUL 2.2 | Pădure naturală: contract de utilizare a lemnului la scară mică (2). (2) Legea 547 şi L.I 2254 din 2017. TREC stabileşte că exploatatorii forestieri îndeplinesc condiţiile necesare pentru atribuirea TUC. Condiţiile pe care exploatatorii forestieri trebuie să le îndeplinească pentru transformarea contractelor de arendare existente şi a permisului existent, pentru drepturile de înlocuire şi pentru cesionare vor urma acelaşi proces ca cel aplicat în cazul TUC-urilor la scară mică |
Responsabilitate | Ministrul/ministerul responsabil cu sectorul forestier, TREC şi FC. |
Procedură | - TUC-urile la scară mică se atribuie în urma unei proceduri competitive prin care: - pentru alocarea drepturilor asupra lemnului, potenţialii exploatatori forestieri depun o ofertă care trebuie să includă informaţiile specificate în LI 2254. - Solicitanţii care îndeplinesc condiţiile preliminare trebuie să facă dovada acestui fapt prin prezentarea unui atestat eliberat de Comisia pentru sectorul forestier. - Analiza ofertelor este efectuată de Comitetul de evaluare, care verifică respectarea criteriilor specificate şi stabileşte dacă solicitantul (solicitanţii) îndeplineşte (îndeplinesc) criteriile de selecţie prestabilite. După ce s-a stabilit îndeplinirea criteriilor, Comitetul de evaluare va efectua analiza; - Câştigătorul "ofertei" trebuie să se angajeze să sprijine comunităţile locale, precum şi preponderenţa tradiţiilor. - Prin transformarea contractelor de arendare existente, TUC-urile la scară mică vor urma un proces similar celui aplicat în cazul TUC-urilor la scară mare. - TUC-urile de înlocuire vor urma un proces similar celui aplicat în cazul TUC-urilor la scară mare. - TUC-ul dobândit prin cesionare va urma un proces similar celui aplicat în cazul TUC-urilor la scară mare. |
Rezultat | - TUC-uri la scară mică, atribuite în urma unei proceduri competitive: - depunerea ofertelor de către solicitanţi; - raport de evaluare elaborat de TREC; - recomandarea FC privind respectarea criteriilor adresată ministrului responsabil cu sectorul forestier; - recomandarea FC adresată ministrului privind atribuirea TUC-ului la scară mică solicitantului câştigător; - notificarea atribuirii TUC-ului la scară mică de către ministru; - notificarea atribuirii precizează condiţiile care trebuie îndeplinite pentru a fi acceptate de FC-CEO înainte de acordarea dreptului; - atribuirea TUC-ului la scară mică. - Prin transformarea contractelor de arendare existente, TUC-urile vor avea rezultate similare celor specificate în cadrul TUC-urilor la scară mare. - TUC-ul de înlocuire va avea rezultate similare celor specificate în cadrul TUC-urilor la scară mare. - TUC-ul dobândit prin cesionare va avea rezultate similare celor specificate în cadrul TUC-urilor la scară mare. |
PRINCIPIUL 2 | Alocarea drepturilor asupra lemnului Exploatatorul forestier deţine o autorizaţie valabilă pentru a-şi desfăşura activitatea în cadrul unei păduri naturale sau al unei plantaţii forestiere. |
CRITERIUL 2.3 | Permis de recuperare (3) (3) Comisia pentru sectorul forestier eliberează un permis în care se prevăd termenele şi condiţiile care trebuie respectate în vederea recuperării arborilor de pe o suprafaţă de teren supusă unor transformări, cum ar fi construcţia de drumuri, extinderea unor aşezări umane sau cultivarea în cadrul fermelor. Eliberarea unui permis de recuperare. |
RESPONSABILITATE | FC-HQ |
PROCEDURĂ | - Întreprinderea înaintează o cerere către FC; - FSD efectuează o inspecţie şi înaintează un raport către directorul executiv al FC privind motivele pentru care arborii destinaţi comercializării dintr-un anumit loc trebuie să fie recuperaţi; - FC eliberează permisul de recuperare; - FSD introduce în baza de date centrală informaţiile furnizate în permisul de recuperare. |
REZULTAT | - cerere înaintată de solicitant; - raport de inspecţie elaborat de FSD; - permis de recuperare. |
PRINCIPIUL 2 | Alocarea drepturilor asupra lemnului Exploatatorul forestier deţine o autorizaţie valabilă pentru a-şi desfăşura activitatea în cadrul unei păduri naturale sau al unei plantaţii forestiere. |
CRITERIUL 2.4 | - lemn confiscat; - autorizaţie eliberată pentru scoaterea zilnică la licitaţie a lemnului confiscat |
RESPONSABILITATE | - FC-FSD. |
PROCEDURĂ | - FC stabileşte comiterea unei infracţiuni şi tribunalul autorizează vânzarea produsului din lemn confiscat; - cumpărătorului îi este eliberat un COP în conformitate cu prevederile legale; se urmează procedurile corespunzătoare privind scoaterea la licitaţie a lemnului confiscat. |
REZULTAT | - hotărâre judecătorească; - certificat de cumpărare; - raport de vânzare elaborat de FC. |
PRINCIPIUL 2 | Alocarea drepturilor asupra lemnului Exploatatorul forestier deţine o autorizaţie valabilă pentru a-şi desfăşura activitatea în cadrul unei păduri naturale sau al unei plantaţii forestiere. |
