Nou Decizia 2437/20-nov-2025 privind poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul celei de a 20-a reuniuni a Conferinţei părţilor la Convenţia privind comerţul internaţional cu specii ale faunei şi florei sălbatice pe cale de dispariţie (CoP 20 la CITES) (Samarkand, Uzbekistan, 24 noiembrie-5 decembrie 2025)
Jurnalul Oficial seria L
În vigoarePentru Consiliu Preşedintele K. KALLAS |
1. | Uniunea consideră Convenţia privind comerţul internaţional cu specii ale faunei şi florei sălbatice pe cale de dispariţie (CITES) ca fiind o convenţie internaţională-cheie pentru conservarea biodiversităţii şi combaterea traficului cu specii sălbatice de faună şi floră. |
2. | Uniunea ar trebui să adopte o poziţie ambiţioasă în cadrul celei de a 20-a reuniuni a Conferinţei părţilor la CITES (CITES CoP 20), în conformitate cu angajamentele internaţionale şi politicile relevante ale Uniunii, în special cu obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU, cu Cadrul mondial pentru biodiversitate de la Kunming-Montreal adoptat în cadrul Convenţiei privind diversitatea biologică, cu Viziunea strategică a CITES şi cu Rezoluţia 79/313 a Adunării Generale a ONU referitoare la combaterea traficului ilicit cu specii sălbatice de faună şi floră. De asemenea, poziţia Uniunii ar trebui să contribuie la îndeplinirea obiectivelor stabilite la nivelul Uniunii prin Strategia UE privind biodiversitatea pentru 2030, prin Planul de acţiune revizuit al UE în materie de combatere a traficului cu specii sălbatice de faună şi floră (1), prin abordarea Uniunii pentru promovarea comerţului şi a dezvoltării durabile, precum şi prin Pactul verde european. (1) Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Revizuirea planului de acţiune al UE în materie de combatere a traficului cu specii sălbatice de faună şi floră [COM(2022) 581]. |
3. | Priorităţile Uniunii în cadrul CoP 20 la CITES ar trebui să fie: - reglementarea comerţului internaţional cu speciile de animale şi plante pe cale de dispariţie care fac obiectul unui comerţ nesustenabil, urmărind o abordare bazată pe date ştiinţifice; şi - consolidarea răspunsului din partea comunităţii internaţionale împotriva traficului cu specii sălbatice de faună şi floră. |
4. | În cadrul CoP 20 la CITES, Uniunea ar trebui să se asigure că statutul şi drepturile Uniunii ca parte la CITES vor fi în continuare respectate pe deplin, în conformitate cu dispoziţiile acesteia. |
5. | Poziţia Uniunii ar trebui să ţină seama de contribuţia pe care o pot aduce mecanismele CITES la ameliorarea stării de conservare a speciilor şi să recunoască eforturile depuse de ţările care au pus în aplicare măsuri de conservare eficace. |
6. | Numărul de includeri pe listă, precum şi complexitatea procedurilor CITES de punere în aplicare a acestora au crescut substanţial. Uniunea ar trebui să se asigure că deciziile luate în cadrul CoP 20 la CITES se axează pe aspectele esenţiale ale CITES. Uniunea ar trebui să se asigure că deciziile luate maximizează eficienţa CITES prin reducerea la minimum a oricărei sarcini administrative inutile şi prin elaborarea de soluţii practice, fezabile şi eficiente din punctul de vedere al costurilor la problemele legate de punerea în aplicare, asigurarea respectării şi monitorizare. |
7. | Comitetul permanent al CITES, care este principalul organ subsidiar al CoP, va pune în aplicare multe din deciziile adoptate în cadrul CoP 20 la CITES. Prin urmare, poziţia Uniunii, definită în vederea CoP 20 la CITES, ar trebui, de asemenea, să ghideze abordarea UE în cadrul celor de a 79-a şi 80-a reuniuni ale Comitetului permanent, care au loc imediat înaintea şi ulterior desfăşurării CoP 20 la CITES. |
8. | În cadrul CoP 20 la CITES au fost supuse spre examinare 51 de propuneri de modificare a apendicelor la CITES. Opt dintre aceste propuneri au fost depuse de Uniune, în calitate de autor principal sau coautor, şi adoptarea lor ar trebui, în mod firesc, să fie de asemenea sprijinită de către Uniune. |
9. | Poziţia Uniunii cu privire totalitatea propunerilor de modificare a apendicelor la CITES ar trebui să se bazeze pe starea de conservare a speciilor în cauză şi pe impactul pe care îl au sau îl pot avea schimburile comerciale asupra stării speciilor respective. În acest scop, ar trebui luate în considerare cele mai relevante şi solide dovezi ştiinţifice, în conformitate cu Rezoluţia Conf. 9.24 privind criteriile de modificare a apendicelor I şi II la CITES. |
10. | Ar trebui luate în considerare în special punctele de vedere exprimate de statele din aria de răspândire a speciilor vizate de propunerile respective. Printre altele, aceste puncte de vedere reprezintă principalul mijloc de a transmite contribuţiile celor care trăiesc în strânsă conexiune cu viaţa sălbatică şi care, prin cunoştinţele pe care le deţin, prin modul lor de gestionare şi prin acţiunile lor vizând conservarea şi utilizarea durabilă a biodiversităţii, deţin un loc important în cadrul punerii în aplicare eficace a CITES şi al realizării obiectivelor sale. |
11. | Uniunea consideră că ar trebui, ca regulă generală, sprijinite propunerile de modificare a apendicelor la CITES înaintate de Comitetul pentru animale, de Comitetul pentru plante şi de Comitetul permanent ale CITES. Ar trebui, de asemenea, să fie luate în considerare evaluarea propunerilor de către Secretariatul CITES şi de către Uniunea Internaţională pentru Conservarea Naturii (UICN)/organizaţia TRAFFIC (2) precum şi, în cazul speciilor marine exploatate în scop comercial, evaluarea efectuată de către Al optulea comitet special de experţi al Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Alimentaţie şi Agricultură (FAO). (2) Uniunea Internaţională pentru Conservarea Naturii (UICN) şi organizaţia TRAFFIC sunt specializate în chestiunile legate de comerţul cu specii sălbatice de faună şi floră şi oferă, înainte de fiecare CoP, o evaluare detaliată a propunerilor de modificare a apendicelor la CITES. |