CRITERIUL 2.5 | Plantaţie forestieră (în cadrul rezervei) Se pot aloca drepturi asupra plantaţiilor din cadrul zonelor din rezervă în temeiul unor surse diverse, printre care se numără şi: a) plantaţiile publice; b) plantaţiile date în folosinţă în regim public-comunitar sau c) plantaţiile public-private. În cazurile descrise la literele (a) şi (b) de mai sus, alocarea drepturilor asupra lemnului din plantaţie poate rezulta fie: (i) în urma unei proceduri de licitaţie concurenţială: - îndeplinirea de către ofertanţi a condiţiilor necesare pentru acordarea drepturilor asupra lemnului din plantaţie; - acordarea dreptului asupra lemnului din plantaţie fie (ii) în temeiul permisului pentru lemnul din plantaţie: - depunerea unei cereri din partea solicitantului potenţial; - verificarea cererii; - alocarea dreptului asupra lemnului; - eliberarea permisului de intrare; fie (iii) în urma oricărei alte proceduri prevăzute. În cazul menţionat la litera (c), alocarea drepturilor asupra lemnului rezultă din acordul de parteneriat public-privat (PPP). Prin urmare, acordarea dreptului asupra lemnului din plantaţie se bazează pe termenele şi condiţiile convenite. |
RESPONSABILITATE | Ministrul/ministerul responsabil cu sectorul forestier/FC. |
PROCEDURĂ | În cazul plantaţiilor publice şi al plantaţiilor date în folosinţă în regim public-comunitar, se aplică următoarele proceduri: (i) în urma unei proceduri de licitaţie concurenţială: - exploatatorul forestier participă la procesul de licitaţie concurenţială gestionat de TREC; - FC elaborează un raport privind licitaţia, în care formulează recomandări adresate ministerului responsabil cu sectorul forestier în vederea atribuirii dreptului asupra lemnului din plantaţie câştigătorului licitaţiei; - TREC înaintează raportul privind licitaţia conducerii FC; - FC publică un anunţ de atribuire care precizează condiţiile de acordare a permisului; - exploatatorul forestier îndeplineşte toate condiţiile specificate în anunţul de atribuire al FC. Printre aceste condiţii se numără preţul ofertei, SRA, finalizarea tuturor activităţilor de planificare, astfel cum se specifică în procedurile relevante prevăzute în MoP; - FC acordă un permis de intrare, fie (ii) în temeiul permisului pentru lemnul din plantaţie: - solicitantul înaintează o cerere FSD; - FSD verifică cererea, pe baza unor criterii stabilite; - FSD înaintează FC-CE cererile eligibile în vederea aprobării pentru alocarea drepturilor asupra lemnului din plantaţii; - după primirea aprobării FC-CE, FSD transmite solicitantului anunţul de atribuire, însoţit de un set de condiţii prealabile care trebuie îndeplinite înainte de alocarea drepturilor asupra lemnului; - solicitantul îndeplineşte toate condiţiile specificate în anunţul de atribuire; - FSD recomandă FC-CE să acorde solicitantului drepturi asupra lemnului; - FC-CE acordă drepturi asupra lemnului şi FSD i le comunică solicitantului (exploatatorului forestier); - eliberarea permisului de intrare, fie (iii) în urma oricărei alte proceduri prevăzute, stabilită de FC/ministerul responsabil cu sectorul forestier. Procedura privind plantaţiile public-private: - În cadrul plantaţiilor public-private, drepturile asupra lemnului rezultă din acordul de parteneriat public-privat (PPP). Procedura include asigurarea de către investitor a următoarelor: - un plan de reîmpădurire aprobat; - un contract de arendare a terenului; - plata chiriei pe teren şi - un acord de împărţire a beneficiilor. Autorizaţia de recoltare a lemnului eliberată de FSD din cadrul Comisiei pentru sectorul forestier. |
REZULTAT | Rezultatele drepturilor asupra lemnului din plantaţie dobândite în urma unei licitaţii concurenţiale includ următoarele: - raport privind îndeplinirea condiţiilor preliminare elaborat de TREC; - raport privind licitaţia elaborat de TREC; - raport elaborat de TREC şi adresat ministerului responsabil cu sectorul forestier; - scrisoare de autorizare din partea ministrului; - anunţ de atribuire; - scrisoare de acceptare a atribuirii; - drept asupra lemnului din plantaţie; - acord de responsabilitate socială; - dovada plăţii chiriei pe teren; - permis de intrare. Rezultatele aferente permisului pentru lemnul din plantaţie includ următoarele: - cerere din partea solicitantului; - raport privind recomandarea FSD adresată FC-HQ; - dovada respectării termenelor şi a condiţiilor anunţului de atribuire, inclusiv a plăţii chiriei pe teren; - permis pentru lemnul din plantaţie. Rezultatele aferente plantaţiilor public-private: - acord PPP; - plan de reîmpădurire; - contract valabil de arendare a terenului; - acord valabil de împărţire a beneficiilor; - autorizaţie de recoltare a lemnului. |
PRINCIPIUL 2 | Alocarea drepturilor asupra lemnului Exploatatorul forestier deţine un TUC atribuit de ministru şi ratificat de Parlament în urma procesului concurenţial specificat sau exploatatorul forestier deţine un SP eliberat de Comisia pentru sectorul forestier. Exploatatorul forestier deţine o autorizaţie valabilă pentru a-şi desfăşura activitatea în cadrul unei păduri naturale sau al unei plantaţii forestiere. |
CRITERIUL 2.6 | Plantaţie forestieră (în afara rezervei) Se pot aloca drepturi asupra plantaţiilor din zonele din afara rezervei în temeiul următoarelor surse: d) plantaţii private; e) un parteneriat public-comunitar. În cazul fiecăreia dintre sursele identificate mai sus, se aplică următoarele: - În cazul plantaţiilor private, un investitor achiziţionează teren pentru dezvoltarea unei plantaţii şi nu i se solicită să fi încheiat un acord de împărţire a beneficiilor. - În cazul plantaţiilor public-comunitare, nu trebuie să se semneze un acord de arendare a terenului, însă trebuie să se încheie un acord de împărţire a beneficiilor. În cazul menţionat la litera (d), adică în cazul plantaţiilor private descrise mai sus, alocarea drepturilor asupra lemnului nu se aplică plantaţiilor private din zonele din afara rezervelor. |