12. | În Decizia (UE) 2025/1314 a Consiliului (3), Uniunea susţine includerea următoarelor: (3) Decizia (UE) 2025/1314 a Consiliului din 23 iunie 2025 privind prezentarea, în numele Uniunii Europene, a unor propuneri de modificare a apendicelor la Convenţia privind comerţul internaţional cu specii ale faunei şi florei sălbatice pe cale de dispariţie (CITES) şi privind poziţia care urmează să fie adoptată, în numele Uniunii Europene, în cadrul celei de a 20-a reuniuni a Conferinţei părţilor la convenţia respectivă (JO L, 2025/1314, 30.6.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/1314/oj). - Pelophylax epeiroticus, Pelophylax shqipericus, Pelophylax ridibundus şi Pelophylax lessonae (broaşte de apă) în apendicele II la CITES (apendicele II) (cu o întârziere de 18 luni a intrării în vigoare); - Anguilla spp. (anghile de apă dulce) în apendicele II (cu o întârziere de 18 luni a intrării în vigoare); - Centrophoridae (specii de rechini porc-de-mare) în apendicele II; - Holothuria lessoni (peşte de nisip auriu) în apendicele II; - Actinopyga echinites, Actinopyga lecanora, Actinopyga mauritiana, Actinopyga miliaris, Actinopyga palauensis şi Actinopyga varians (castraveţi de mare) în apendicele II; şi - Commiphora wightii (bdellium indian) în apendicele II. Uniunea a decis, de asemenea, să cosusţină propunerea Republicii Panama de a transfera rubrica referitoare la Carcharhinus longimanus (rechinul cu înotătoare albe) din apendicele II în apendicele I la CITES şi propunerea Braziliei de a include Galeorhinus galeus (rechinul neted) şi Mustelus spp. (câinele de mare) în apendicele II şi va pleda în favoarea acestor propuneri. |
13. | În ceea ce priveşte Anguilla spp. (anghile de apă dulce), poziţia Uniunii ar trebui să fie aceea de a sprijini adoptarea celor mai puternice măsuri posibile menite să protejeze Anguilla anguilla (anghila europeană) şi alte specii din genul Anguilla împotriva unui declin suplimentar cauzat de comerţul nesustenabil, precum şi de comerţul ilegal, ţinând seama de complementarităţile şi sinergiile dintre diferitele măsuri şi decizii avute în vedere de Conferinţa părţilor. |
14. | Poziţia Uniunii cu privire la propunerile legate de traficul cu specii sălbatice de faună şi floră ar trebui să reflecte abordarea cuprinzătoare a Uniunii în ceea ce priveşte prevenirea acestui tip de trafic prin abordarea cauzelor sale profunde, consolidarea cadrelor juridice şi de politică pentru combaterea traficului cu specii sălbatice de faună şi floră, asigurarea respectării normelor existente în mod eficace şi promovarea parteneriatelor mondiale pentru combaterea acestui trafic, astfel cum se subliniază în planul de acţiune revizuit al UE împotriva traficului cu specii sălbatice de faună şi floră. |
15. | Uniunea ar trebui, de asemenea, să încurajeze iniţiativele care contribuie la creşterea capacităţilor autorităţilor relevante şi să facă schimb de informaţii şi de bune practici cu scopul de a pune mai bine în aplicare CITES şi de a îmbunătăţi cooperarea dintre ţările de origine, de tranzit şi de destinaţie. |
16. | Uniunea ia act de faptul că părţile au depus mai multe propuneri în ceea ce priveşte comerţul internaţional cu fildeş de elefant şi coarne de rinocer. Uniunea consideră că nu sunt îndeplinite condiţiile de reautorizare a acestui tip de comerţ şi nu sprijină propunerile de redeschidere a acestui tip de comerţ în cadrul CoP 20. În ceea ce priveşte pieţele interne ale fildeşului de elefant şi ale coarnelor de rinocer, Uniunea ar trebui să continue să sprijine măsuri proporţionale şi efective bazate pe cele mai pertinente dovezi ştiinţifice disponibile, în limitele domeniului de aplicare al CITES. |
17. | Uniunea ia act de faptul că extinderea CITES în vederea modificării apendicelor şi a includerii de specii suplimentare sau a modificării statutului acestora de includere pe listă a generat o sporire semnificativă a volumului şi complexităţii activităţilor în temeiul CITES, solicitând din ce în ce mai mult secretariatul, comitetele şi părţile la CITES. În acelaşi timp, finanţarea nu a ţinut pasul cu această creştere a volumului de muncă. Aceste evoluţii ar trebui să fie luate în considerare în mod corespunzător de către Uniune atunci când îşi stabileşte priorităţile pentru CITES CoP 20 şi în discuţiile privind viitorul buget al secretariatului CITES. |
"+" | indică sprijinul |
"-" | indică lipsa sprijinului |
"0" | indică o poziţie deschisă discuţiilor din cauza lipsei de informaţii suficiente pentru stabilirea unei poziţii |
"(+)" | indică faptul că sprijinul este condiţionat de disponibilitatea unor informaţii suplimentare şi/sau a unor modificări ale propunerii |
"(-)" | indică lipsa sprijinului, poziţia urmând să fie reconsiderată în cazul în care sunt furnizate dovezi suplimentare şi/sau propunerea este modificată în mod semnificativ |
Nr. | Punctul de pe ordinea de zi | Autorul propunerii (1) | Observaţii | Poziţia | ||
Ceremonia de deschidere | Fără document | |||||
Discursuri de bun venit | Fără document | |||||
Chestiuni administrative şi financiare | ||||||
1. | Alegerea preşedintelui şi a vicepreşedintelui reuniunii şi a preşedinţilor comitetelor I şi II | Fără document | ||||