RESPONSABILITATE | Ministrul/ministerul responsabil cu sectorul forestier/FC/investitorul |
PROCEDURĂ | Plantaţii forestiere (în afara rezervei)- plantaţie privată (adică plantaţie comercială). Procedura pentru plantaţiile private din zonele din afara rezervei este următoarea: - investitorul achiziţionează teren pentru dezvoltarea unei plantaţii; - drepturile asupra lemnului nu sunt alocate de către guvern şi, prin urmare, drepturile asupra lemnului revin dezvoltatorului. - Printre alte cerinţe pe care trebuie să le îndeplinească investitorul se numără şi asigurarea următoarelor: - un plan de reîmpădurire prezentat FC, dacă este necesar; - la momentul recoltării, se solicită o autorizaţie administrativă din partea Comisiei pentru sectorul forestier în vederea recoltării lemnului. - Plantaţii (în afara rezervei)- plantaţii public-comunitare În cazul plantaţiilor public-comunitare, nu trebuie să se semneze un acord de arendare a terenului, însă trebuie să se încheie un acord de împărţire a beneficiilor. Procedura include următoarele: - solicitantul înaintează o cerere FSD; - FSD verifică cererea, pe baza unor criterii stabilite; - FSD înaintează FC-CE cererile eligibile în vederea aprobării pentru alocarea drepturilor asupra lemnului din plantaţii; - după primirea aprobării FC-CE, FSD transmite solicitantului anunţul de atribuire, însoţit de un set de condiţii prealabile care trebuie îndeplinite înainte de alocarea drepturilor de exploatare a lemnului; - solicitantul îndeplineşte toate condiţiile specificate în anunţul de atribuire; - FSD recomandă FC-CE să acorde solicitantului drepturi asupra lemnului; - FC-CE acordă drepturi asupra lemnului şi FSD i le comunică solicitantului (exploatatorului forestier); - eliberarea de către FSD a permisului de intrare. |
REZULTAT | Plantaţii forestiere (în afara rezervei)- plantaţie privată (plantaţie comercială). - dovada proprietăţii asupra terenului; - prezentarea unui plan de reîmpădurire, dacă este necesar; - autorizaţie de transport al lemnului. Plantaţii (în afara rezervei)- plantaţie public-comunitară: - acord valabil de împărţire a beneficiilor. - eliberarea de către FSD a permisului de intrare. |
PRINCIPIUL 3 | Operaţiuni de recoltare a lemnului Exploatatorul forestier a respectat procedurile şi standardele de exploatare forestieră prevăzute de lege. |
CRITERIUL 3.1 | Inventarierile/enumerările stocului (inclusiv inspecţiile anterioare tăierii în cazul zonelor din afara rezervei) s-au efectuat în conformitate cu Manualul de exploatare forestieră. În cadrul plantaţiilor forestiere, evaluarea arborilor pe picior a fost efectuată în conformitate cu procedurile prevăzute. Elaborarea planului de recoltare. |
RESPONSABILITATE | - FC-FSD verifică şi aprobă toate cerinţele privind inventarierea/enumerarea stocului, inclusiv validarea planului de recoltare prezentat de întreprinderile din sectorul lemnului. - RMSC efectuează verificări de calitate pentru a se asigura că producţia alocată respectă cerinţele corespunzătoare prevăzute în MoP. |
PROCEDURĂ | Pentru inventarierea/enumerarea stocului (în cadrul rezervei); inspecţia anterioară tăierii (în afara rezervei) şi evaluarea stocului din cadrul plantaţiei forestiere se referă la procedura prevăzută la criteriul 1.1. Plan de recoltare (rezerve forestiere) - Completarea formatului de plan aprobat de exploatare forestieră a parcelei, care include: - descrierea generală a parcelei; - datele propuse de începere şi încheiere a recoltării; - construcţia de drumuri/piste; - lungimea totală a pistelor necesare de colectare a lemnului; - hartă la scară (> / = 1:10 000) care prezintă următoarele: - zonele protejate care trebuie excluse din cadrul zonei destinate producţiei de lemn; - toate cursurile de apă; - poziţia pistelor existente şi a celor noi care trebuie construite; - spaţiile de descărcare a buştenilor. |
Plan de recoltare (din afara rezervei forestiere) - descriere detaliată a zonei de recoltare, inclusiv a hotarelor stabilite ale zonei; - rezumat al numărului convenit de arbori pentru tăiere în conformitate cu formularul de inspecţie anterioară tăierii; - construcţia de drumuri/piste; - lungimea totală a pistelor necesare de colectare a lemnului; - hartă la scară (> / = 01:25 000) care prezintă următoarele: - zonele protejate care trebuie excluse din cadrul zonei destinate producţiei de lemn; - toate cursurile de apă; - poziţia pistelor existente şi a celor noi care trebuie construite; - planuri rezultate din acordurile încheiate cu fermierii afectaţi/comunităţile afectate de construcţia pistei. | |
Recoltare - În cadrul rezervelor forestiere, supraveghetorul silvic înscrie în registrul de evidenţă parametrii arborelui. - Operatorul înregistrează parametrii arborilor din afara rezervei. - Se înscriu în TIF datele privind arborii, inclusiv eticheta. - Se marchează/etichetează cioata. - Arborii se taie transversal în buşteni. În cadrul plantaţiilor forestiere, se înscriu în registrul de evidenţă datele privind arborii (diametrul la punctul median şi înălţimea), inclusiv etichetele acestora, şi se întocmeşte PPC. | |
REZULTAT | - calendar de recoltare; - raport privind inventarierea/enumerarea stocului; - raport de inspecţie anterioară tăierii; - hărţi ale stocului; - liste de recoltare; - hărţi de recoltare. |
PRINCIPIUL 3 | Operaţiuni de recoltare a lemnului Exploatatorul forestier a respectat procedurile şi standardele de exploatare forestieră prevăzute de lege (LI 2254). |
CRITERIUL 3.2 | Exploatarea forestieră a fost efectuată în conformitate cu cerinţele privind recoltarea în zonele desemnate pentru producţia de lemn. |
RESPONSABILITATE | - FC-FSD [verifică activitatea de exploatare forestieră efectuată de întreprinderile din sectorul lemnului; verifică numerele şi etichetele cioatelor; verifică impacturile asupra mediului în conformitate cu Manualul de exploatare forestieră (adică zonele-tampon etc.)]; - RMSC (efectuează verificări ale inventarierii/enumerării stocului). |
PROCEDURĂ | Exploatatorul forestier notifică Biroului districtual finalizarea recoltării pe o anumită parcelă. FSD efectuează o inspecţie amănunţită după tăiere a parcelei recoltate în proporţie de 100 %. FSD verifică dacă operatorii din sectorul lemnului respectă standardele/specificaţiile de recoltare prevăzute în Manualul de exploatare forestieră. În cazul în care operatorii din sectorul lemnului au efectuat o inventariere/enumerare a stocului, RMSC verifică acurateţea acesteia. Exploatatorul forestier (operatorul din sectorul lemnului) se asigură că toate cioatele au o etichetă cu numărul arborelui. Atât FSD, cât şi întreprinderile din sectorul lemnului se asigură că s-au recoltat toţi arborii prevăzuţi în lista de recoltare aprobată şi că s-au plătit toate taxele, redevenţele şi compensaţiile: - întreprinderea din sectorul lemnului se asigură că s-a efectuat afânarea solului compactat din spaţiile de depozitare a buştenilor; - întreprinderea din sectorul lemnului se asigură că s-au îndepărtat toate deşeurile/resturile din amplasament; - se curăţă toate resturile din cursurile de apă; - se asigură că toate căile de acces şi pistele de colectare respectă alinierea convenită şi sunt prevăzute canale de scurgere corespunzătoare; - se respectă bunele practici privind tăierea; - FSD se asigură că toate datele relevante sunt înregistrate cu ajutorul dispozitivelor portabile în scopul transmiterii mai departe către baza de date centrală WTS. |
Standarde de mediu Întreprinderea din sectorul lemnului asigură următoarele: - se evită înnămolirea cursurilor de apă pentru a preveni poluarea apei; - nu sunt permise operaţiuni de exploatare forestieră în cadrul zonelor-tampon, la o distanţă de 25 m de fiecare mal al unui râu sau de 50 m de fiecare mal al unui fluviu. - este interzis fumatul în timpul perioadelor cu risc ridicat de declanşare a incendiilor, cu excepţia drumurilor unde nu se află materiale inflamabile; - în cadrul unei zone protejate sunt interzise operaţiunile de exploatare forestieră, inclusiv de tăiere, colectare, construcţie de drumuri şi de spaţii de depozitare a buştenilor; - niciun arbore încadrat în categoria Black Star (specii de interes internaţional însemnat şi cu valoare de conservare ridicată) nu poate fi tăiat în nicio împrejurare; în cazul speciilor care necesită un permis special, trebuie să se obţină o autorizaţie din partea RMSC. | |
REZULTAT | - raport de audit după recoltare elaborat de RMSC; - certificat de închidere a parcelei. |
PRINCIPIU | Operaţiuni de recoltare a lemnului Exploatatorul forestier a respectat procedurile şi standardele de exploatare forestieră prevăzute de lege. |
CRITERIUL 3.3 | Buştenii au fost măsuraţi şi înscrişi în mod corect în registrul de evidenţă. |
RESPONSABILITATE | - FC-FSD verifică măsurătorile buştenilor şi ale cioatelor, precum şi etichetele. - TIDD (efectuează măsurători aleatorii ale buştenilor la punctele de verificare). |
PROCEDURĂ | - Supraveghetorul silvic din cadrul FSD efectuează măsurători complete ale arborilor tăiaţi. - Se înscriu parametrii arborelui în formularul cu informaţii privind arborele (TIF). - Exploatatorul forestier înregistrează parametrii buştenilor, inclusiv etichetele acestora, pentru evidenţele privind lanţul de custodie (Chain of Custody, CoC) al acestora. - FC-TVD eliberează etichete/plăcuţe de marcare (dacă se utilizează) pentru FC-FSD şi pentru întreprinderea din sectorul lemnului, conform producţiei autorizate. - FSD confruntă datele furnizate în TIF cu producţia aprobată. - FSD verifică datele privind buştenii şi numărul plăcuţei de marcare (dacă se utilizează). |
REZULTAT | TIF completat. |
PRINCIPIUL 3 | Operaţiuni de recoltare a lemnului Exploatatorul forestier a respectat procedurile şi standardele de exploatare forestieră prevăzute de lege. |
CRITERIUL 3.4 | Lemnul recoltat corespunde speciilor şi volumelor sau numerelor autorizate în TUC, în permisul de recuperare sau în permis. |
RESPONSABILITATE | - FC-FSD verifică declaraţia privind speciile şi volumul din TIF şi, de asemenea, confruntă TIF cu producţia aprobată. |
PROCEDURĂ | - Producătorul înregistrează datele privind buştenii, inclusiv numărul etichetei, numărul de buşteni rezultaţi din arborele respectiv, dimensiunile (lungimea şi cele două diametre la fiecare capăt), specia, eticheta arborelui (cioatei) şi numărul stocului de arbori. - FC şi întreprinderea din sectorul lemnului verifică dacă toate operaţiunile de etichetare şi numerotare a cioatelor sunt efectuate în mod corespunzător. - FSD confruntă datele furnizate în TIF cu producţia aprobată. |
REZULTAT | - producţie; - TIF completat. |