2. | Adoptarea ordinii de zi CoP 20 Doc. 2 | Sec. | ||||
3. | Adoptarea programului de lucru | |||||
4. | Regulamentul de procedură al Conferinţei părţilor | Se sprijină modificările la articolul 25.6 şi proiectul de decizie pentru a continua discutarea abordării etapizate. | + | |||
5. | Comisia de verificare a deplinelor puteri | |||||
5.1 | Instituirea Comisiei de verificare a deplinelor puteri | Fără document | ||||
5.2 | Raportul Comisiei de verificare a deplinelor puteri | Fără document | ||||
6. | Admiterea observatorilor | |||||
7. | Administrarea, finanţele şi bugetul Secretariatului şi ale reuniunilor Conferinţei părţilor | |||||
7.1 | Administrarea Secretariatului | Sec. | ||||
7.2 | Raportul directorului executiv al UNEP cu privire la aspectele administrative şi de altă natură | UNEP | ||||
7.3 | Rapoarte financiare pentru 2023-2025 | |||||
7.4 | Bugetul şi programul de lucru pentru 2026-2028 | |||||
7.5 | Modalităţi de organizare a reuniunilor Conferinţei părţilor | |||||
8. | Mandatul Subcomitetului pentru finanţe şi buget COP20 Doc.8 | SC | ||||
9. | Chestiuni operaţionale emergente ale Comitetelor CoP 20 Doc. 9 | SC | Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 18.2 şi eliminarea Deciziilor 19.1-19.3. Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 18.2 şi eliminarea Deciziilor 19.1-19.3. Orice alte modificări ale propunerii care ar avea un impact semnificativ asupra resurselor Secretariatului nu ar trebui sprijinite. | (+) | ||
10. | Accesul la finanţare | |||||
11. | Proiectul privind delegaţii sponsorizaţi CoP 20 Doc. 11 | Sec. în consultare cu SC | Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 17.3 (Rev. CoP 19) şi eliminarea Deciziilor 18.12 şi 19.10. | + | ||
Chestiuni strategice | ||||||
12. | Rapoartele şi recomandările comitetelor | |||||
12.1 | Comitetul permanent | |||||
12.1.1 | Raportul preşedintelui CoP 20 Doc. 12.1.1 | SC | Nu este necesară o decizie | |||
12.1.2 | Alegerea noilor membri regionali şi a noilor membri regionali supleanţi | Fără document | ||||
12.2 | Comitetul pentru animale | |||||
12.2.1 | Raportul preşedintelui CoP 20 Doc. 12.2.1 | AC | Se ia act de raport şi se sprijină recomandările. | + | ||
12.2.2 | Alegerea noilor membri regionali şi a noilor membri regionali supleanţi | Fără document | ||||
12.3 | Comitetul pentru plante | |||||
12.3.1 | Raportul preşedintelui CoP 20 Doc. 12.3.1 | PC | Nu este necesară o decizie | |||
12.3.2 | Alegerea noilor membri regionali şi a noilor membri regionali supleanţi | Fără document | ||||
13. | Viziunea strategică a CITES CoP 20 Doc. 13 | SC | Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 16.4 şi 18.3 şi eliminarea Deciziilor 19.11-19.13. Se solicită prelungirea Deciziei 19.14 pentru a identifica un indicator suplimentar mai semnificativ. Se adaugă trimiteri coerente la acordul BBNJ. | (+) | ||
14. | Îmbunătăţirea activităţii şi a eficienţei Convenţiei prin intermediul comitetelor permanente CoP 20 Doc. 14 | SC, AC, PC | Se sprijină înfiinţarea unui grup de lucru intersesiuni care să acorde prioritate activităţii comisiilor. | + | ||
15. | Rolul CITES în reducerea riscului privind apariţia în viitor a zoonozelor asociate comerţului internaţional cu specii sălbatice de faună şi floră | |||||
15.1 | Raportul Comitetului permanent CoP 20 Doc. 15.1 | SC | Se sprijină proiectele de decizii, sugerându-se totodată unele modificări la decizia 20.BB pentru a uşura activitatea AC. | (+) | ||
15.2 | One Health şi CITES: Reducerea riscurilor pentru sănătatea umană şi animală asociate comerţului cu speciile incluse în CITES CoP 20 Doc. 15.2 | Senegal | Nu se sprijină proiectul de rezoluţie, care depăşeşte mandatul CITES. | - | ||
16. | Cooperarea | |||||
16.1 | Cooperarea cu acordurile multilaterale de mediu şi alte organizaţii internaţionale CoP 20 Doc. 16.1 | SC | Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 16.4 şi proiectele de decizii. Cu toate acestea, se propune un nou considerent referitor la acordul BBNJ. | (+) | ||
16.2 | Cooperarea cu Strategia globală pentru conservarea plantelor CoP 20 Doc. 16.2 | SC | Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 16.5 şi eliminarea Deciziilor 19.22 şi 19.23. | + | ||
16.3 | Iniţiativa comună CITES-CMS privind animalele carnivore africane CoP 20 Doc. 16.3 | AC în consultare cu SC | Se sprijină modificările la deciziile revizuite şi adoptarea proiectelor de decizii. | + | ||
16.4 | Consorţiul internaţional pentru combaterea infracţiunilor împotriva speciilor sălbatice CoP 20 Doc. 16.4 | Sec. | Se sprijină adoptarea proiectului de Decizie 20.AA şi eliminarea Deciziilor 19.26 şi 19.27. | + | ||
16.5 | Cooperarea cu Platforma interguvernamentală ştiinţifico-politică privind biodiversitatea şi serviciile ecosistemice CoP 20 Doc. 16.5 | SC | Se sprijină proiectele de decizii şi eliminarea Deciziilor 19.28 şi 19.29. | + | ||
17. | Raportul privind comerţul mondial cu specii sălbatice de faună şi floră CoP 20 Doc. 17 | SC | Se sprijină proiectele de decizii, sugerându-se, în acelaşi timp, unele modificări minore din motive de claritate. În plus, se propune o nouă decizie prin care părţile să fie invitate să ofere feedback cu privire la schiţa raportului de sinteză. Se sprijină eliminarea Deciziilor 19.30 şi 19.31. | (+) | ||
18. | CITES şi pădurile CoP 20 Doc. 18 | Sec. în consultare cu SC | Se sprijină proiectele de decizii dacă sunt modificate astfel încât măsurile viitoare să fie condiţionate de revizuirea raportului de către Comitetul pentru plante. | (+) | ||