PRINCIPIUL 3 | Operaţiuni de recoltare a lemnului Exploatatorul forestier a respectat procedurile şi standardele de exploatare forestieră prevăzute de lege. |
CRITERIUL 3.5 | Cioatele şi buştenii au fost marcaţi şi numerotaţi în conformitate cu Manualul de exploatare forestieră. |
RESPONSABILITATE | - FC-FSD (verifică marcajele/etichetele); - TIDD (verifică marcajele aplicate pe buşteni la punctele de verificare). |
PROCEDURĂ | FC şi întreprinderile din sectorul lemnului se asigură că: - toate cioatele sunt marcate şi numerotate; - fiecare buştean trebuie să fie marcat cu: - codul speciei, marcajul localităţii, numărul de serie al arborelui aplicat de contractant, care este un număr secvenţial începând de la 1 (adică numărul de arbori tăiaţi de la înregistrarea mărcii de proprietate a întreprinderii din sectorul lemnului); - numărul buşteanului, care este numărul buşteanului tăiat dintr-un arbore; cioata este numerotată cu 1; - marca de proprietate a întreprinderii din sectorul lemnului; - buştenii proveniţi din rezerve forestiere trebuie marcaţi cu: - codul rezervei; - numărul parcelei; - numărul inventarierii/enumerării stocului; - buştenii care provin din afara rezervei trebuie marcaţi cu codul "OFR"; - cioatele/buştenii au etichetele corespunzătoare. |
REZULTAT | Cioate marcate/etichetate, buşteni marcaţi/etichetaţi. |
PRINCIPIUL 3 | Operaţiuni de recoltare a lemnului Exploatatorul forestier a respectat procedurile şi standardele de exploatare forestieră prevăzute de lege. |
CRITERIUL 3.6 | Exploatatorul forestier a aplicat şi a respectat prevederile acordului relevant de responsabilitate socială. |
RESPONSABILITATE | FC-FSD verifică respectarea SRA. |
PROCEDURĂ | - FC-FSD se asigură că exploatatorul forestier a încheiat un SRA cu comunităţile care deţin terenul, acordul făcând parte integrantă din TUC, iar termenele şi condiţiile acestuia devin obligatorii pentru ambele părţi. - Întreprinderea din sectorul lemnului depune documentul SRA la FC. - FC-FSD elaborează un raport privind respectarea SRA. - Comunităţile care deţin terenul respectă dreptul exploatatorului forestier de a desfăşura operaţiuni în zona care face obiectul TUC. |
REZULTAT | Documentul SRA; FSD întocmeşte un raport privind conformitatea. |
PRINCIPIUL 3 | Operaţiuni de recoltare a lemnului Exploatatorul forestier a respectat procedurile şi standardele de exploatare forestieră prevăzute de lege. |
CRITERIUL 3.7 | Fermierii afectaţi au primit compensaţii pentru daunele aduse culturilor, dacă este cazul. |
RESPONSABILITATE | FC-FSD verifică nivelul compensaţiei şi efectuarea plăţii. |
PROCEDURĂ | - FSD efectuează o evaluare a daunelor, astfel cum se prevede în Manualul de exploatare forestieră; - FSD se asigură că exploatatorul forestier (întreprinderile din sectorul forestier) plăteşte (plătesc) compensaţii corespunzătoare pentru daunele aduse culturilor. |
REZULTAT | Evaluare a daunelor, raport privind compensarea şi chitanţa de plată. |
PRINCIPIUL 4 | Transport Lemnul a fost transportat în permanenţă în conformitate cu standardele prevăzute de lege. |
CRITERIUL 4.1 | Transporturile de lemn au fost însoţite de documente oficiale care prezintă în detaliu provenienţa sa şi corespund identificării fizice a lemnului. |
RESPONSABILITATE | TIDD (verifică LMCC/PLMCC/ILMCC şi transmite datele către baza de date centrală WTS). |
PROCEDURĂ | - Întreprinderea din sectorul lemnului solicită un LMCC/PLMCC din partea FC-FSD. - FC-FSD confruntă informaţiile furnizate în TIF cu producţia aprobată. - FC-FSD eliberează LMCC/PLMCC pentru transportul în camion către destinaţie (instalaţii de debitat lemn). - FC-TIDD efectuează verificări în trafic la punctele de control desemnate şi inspectorii TIDD efectuează verificări inopinate ale încărcăturilor camioanelor incluse în eşantion, adică verifică dacă datele furnizate în LMCC/PLMCC corespund buştenilor încărcaţi în camion (printre elementele verificate se numără marcajul de proprietate, marcajul localităţii, numărul inventarierii/enumerării stocului, datele de identificare a camionului, destinaţia etc.). - La punctele de control desemnate, FC-TIDD verifică datele furnizate în LMCC/PLMCC, le înregistrează cu ajutorul dispozitivelor portabile şi le transmit către baza de date centrală WTS. - La sosirea la instalaţia de debitat lemn, datele buştenilor sunt înscrise în registrul de evidenţă a buştenilor pe care îl ţine respectiva instalaţie. Transport (lemn importat) - TIDD măsoară lemnul şi produsele din lemn şi pune o etichetă pe fiecare buştean/balot în port. - Buştenii destinaţi întreprinderilor prelucrătoare locale sunt încărcaţi în camioane şi TIDD eliberează ILMCC. - Datele declarate corespund celor declarate pentru buştenii tăiaţi în pădure şi se transmit către baza de date centrală WTS. Aceste date includ numărul plăcuţei de marcare, specia, lungimea şi cele două diametre de la fiecare capăt. Pentru fiecare transport încărcat în camion, se înregistrează datele privind lemnul sau produsul din lemn, datele de identificare a importatorului, ţara de origine, destinaţia, precum şi datele de identificare a întreprinderii de prelucrare, a camionului, a şoferului şi a proprietarului camionului. |
REZULTAT | LMCC/PLMCC, ILMCC, foaia de drum, datele buştenilor înscrise în registrul de evidenţă a buştenilor pe care îl ţine instalaţia de debitat lemn. |
PRINCIPIUL 4 | Transport Lemnul a fost transportat în permanenţă în conformitate cu standardele prevăzute de lege. |