19. | Strategia lingvistică pentru convenţie CoP 20 Doc. 19 | SC | Se sprijină calea de urmat propusă şi modificarea Deciziilor 19.38 şi 19.39. | + | ||
Consolidarea capacităţilor | ||||||
20. | Cadrul de consolidare a capacităţilor CoP 20 Doc. 20 | SC | Se sprijină modificările la decizii. | + | ||
21. | Programul de asistenţă pentru asigurarea conformităţii CoP 20 Doc. 21 | SC | Se sprijină proiectele de decizii şi eliminarea Deciziilor 19.44-19.46. | + | ||
22. | Evaluarea la nivel naţional a comerţului semnificativ CoP 20 Doc. 22 | SC | Se sprijină proiectele de decizii şi eliminarea Deciziilor 19.47 şi 19.48. | + | ||
23. | Programul CITES privind speciile de arbori CoP 20 Doc. 23 | Sec. | Se sprijină decizia şi eliminarea Deciziilor 19.49 şi 19.50. | + | ||
CITES şi oamenii | ||||||
24. | Ziua mondială a faunei şi florei sălbatice a Organizaţiei Naţiunilor Unite CoP 20 Doc. 24 | Sec. | Nu este necesară o decizie | |||
25. | Planul de acţiune CITES pentru egalitatea de gen CoP 20 Doc. 25 | SC | Recunoaşterea rolurilor legate de gen în conservarea speciilor sălbatice este importantă pentru UE. Se sprijină abordarea în mod eficace a aspectelor legate de gen. Există deschidere pentru explorarea unor alternative pentru a consolida punerea în aplicare a Rezoluţiei Conf. 19.3 pe tema "Aspectele de gen şi comerţul internaţional cu faună şi floră sălbatică". | (+) | ||
26. | Reţeaua mondială CITES de acţiune pentru tineret CoP 20 Doc. 26 | China, Costa Rica, Ghana, Kuweit, Filipine, Singapore, Africa de Sud, Sudan, Zambia, Zimbabwe | Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 17.5. | + | ||
27. | Implicarea populaţiilor indigene şi a comunităţilor locale CoP 20 Doc. 27 | SC | Se salută orientările fără caracter obligatoriu ca o bază bună pentru continuarea discuţiilor, subliniind că o astfel de implicare este cel mai bine abordată la nivel naţional. Se sprijină Recomandările b)-d). Cu privire la Recomandarea a) nu există nicio poziţie. | 0 | ||
28. | Proiect de rezoluţie privind crearea unui subcomitet consultativ al Comitetului permanent al persoanelor care trăiesc alături de speciile faunei şi florei incluse în apendicele la CITES (PLFF), un fond voluntar conex şi procedurile aferente CoP 20 Doc. 28 | Zimbabwe | Nu se sprijină înfiinţarea subcomitetului propus. | - | ||
29. | Mijloace de subzistenţă | |||||
29.1 | Raportul Comitetului permanent CoP 20 Doc. 29.1 | SC | Se sprijină eliminările privind Rezoluţia Conf. 16.6; nu se sprijină trimiterea la cele şase strategii; se sprijină condiţionat anumite elemente ale anumitor proiecte de decizii cu modificări în vederea alinierii la mandatul CITES; se sprijină eliminarea deciziilor puse în aplicare relevante. | (-) | ||
29.2 | Document prezentat de Zambia CoP 20 Doc. 29.2 | Zambia | Nu se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 16.6 şi diseminarea orientărilor. | - | ||
30. | Integrarea drepturilor omului, a mijloacelor de subzistenţă şi a securităţii alimentare în punerea în aplicare a CITES CoP 20 Doc. 30 | Zimbabwe | Nu se sprijină proiectul de rezoluţie, care depăşeşte mandatul CITES. | - | ||
31. | Reducerea cererii în vederea combaterii comerţului ilegal CoP 20 Doc. 31 | SC | Se sprijină proiectele de decizii şi eliminarea Deciziilor 19.55-19.57. | + | ||
Rezoluţiile şi deciziile existente | ||||||
32. | Revizuirea rezoluţiilor CoP 20 Doc. 32 | Sec. | Se sprijină modificările la rezoluţii şi proiectul de decizie. | + | ||
33. | Revizuirea deciziilor CoP 20 Doc. 33 | Sec. | Se sprijină modificările la rezoluţie, eliminarea deciziilor puse în aplicare şi menţinerea Deciziilor 19.71-19.73 privind palisandrii, abanoşii şi speciile de arbori din familia Leguminosae (Fabaceae) spp. din Madagascar şi a Deciziei 17.256 privind papagalii cenuşii africani. | (+) | ||
Conformitatea | ||||||
34. | Legi naţionale pentru punerea în aplicare a Convenţiei CoP 20 Doc. 34 | Sec. | Se sprijină Recomandarea a) de a adopta proiectele de decizii cuprinse în anexa 1 şi c) de a elimina Deciziile 19.58-19.62. Nu se sprijină Recomandarea 38 b) privind publicarea orientărilor şi se propune o reexaminare a orientărilor de către Comitetul permanent. | (+) | ||
35. | Aspecte legate de conformitate | |||||
35.1 | Punerea în aplicare a articolului XIII şi a Rezoluţiei Conf. 14.3 (Rev. CoP 19) privind procedurile de asigurare a conformităţii cu CITES CoP 20 Doc. 35.1 | Sec. | Se sprijină, în general, recomandările întrucât prima evaluare este pozitivă, dar sunt necesare analize suplimentare. | (+) | ||
35.2 | Revizuirea procesului aferent Planurilor naţionale de acţiune privind fildeşul CoP 20 Doc. 35.2 | SC | Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 10.10 şi proiectul de decizie. Se sprijină eliminarea Deciziilor 19.68-19.70. | + | ||
35.3 | Totoaba (Totoaba macdonaldi) CoP 20 Doc. 35.3 | Sec. | Se sprijină proiectele de decizii şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. Se propune adăugarea unei recomandări pentru efectuarea unui studiu vizual anual privind vaquita. | (+) | ||
36. | Revizuirea dispoziţiilor Rezoluţiei Conf. 17.7 (Rev. CoP 19) privind reexaminarea comerţului cu exemplare de animale raportate ca fiind produse în captivitate CoP 20 Doc. 36 | SC | Se sprijină propunerea de decizie şi modificările la Rezoluţia Conf. 17.7. Se sprijină eliminarea Deciziilor 19.63-19.65. | + | ||
37. | Deţinerea de exemplare din speciile incluse în apendicele I CoP 20 Doc. 37 | SC | Nu se sprijină Recomandările a) şi b), deoarece acestea sunt în contradicţie cu articolul VIII din Convenţie. Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 8.4 şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. | (-) | ||
Comerţul ilegal şi asigurarea respectării normelor | ||||||
38. | Revizuirea Rezoluţiei Conf. 11.3 (Rev. CoP 19) privind conformitatea şi punerea în aplicare CoP 20 Doc. 38 | SC | Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 11.13 şi eliminarea deciziei puse în aplicare. | + | ||
39. | Chestiuni legate de asigurarea respectării normelor CoP 20 Doc. 39 | Sec. | Se sprijină, în general, recomandările. | (+) | ||
40. | Sprijin pentru asigurarea respectării normelor în cazul infracţiunilor legate de speciile sălbatice de faună şi floră din Africa de Vest şi Africa Centrală CoP 20 Doc. 40 | SC | Se sprijină proiectele de decizii astfel cum au fost modificate de Secretariat şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
41. | Grupul operativ privind felinele mari al CITES CoP 20 Doc. 41 | SC | Se sprijină proiectele de decizii şi eliminarea Deciziilor 19.92 şi 19.93. | + | ||
42. | Punerea în aplicare a recomandărilor prioritare din revizuirea programului ETIS CoP 20 Doc. 42 | SC | Se sprijină, în general, reînnoirea Deciziilor 19.94-19.96 şi adoptarea proiectului de decizie original (nu astfel cum a fost modificat de Secretariat). Cu toate acestea, ar putea fi necesare unele modificări pentru a asigura o abordare coerentă a tuturor documentelor legate de ETIS, luând în considerare, de asemenea, observaţiile Secretariatului. | (+) | ||
43. | Clasificarea ETIS a părţilor CoP 20 Doc. 43 | SC | Se sprijină, în general, adoptarea criteriilor care urmează să fie utilizate în etapa 1 litera (a) din orientările privind procesul NIAP. Cu toate acestea, ar putea fi necesare unele îmbunătăţiri suplimentare ale criteriilor şi clarificări, în special pentru a asigura caracterul obligatoriu al criteriilor. În plus, se asigură faptul că informaţiile contextuale ar trebui utilizate, de asemenea, ca parte a procesului de clasificare, deoarece ele nu sunt incluse în prezent în recomandări. Criteriile de excludere de la alineatul (13) litera (a) sunt depăşite şi ar trebui actualizate cu formularea: "Analizelor ETIS ar trebui să li se aplice criterii de excludere bazate pe cele mai recente date actualizate ale ETIS revizuite de MIKE-ETIS TAG." | (+) | ||
44. | Confiscările de fildeş şi pieţele interne ale fildeşului CoP 20 Doc. 44 | SC | Se sprijină eliminarea Deciziilor 19.99-19.101. | + | ||
45. | Comerţul ilegal cu gheparzi (Acinonyx jubatus) CoP 20 Doc. 45 | SC | Se sprijină proiectele de decizii şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
46. | Ţestoase marine (Cheloniidae spp. şi Dermochelyidae spp.) CoP 20 Doc. 46 | SC | Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 19.5. Se sprijină eliminarea deciziei puse în aplicare. | + | ||
47. | Ţestoase terestre şi ţestoase de apă dulce (Testudines spp.) | |||||
47.1 | Raportul Comitetului permanent şi al Secretariatului CoP 20 Doc. 47.1 | Se sprijină, în general, adoptarea modificării la Rezoluţia Conf. 11.9 (Rev. CoP 18) şi se sprijină eliminarea Deciziilor 19.123-19.127. Se sprijină, în general, versiunea revizuită şi consolidată a proiectelor de decizii, astfel cum a fost elaborată de Secretariat în Documentul 47.2 la rubrica Observaţii ale Secretariatului. | (+) | |||
47.2 | Comerţul cu ţestoase terestre şi ţestoase de apă dulce din Madagascar CoP 20 Doc. 47.2 | UE | Se sprijină versiunea revizuită şi consolidată a proiectelor de decizii, astfel cum a fost elaborată de Secretariat la rubrica Observaţii ale Secretariatului. | + | ||
Reglementarea comerţului | ||||||
48. | Propunere de modificare a Rezoluţiei Conf. 12.3 (Rev. CoP 19) CoP 20 Doc. 48 | Nu se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 12.3. Modificările ar crea proceduri suplimentare împovărătoare şi ar afecta drepturile părţilor de a stabili măsuri interne mai stricte. | - | |||
49. | Constatări privind achiziţia legală CoP 20 Doc. 49 | Sec. la cererea SC | Nu se sprijină Recomandarea 24 c), deoarece orientările nu pot fi sprijinite în forma lor actuală. În special, în cazul în care părţile consideră necesar acest lucru, va trebui ca pentru termenul "animale de reproducere iniţiale" să se prevadă o definiţie adecvată printr-o modificare la rezoluţia (rezoluţiile) relevante înainte ca aceasta să fie inclusă în orientări. Se sprijină adoptarea proiectelor de decizii şi a modificărilor la anexele 1 şi 3 la Rezoluţia Conf. 18.7 astfel cum se propune în Recomandarea 24 a) şi b). Se sprijină eliminarea deciziilor puse în aplicare, astfel cum se propune în Recomandarea 24 d). | (-) | ||
50. | Avize de comerţ nedăunător CoP 20 Doc. 50 | AC, PC | Se sprijină adoptarea proiectelor de decizii şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
51. | Avize de comerţ nedăunător pentru exemplarele din speciile incluse în apendicele II capturate în zone din afara jurisdicţiei naţionale CoP 20 Doc. 51 | SC | Se sprijină adoptarea proiectelor de decizii şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. Cu toate acestea, trebuie remarcat faptul că nu este posibil să se sprijine proiectul de Decizie 20.BB din Doc. 52. | (+) | ||
52. | Introducerea din mare CoP 20 Doc. 52 | SC | Se sprijină adoptarea proiectelor de decizii, cu excepţia 20BB (modificări la Rezoluţia Conf. 14.6). În ceea ce priveşte proiectul de Decizie 20BB, se exprimă opoziţia faţă de redeschiderea rezoluţiei. Se sprijină eliminarea deciziilor puse în aplicare. | (+) | ||