CRITERIUL 4.2 | Lemnul a fost transportat în perioadele prevăzute de lege. |
RESPONSABILITATE | FC-TIDD (verifică traseul camionului). |
PROCEDURĂ | FC-TIDD şi FC-FSD se asigură că lemnul este transportat în intervalul orar 6:00 am şi 6:00 pm în zilele lucrătoare, cu excepţia cazului în care directorul executiv a aprobat o cerere în care i se solicita autorizarea unui alt interval orar. |
REZULTAT | LMCC/PLMCC/ILMCC/LTC/RLMCC/COP. |
PRINCIPIUL 5 | Prelucrare |
CRITERIUL 5.1 | Instalaţiile de prelucrare a lemnului deţin licenţe valabile, sunt înregistrate la FC şi respectă toate cerinţele legale. |
RESPONSABILITATE | FC-TIDD (verifică documentele înaintate de întreprinderea din sectorul lemnului; verifică sursa materiilor prime ale întreprinderii din sectorul lemnului). |
PROCEDURĂ | Întreprinderi noi din sectorul lemnului: - Întreprinderea din sectorul lemnului înaintează FC o cerere privind intenţia sa de a înfiinţa o instalaţie de prelucrare a lemnului. - FC-TIDD verifică documentele necesare (certificatul de începere a activităţii, înregistrarea, statutul întreprinderii şi certificatul de atestare fiscală eliberat de autoritatea fiscală din Ghana). - FC-TIDD înregistrează întreprinderea din sectorul lemnului şi eliberează certificatul, dacă sunt îndeplinite toate cerinţele. Întreprinderi existente din sectorul lemnului - Întreprinderea din sectorul lemnului înaintează anual FC o cerere de reînnoire a licenţei sale. - FC-TIDD verifică documentele necesare (codul întreprinderii şi certificatul de începere a activităţii, care se pot obţine de la Biroul registrului general; certificat valabil de atestare fiscală eliberat de autoritatea fiscală din Ghana; reînnoirea de către FC-FSD a mărcii de proprietate); - FC-TIDD reînnoieşte certificatul, dacă sunt îndeplinite toate cerinţele. |
REZULTAT | Certificat valabil/licenţă valabilă. |
PRINCIPIUL 5 | Prelucrare |
CRITERIUL 5.2 | Practicile din sectorul industrial respectă standardele juridice. |
RESPONSABILITATE | - TIDD (verifică respectarea cerinţelor în materie de muncă, securitate şi sănătate); - Inspectoratul de muncă (Departamentul pentru muncă). |
PROCEDURĂ | Întreprinderea din sectorul lemnului se asigură că: - fiecare lucrător încadrat în muncă îşi desfăşoară activitatea în condiţii de securitate şi sănătate satisfăcătoare; - lucrătorilor li se oferă informaţiile, instrucţiunile şi cursurile de formare necesare privind securitatea şi sănătatea la locul de muncă; - s-au luat toate măsurile de prevenire necesare pentru a se asigura securitatea lucrătorilor în cazul producerii unor accidente; - s-au luat măsuri de prevenire a accidentelor şi a vătămărilor corporale care pot surveni la locul de muncă sau care sunt cauzate ori legate de activitatea desfăşurată, prin reducerea la minimum a cauzelor riscurilor specifice mediului de lucru; - toţi lucrătorii beneficiază de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale; - Departamentul pentru muncă efectuează inspecţii şi/sau solicită angajatorului să instituie măsurile corective necesare în vederea asigurării securităţii şi a sănătăţii la locul de muncă. |
REZULTAT | Instrucţiuni de lucru, formare, asigurări şi registre de evidenţă a accidentelor. |
PRINCIPIUL 5 | Prelucrare |
CRITERIUL 5.3 | Prelucrarea lemnului în instalaţiile de debitat lemn. |
RESPONSABILITATE | - TIDD (verifică intrările şi ieşirile, verifică buştenii din spaţiile de depozitare, inspectează, măsoară şi clasifică lemnul, eliberează certificate de inspecţie a produselor); |
PROCEDURĂ | - instalaţia de debitat lemn solicită efectuarea unei inspecţii; - efectuarea unei inspecţii detaliate şi clasificarea lotului, verificarea în raport cu standardele; - reconcilierea intrărilor şi a ieşirilor; - completarea unui formular de sechestru, în cazul în care se identifică o neconcordanţă; - eliberarea unui certificat de inspecţie a produsului |
REZULTAT | - certificat de inspecţie a produsului (certificat de inspecţie a lemnului din producţia internă/certificat de inspecţie a lemnului pentru construcţii/certificat de inspecţie a buştenilor/certificat de inspecţie a furnirului/certificat de inspecţie a altor produse din lemn/certificat de inspecţie pe teren); - declaraţia de intrare şi de ieşire a lotului; - formular de sechestru completat |
PRINCIPIUL 6 | Comercializare Toţi vânzătorii/exportatorii deţin licenţe sau permise valabile de comercializare a lemnului. |
CRITERIUL 6.1 | - Exportatorii au obţinut licenţă FLEGT şi de export (piaţa UE)/permis de export (piaţa din afara UE). |
RESPONSABILITATE | FC-TIDD. |
PROCEDURĂ | - Se înregistrează exportatorul şi cumpărătorii. - Exportatorul depune contractul pentru a fi verificat şi aprobat. - Exportatorul solicită efectuarea unei inspecţii. - TIDD elaborează un raport de inspecţie. - TIDD reconciliază datele. - FC-TIDD reconciliază intrările şi ieşirile. - La momentul exportului, TIDD va introduce în baza de date centrală WTS informaţii cum ar fi datele de identificare a întreprinderii prelucrătoare, numărul contractului, datele de identificare a cumpărătorului, volumele şi dimensiunile care urmează a fi livrate, defalcate pe specii şi date de identificare a produsului etc. - Baza de date centrală WTS va primi lista cu etichetele baloturilor şi va genera un raport care va menţiona istoricul lemnului şi al produselor din lemn din unele baloturi incluse în eşantion. - După o reconciliere reuşită a seturilor de date, registrele de evidenţă privind conformitatea vor fi puse la dispoziţia TIDD prin intermediul WTS. TIDD eliberează simultan o licenţă FLEGT şi un permis de export. În cazul pieţei UE, permisul de export se reţine în Ghana şi nu însoţeşte transportul/exportul. În cazul pieţelor din afara UE, se reţine licenţa FLEGT şi permisul de export însoţeşte transportul. - TIDD transmite date prin intermediul GCNET către Divizia vamală din cadrul autorităţii fiscale din Ghana pentru punerea în liberă circulaţie a lotului în vederea încărcării pe navă. - Divizia vamală din cadrul autorităţii fiscale din Ghana pune în liberă circulaţie lotul destinat exportului. - TIDD întocmeşte bilanţuri lunare privind exporturile de lemn şi de produse din lemn. |