53. | Materiale pentru identificarea exemplarelor din speciile incluse în CITES CoP 20 Doc. 53 | AC, PC | Se sprijină deciziile şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
54. | Identificarea lemnului şi a altor produse din lemn CoP 20 Doc. 54 | SC | Se sprijină revizuirile la Deciziile 19.146-19.148 şi noul proiect de Decizie 20.AA. | + | ||
55. | Codurile privind natura tranzacţiei CoP 20 Doc. 55 | SC | Se sprijină mandatul, dar nu se sprijină propunerea de definiţie a codului "P". | (-) | ||
56. | Sisteme electronice şi tehnologii ale informaţiei şi autentificarea şi controlul permiselor | |||||
56.1 | Raportul Comitetului permanent CoP 20 Doc. 56.1 | SC | Se sprijină proiectele de decizii şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. Cu toate acestea, deciziile trebuie să fie coordonate cu modificările propuse în Doc. 56.2. Se sprijină propunerea Secretariatului CITES de modificare a alineatului (3) litera (d) din Rezoluţia Conf. 12.3 (Rev CoP19) privind permisele şi certificatele prin adăugarea unei trimiteri la Orientările privind utilizarea codurilor de bare bidimensionale (2D) pe permisele/certificatele CITES. | (+) | ||
56.2 | Un model de platformă pentru schimbul de permise CITES CoP 20 Doc. 56.2 | Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, Elveţia | Se sprijină modificările aduse deciziilor, inclusiv modificările editoriale, astfel cum au fost propuse de Secretariatul CITES. Se asigură faptul că evaluarea fezabilităţii şi a opţiunilor care utilizează un model de platformă ţine seama de platformele regionale existente sau de platformele de acest tip care vor exista înainte ca platforma globală CITES să fie operaţională. | + | ||
57. | Revizuirea Rezoluţiei Conf. 8.13 (Rev. CoP 17) privind utilizarea implanturilor cu microcip codat pentru marcarea animalelor vii care fac obiectul comercializării CoP 20 Doc. 57 | SC | Se sprijină proiectele de decizii, inclusiv adăugirea "sub rezerva resurselor externe", astfel cum a fost propusă de Secretariat. | + | ||
58. | Evaluarea şi analiza riscurilor pentru controlul la frontieră al speciilor incluse în CITES CoP 20 Doc. 58 | SC | Se sprijină adoptarea orientărilor; dacă nu au fost adoptate, se sprijină reînnoirea Deciziilor 19.153-19.155 pentru a permite finalizarea. | + | ||
59. | Stocuri şi rezerve CoP 20 Doc. 59 | SC | Se sprijină modificările la rezoluţii. Nu se sprijină proiectul de definiţie a "rezervelor", cu excepţia cazului în care se elimină trimiterea la "depozitate legal" şi se adaugă sintagma "...deţinute de muzee, instituţii ştiinţifice... ". Se sprijină doar o parte a modificării definiţiei propuse de Secretariat. Specificarea obligaţiilor specifice aplicabile rezervelor deţinute de guvern este acceptabilă. Adăugirea "şi, în cazul în care acest lucru este specificat într-o rezoluţie sau o decizie, celor deţinute în proprietate privată" [rezervelor] nu ar trebui adoptată. | (+) | ||
60. | Transportul exemplarelor vii CoP 20 Doc. 60 | SC | Se sprijină eliminarea deciziilor puse în aplicare 19.158-19.159. Se menţine o poziţie deschisă cu privire la proiectul de decizie 20.AA. | 0 | ||
61. | Circulaţia rapidă a eşantioanelor de diagnosticare a faunei sălbatice şi a instrumentelor muzicale CoP 20 Doc. 61 | SC | Se sprijină proiectele de decizii, dar se asigură că punerea lor în aplicare este condiţionată de disponibilitatea resurselor. Se sprijină eliminarea Deciziei 19.160. | (+) | ||
62. | Exemplare produse prin biotehnologie CoP 20 Doc. 62 | SC | Se sprijină reînnoirea Deciziilor 19.161-19.163. | + | ||
63. | Definirea termenului "destinaţii corespunzătoare şi acceptabile" CoP 20 Doc. 63 | SC în consultare cu preşedintele AC | Se sprijină reînnoirea Deciziilor 19.164-19.166. | + | ||
64. | Eliminarea exemplarelor confiscate | |||||
64.1 | Raportul Comitetului permanent CoP 20 Doc. 64.1 | SC | Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 17.8 şi menţinerea deciziilor, precum şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
64.2 | Revizuirea Rezoluţiei Conf. 17.8 (Rev. CoP 19) CoP 20 Doc. 64.2 | Kenya | Nu se sprijină propunerea în forma sa actuală. Propunerea necesită, în ceea ce priveşte atât terminologia, cât şi transferul animalelor către instituţiile de cercetare, o analiză şi discuţii atente, ceea ce este puţin probabil să fie posibil în cadrul CoP 20. | (-) | ||
64.3 | Registrul voluntar al centrelor de plasare a exemplarelor vii confiscate CoP 20 Doc. 64.3 | Nigeria şi Statele Unite ale Americii | Nu se sprijină propunerea, deoarece aceasta are consecinţe negative pentru conservarea speciilor şi asigurarea respectării normelor. | - | ||
65. | Sistemul de etichetare pentru comerţul cu caviar CoP 20 Doc. 65 | SC | Se sprijină eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
66. | Comerţul cu corali de piatră | |||||
66.1 | Raportul Comitetului permanent CoP 20 Doc. 66.1 | SC | Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 11.10 şi la Rezoluţia Conf. 9.6. În ceea ce priveşte Decizia 19.178 adresată SC, se propune implicarea AC. Se sugerează că ar trebui avută în vedere în cadrul CoP 20 includerea unei unităţi de raportare suplimentare pentru a reflecta nu numai numărul, ci şi dimensiunea coralilor vii individuali. | (+) | ||
66.2 | Comerţul cu corali de piatră reproduşi asexuat CoP 20 Doc. 66.2 | Australia | Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 11.10 (Rev. CoP 15), inclusiv noi definiţii pentru coralul reprodus asexuat, născut şi crescut în captivitate. | + | ||
Derogări şi dispoziţii comerciale speciale | ||||||
67. | Revizuirea dispoziţiilor CITES referitoare la comerţul cu exemplare de animale şi plante care nu provin din sălbăticie | |||||
67.1 | Raportul Comitetului permanent CoP 20 Doc. 67.1 | SC | Se sprijină proiectele de decizii şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
67.2 | Consideraţii şi recomandări pentru creşterea în ferme a speciilor acvatice CoP 20 Doc. 67.2 | Mexic, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, Statele Unite ale Americii | Se sprijină proiectele de decizii. Cu toate acestea, domeniul de aplicare al activităţilor pe această temă ar trebui extins dincolo de speciile acvatice. | (+) | ||
68. | Revizuirea Rezoluţiei Conf. 12.10 (Rev. CoP 15) privind înregistrarea operaţiunilor de creştere în captivitate, în scopuri comerciale, a speciilor de animale incluse în apendicele I CoP 20 Doc. 68 | SC | Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 12.10 propunând, în acelaşi timp, unele modificări pentru claritate şi pentru o mai bună reflectare a rezultatelor discuţiilor din cadrul SC şi AC. Se sprijină eliminarea deciziei puse în aplicare. | (+) | ||
69. | Orientări cu privire la termenul "înmulţite artificial" CoP 20 Doc. 69 | PC | Se sprijină adoptarea deciziilor şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
70. | Utilizarea certificatelor fitosanitare ca certificate de înmulţire artificială CoP 20 Doc. 70 | Preşedintele SC în consultare cu preşedintele PC şi Secretariatul. | Nu se sprijină deoarece informaţiile sunt actualizate şi nu există nicio justificare pentru o analiză mai aprofundată. | - | ||
Conservarea şi comerţul cu specii | ||||||
71. | Evaluarea speciilor incluse în apendicele I CoP 20 Doc. 71 | AC, PC | Se sprijină eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
72. | Identificarea informaţiilor privind speciile expuse riscului de dispariţie afectate de comerţul internaţional CoP 20 Doc. 72 | SC | Se sprijină deciziile şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
73. | Comerţul cu specii endemice CoP 20 Doc. 73 | Brazilia şi Ecuador | Nu se sprijină proiectele de Decizii 20.AA, 20.BB şi 20.CC, astfel cum au fost propuse de autori. În cazul în care există un sprijin general în rândul părţilor pentru studiu, proiectele de Decizii 20.BB şi 20.CC, astfel cum au fost reformulate de Secretariat (renumerotate ca 20.AA şi, respectiv, 20.BB), ar putea fi sprijinite, cu condiţia să fie modificate suplimentar. În special, modificările ar trebui să se concentreze pe restrângerea domeniului studiului la impactul real al comerţului asupra speciilor endemice şi pe asigurarea faptului că studiul examinează atât cererea, cât şi oferta, inclusiv practicile în vigoare în ţările de origine. În plus, ar trebui evitate suprapunerile cu alte procese, în special în ceea ce priveşte avizele de achiziţie legală (LAF), ca în cazul documentului 49. | (-) | ||
Faună | ||||||
74. | Vulturi din Africa de Vest (Accipitridae spp.) CoP 20 Doc. 74 | SC | Se sprijină deciziile revizuite. | + | ||
75. | Conservarea amfibienilor (Amphibia spp.) CoP 20 Doc. 75 | AC în consultare cu preşedintele SC | Se sprijină deciziile, eventual cu excepţia Deciziei 20.BB (b) (elaborarea unui tabel al factorilor de conversie) care nu este considerată ca fiind absolut necesară. | (+) | ||
76. | Elefanţi (Elephantidae spp.) | |||||
76.1 | Punerea în aplicare a Rezoluţiei Conf. 10.10 (Rev. CoP 19) privind comerţul cu exemplare de elefanţi CoP 20 Doc. 76.1 | SC | Se sprijină, în general, majoritatea recomandărilor din document. Cu toate acestea, să se asigure că se face un apel pentru asigurarea unei finanţări coerente a ETIS, neeliminându-se recomandarea 19.36 şi incluzându-se sustenabilitatea financiară şi operaţională a MIKE şi ETIS, astfel cum se prevede în Rezoluţia 10.10. | (+) | ||
76.2 | Aspecte privind punerea în aplicare a Rezoluţiei Conf. 10.10 (Rev. CoP 19) privind închiderea pieţelor interne ale fildeşului CoP 20 Doc. 76.2 | Burkina Faso, Etiopia, Niger şi Senegal | Nu se sprijină recomandările. Există deja proceduri adecvate pentru identificarea părţilor afectate de comerţul ilegal cu fildeş. În plus, revizuirea propusă a proiectului de Decizie 18.118 nu este necesară, deoarece datele ETIS sunt disponibile online, iar părţile au deja acces la datele agregate. În plus, deciziile adresate părţilor par să ia în considerare doar părţile care au răspuns la notificarea relevantă. Poziţie care trebuie luată în considerare în legătură cu Documentele de lucru 44 şi 76.1. | - | ||
76.3 | Stocurile şi rezervele de fildeş CoP 20 Doc. 76.3 | Burkina Faso, Etiopia, Kenya, Niger, Nigeria şi Senegal | Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 10.10 pentru a asigura coerenţa cu deciziile care urmează să fie adoptate la punctul 76.1 de pe ordinea de zi. Să se elimine Deciziile 18.184-18.185 şi 19.156, deoarece volumul de muncă al Secretariatului trebuie luat în considerare şi să se ia în considerare procesele existente AITR, orientările privind raportul anual privind comerţul ilegal şi ETIS. | (-) | ||
76.4 | Raport privind monitorizarea uciderii ilegale a elefanţilor (Monitoring the Illegal Killing of Elephants - MIKE) CoP 20 Doc. 76.4 | Sec. | Nu este necesară o decizie | |||
76.5 | Raport referitor la Sistemul de informaţii privind comerţul cu elefanţi (ETIS) CoP 20 Doc. 76.5 | Se sprijină recomandările. Cu toate acestea, să se asigure faptul că este inclusă continuarea analizei reţelei ETIS. Se elimină 20.AA, deoarece chestiunea schimbului dintre Raportul anual privind comerţul ilegal şi ETIS este deja abordată. | (+) | |||