REZULTAT | - certificat de înregistrare a cumpărătorului; - certificat de înregistrare a exportatorului; - licenţă de funcţionare a instalaţiei de debitat lemn; - contract de vânzare aprobat de FC-TIDD; - rapoarte de audit şi de reconciliere elaborate de TVD; - raport de inspecţie a produsului; - vămuire; - raport de export. |
PRINCIPIUL 6 | Comercializare Toţi vânzătorii/exportatorii deţin licenţe sau permise valabile de comercializare a lemnului. |
CRITERIUL 6.2 | Vânzătorii pe piaţa internă sunt înregistraţi la FC-TIDD. Vânzătorii au cumpărat produse din lemn obţinut în mod legal care fac obiectul certificatului de inspecţie a lemnului din producţia internă (Domestic Timber Inspection Certificate, DoTIC). |
RESPONSABILITATE | FC-TIDD (verifică cererile de înregistrare depuse de vânzătorii de pe piaţa internă; efectuează verificări la sediile vânzătorului; verifică achiziţiile vânzătorului din instalaţiile de debitat lemn). |
PROCEDURĂ | - Vânzătorul solicită înregistrarea. - Vânzătorii obţin din partea TIDD foaia de drum pentru lemnul din producţia internă pe care îl comercializează. - FC-TIDD reconciliază datele. - FC-TIDD reconciliază intrările şi ieşirile. - TIDD elaborează rapoarte privind aprovizionarea lunară a pieţei interne. |
REZULTAT | - Licenţă de înregistrare valabilă a vânzătorului, eliberată de FC |
PRINCIPIUL 7 | Obligaţii fiscale La momentul vânzării sau al exportului, nici exploatatorul forestier şi nici vânzătorul nu aveau datorii la plata taxelor, a chiriilor sau a impozitelor prevăzute de lege. |
CRITERIUL 7.1 | Exploatatorul forestier nu avea datorii la plata taxelor de tăiere sau a oricăror alte taxe pe care trebuie să le achite exploatatorii forestieri în Ghana. |
RESPONSABILITATE | - TIDD (verifică dacă s-a efectuat plata taxelor de tăiere şi a altor taxe înainte de eliberarea licenţei FLEGT); - FC-FSD (verifică dacă s-a efectuat plata taxelor de tăiere înainte de reînnoirea mărcii de proprietate); - TREC (verifică dacă s-a efectuat plata taxelor de tăiere înainte de a stabili că ofertanţii îndeplinesc condiţiile preliminare pentru a putea participa la licitaţia concurenţială) |
PROCEDURĂ | - Supraveghetorii silvici întocmesc rapoarte de facturare săptămânale pe baza TIF. - Contabilul Biroului silvic districtual întocmeşte factura contractantului. - Se transmite factura/decontul săptămânal referitor la contract. - FC-FSD va elabora rapoarte privind analiza facturilor de redevenţă pe baza producţiei de lemn pentru fiecare producător. - TIDD reconciliază fluxurile financiare. În cazul exportatorilor, reconcilierea va include: - taxele de tăiere; - formularul de control al schimbului valutar (formularul A2) aprobat de Banca Ghanei; - dovada plăţilor |
REZULTAT | Factura contractantului, chitanţele de plată, formularul de control al schimbului valutar (formularul A2), acreditivele, avizul de transfer telegrafic etc. |
PRINCIPIUL 7 | Obligaţii fiscale La momentul vânzării sau al exportului, nici exploatatorul forestier şi nici vânzătorul nu aveau datorii la plata taxelor, a chiriilor sau a impozitelor prevăzute de lege. |
CRITERIUL 7.2 | Exploatatorul forestier nu avea datorii la plata chiriei pe teren. |
RESPONSABILITATE | FC-FSD (verifică dacă s-a plătit chiria pe teren). |
PROCEDURĂ | FC-FSD trimite contractanţilor declaraţii lunare. |
REZULTAT | Declaraţii lunare ale contractanţilor trimise de FSD, chitanţe de plată. |
PRINCIPIUL 7 | Obligaţii fiscale La momentul vânzării sau al exportului, nici exploatatorul forestier şi nici vânzătorul nu aveau datorii la plata taxelor, a chiriilor sau a impozitelor prevăzute de lege. |
CRITERIUL 7.3 | Exportatorul nu avea datorii la plata taxelor de export. |
RESPONSABILITATE | TIDD (verifică dacă s-a efectuat plata taxelor de export înainte de înregistrare şi de eliberarea licenţelor FLEGT). |
PROCEDURĂ | - Exportatorul prezintă documentele de export. - TIDD stabileşte speciile pentru care trebuie plătite taxe. - Exportatorul efectuează plăţile. - FC-TIDD eliberează permisul. - FC-TIDD raportează trimestrial ministrului/ministerului responsabil cu sectorul forestier, MFEP, contabilului general. |
REZULTAT | Chitanţe de plată şi rapoarte lunare/trimestriale ale FC-TIDD. |
PRINCIPIUL 7 | Obligaţii fiscale La momentul vânzării sau al exportului, nici exploatatorul forestier şi nici vânzătorul nu aveau datorii la plata taxelor, a chiriilor sau a impozitelor prevăzute de lege. |
CRITERIUL 7.4 | Nici exploatatorul forestier şi nici importatorul nu aveau datorii la plata impozitului pe profit. |
RESPONSABILITATE | - FSD (verifică dacă s-a efectuat plata impozitului pe profit înainte de înregistrarea mărcii de proprietate şi alocarea resurselor); - TIDD (verifică dacă s-a efectuat plata impozitului pe profit înainte de înregistrarea exportatorilor/vânzătorilor pe piaţa internă de lemn şi de produse din lemn). |
PROCEDURĂ | Exportatorul sau vânzătorul prezintă certificate privind plata impozitului pe profit la momentul înregistrării sau al reînnoirii mărcii de proprietate şi al înregistrării la TIDD sau al reînnoirii certificatului. |
REZULTAT | Certificat de atestare fiscală, chitanţe de plată. |










CEO | Director executiv (Chief Executive Officer) |
CEPS | Servicii vamale în materie de accize şi prevenire (Customs Excise and Preventive Services) |
CLC | Certificat de conformitate juridică (Certificate of Legal Compliance) |
CoC | Lanţ de custodie (Chain of Custody) |
CoP | Certificat de cumpărare (Certificate of Purchase) |
DCE | Director general districtual (District Chief Executive) |
DFID | Departamentul pentru dezvoltare internaţională (Department for International Development) |
DFO | Birou silvic districtual (District Forest Office) |
UE | Uniunea Europeană |
FC | Comisia pentru sectorul forestier (Forestry Commission) |
FLEGT | Asigurarea respectării legislaţiei, guvernanţă şi schimburi comerciale în domeniul forestier (Forest Law Enforcement, Governance and Trade) |
FMP | Plan de gestionare a pădurii (Forest Management Plan) |
FMU | Unitate de gestionare a pădurii (Forest Management Unit) |
Formular CO2 | |
Formular CO3 | |
FR | Rezervă forestieră (Forest Reserve) |
FSC | Consiliul de administrare a pădurilor (Forest Stewardship Council) |
FSD | Divizia pentru servicii forestiere (Forest Service Division) |
GCNet | Ghana Community Network Services Ltd. |
GFTN | Reţeaua mondială "Pădure şi Comerţ" (Global Forest and Trade Network) |
GIS | Sistem de informaţii geografice (Geographic Information System) |
GPS | Sistem de poziţionare globală (Global Positioning System) |
GSBA | Zonă de biodiversitate semnificativă la nivel mondial (Globally Significant Biodiversity Area) |
HHC | Dispozitiv portabil (Handheld Computer) |
HQ | Sediu central (Headquarters) |
TIC | Tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor |
ID | Identificare/Identitate (astfel cum se utilizează în sistemele de informaţii) |
ILMCC | Certificat privind măsurarea şi transportul buştenilor de import (Import Log Measurement and Conveyance Certificate) |
IM | Entitate independentă de monitorizare (Independent Monitor) |
LAS | Sistem de asigurare a legalităţii (Legality Assurance System) |
LI | Instrument legislativ (Legislative Instrument) |
LIC | Certificat de inspecţie a lemnului pentru construcţii (Lumber Inspection Certificate) |
LMCC | Certificat privind măsurarea şi transportul buştenilor (Log Measurement and Conveyance Certificate) |
LSE | Întreprindere mare (Large Scale Enterprise) |
MoFEP | Ministerul Finanţelor şi Planificării Economice (Ministry of Finance and Economic Planning |
MLNR | Ministerul Terenurilor şi Resurselor Naturale (Ministry of Lands and Natural Resources) |
ONG | Organizaţie neguvernamentală |
NTFP | Produs accesoriu al pădurii (Non-Timber Forest Product) |
OASL | Biroul administratorului terenurilor comunităţilor tribale (Office of Administrator of Stool Lands) |
OFR | Rezervă din afara pădurii (Off Forest Reserve) |
PC | Calculator personal (Personal Computer) |
PEFC | Programul de aprobare a sistemelor de certificare forestieră (Programme for the Endorsement of Forest Certification) |
PLMCC | Certificat privind măsurarea şi transportul buştenilor din cadrul plantaţiei (Plantation Log Measurement and Conveyance Certificate) |
PPC | Certificat privind producţia plantaţiei (Plantation Production Certificate) |
PT | Lemn prelucrat (Processed Timber) |
RFID | Dispozitiv de identificare prin radiofrecvenţă (Radio Frequency Identification Device) |
RFO | Birou silvic regional (Regional Forest Office) |
RMSC | Centrul pentru sprijinirea gestionării resurselor (Resource Management Support Centre) |
RS | Supraveghetor silvic (Range Supervisor) |
IMM-uri | Întreprinderi mici şi mijlocii |
SP | Permis de recuperare (Salvage Permit) |
SRA | Acord privind responsabilitatea socială (Social Responsibility Agreement) |
TIDD | Divizia pentru dezvoltarea industriei lemnului (Timber Industry Development Division) |
TIF | Formular cu informaţii privind arborele (Tree Information Form) |
TO | Funcţionar tehnic (Technical Officer) |
TREC | Comitetul de evaluare a drepturilor asupra lemnului (Timber Rights Evaluation Committee) |
TSP | Parcelă care constituie un eşantion temporar (Temporary Sample Plot) |
TUC | Contract de utilizare a lemnului (Timber Utilisation Contract) |
TUP | Permis de utilizare a lemnului (Timber Utilisation Permit) |
TVC | Comitetul de validare a lemnului (Timber Validation Committee) |
TVD | Departamentul de validare a lemnului (Timber Validation Department) |
TVA | Taxa pe valoarea adăugată |
VIC | Certificat de inspecţie a furnirului (Veneer Inspection Certificate) |
VLC | Verificarea conformităţii juridice (Verification of Legal Compliance) |
VLTP | Programul de validare a lemnului obţinut în mod legal (Validation of Legal Timber Programme) |
VPA | Acord de parteneriat voluntar (Voluntary Partnership Agreement) |
WTS | Sistem de urmărire a lemnului (Wood Tracking System) |