76.6 | Rezultatele reuniunii de dialog privind elefanţii africani CoP 20 Doc. 76.6 | SC | Se sprijină eliminarea Deciziilor 19.167 şi 19.168 şi se salută rezultatul reuniunii de dialog. Se sprijină deciziile asupra cărora au convenit majoritatea statelor din aria de răspândire. Se asigură faptul că deciziile privind punctele 44, 76.6 şi 76.7 de pe ordinea de zi sunt aliniate. | (+) | ||
76.7 | Finanţare durabilă pentru conservarea şi gestionarea elefanţilor africani CoP 20 Doc. 76.7 | Zimbabwe | Se sprijină propunerea dacă aceasta este susţinută de majoritatea statelor din aria de răspândire. Se asigură faptul că poziţia este aliniată cu cea de la punctul 76.6 de pe ordinea de zi. | (+) | ||
77. | Feline mari asiatice (Felidae spp.) | |||||
77.1 | Punerea în aplicare a Rezoluţiei Conf. 12.5 (Rev. CoP 19) privind conservarea şi comercializarea tigrilor şi a altor specii de feline mari asiatice incluse în apendicele I CoP 20 Doc. 77.1 | Sec. | Se sprijină eliminarea deciziilor care fie au fost puse în aplicare, fie au fost încorporate în documentul final al Grupului operativ privind felinele mari al CITES şi în Rezoluţia Conf. 12.5 (Rev. CoP 19). | + | ||
77.2 | Feline mari asiatice în captivitate CoP 20 Doc. 77. 2 | SC | Se sprijină, în general, proiectele de decizii şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. Se exprimă opoziţia faţă de propunerea Secretariatului CITES de a elimina decizia 14.69. Se propun modificări la Decizia 20.AA pentru a nu exclude de la bun început unităţile de creştere mai mici şi a adăuga "programe", pentru a specifica mai clar activităţile de creştere pentru conservare în 20 AA a), precum şi pentru a include o trimitere la "distrugerea carcaselor" la finalul punctului 20.AA f). Se propune adăugarea unei trimiteri la propunerea de decizie recentă privind comerţul ilegal cu feline mari (20.AA din CoP 20 Doc. 41) pentru a pune pe deplin în aplicare documentul final al Grupului operativ CITES privind felinele mari. | (+) | ||
78. | Maimuţe mari (Hominidae spp.) | |||||
78.1 | Raportul Comitetului permanent CoP 20 Doc. 78.1 | SC | Nu este necesară o decizie | |||
78.2 | Conservarea şi comercializarea maimuţelor mari în viu CoP 20 Doc. 78.2 | Uganda | Se sprijină deciziile. | + | ||
79. | Pangolini (Manis spp.) | |||||
79.1 | Punerea în aplicare a Rezoluţiei Conf. 17.10 (Rev. CoP 19) privind conservarea şi comercializarea pangolinilor CoP 20 Doc. 79.1 | Se sprijină Recomandările a) şi c), dar se ia în considerare o formulare mai fermă în proiectele de decizii din Recomandarea b) şi necesitatea de a se elabora recomandări măsurabile şi cu termene precise, adresate unor părţi specifice, de exemplu în cadrul unui grup de lucru în sesiune. | (+) | |||
79.2 | Raport privind Deciziile 18.238, 18.239 şi 19.200-19.204 CoP 20 Doc. 79.2 | SC în consultare cu preşedintele AC şi Secretariatul. | Se sprijină adoptarea deciziilor şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
80. | Lei africani (Panthera leo) CoP 20 Doc. 80 | SC în consultare cu preşedintele AC | Se sprijină deciziile revizuite; cu toate acestea, se propun modificări la deciziile relevante pentru a aborda problema datelor neactualizate privind populaţia sau lacunele în materie de date în acest domeniu. | (+) | ||
81. | Jaguari (Panthera onca) CoP 20 Doc. 81 | Se sprijină documentul cu modificări minore. | (+) | |||
82. | Orientări privind avizele de comerţ nedăunător pentru comerţul cu trofee de vânătoare a leoparzilor (Panthera pardus) CoP 20 Doc. 82 | AC | Se sprijină deciziile revizuite; cu toate acestea, este necesară o evaluare suplimentară. Se propune o formulare suplimentară pentru a sprijini schimbul de informaţii cu ţările importatoare. | (+) | ||
83. | Gestionarea comerţului cu păsări cântătoare şi a conservării acestora (Passeriformes spp.) CoP 20 Doc. 83 | SC în consultare cu preşedintele AC | Se sprijină eliminarea deciziilor puse în aplicare. Se propun noi decizii pentru a se asigura că sunt monitorizate rezultatele atelierului. | (+) | ||
84. | Rinoceri (Rhinocerotidae spp.) CoP 20 Doc. 84 | Se sprijină recomandările de menţinere a Deciziei 18.116. Se sprijină adoptarea proiectelor de decizii privind rinocerii. Se sprijină eliminarea Deciziilor 19.115-19.122. | + | |||
85. | Antilopa saiga (Saiga spp.) | |||||
85.1 | Raportul Secretariatului CoP 20 Doc. 85.1 | Sec. | Se sprijină deciziile. Se sugerează adăugarea unei cereri adresate statelor din aria de răspândire şi părţilor importatoare de a furniza informaţii privind numărul de stocuri, volumul stocurilor şi provenienţa exemplarelor de antilope saiga deţinute în stocuri. Sub rezerva adoptării propunerii 3 de includere pe listă, se propun decizii suplimentare pentru a permite evaluarea impactului comerţului asupra populaţiilor de saiga şi instituirea de măsuri de control. | (+) | ||
85.2 | Documente prezentate de Kazahstan şi Federaţia Rusă CoP 20 Doc. 85.2 | Kazahstan şi Federaţia Rusă | Se sprijină documentul. Cu toate acestea, se solicită clarificări din partea Secretariatului cu privire la un eventual volum de muncă suplimentar pentru Secretariat care ar putea fi generat de propunere. | (+) | ||
Specii acvatice | ||||||
86. | Speciile acvatice incluse în apendicele la CITES CoP 20 Doc. 86 | SC | Se sprijină eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
87. | Anghile (Anguilla spp.) CoP 20 Doc. 87 | SC | Se sprijină textul rezoluţiei şi se explorează, în acelaşi timp, posibilităţi de consolidare în continuare a acesteia, în special în ceea ce priveşte măsurile de asigurare a respectării normelor. Cu toate acestea, nu poate fi sprijinită Decizia 20DD b) "va explora opţiunile pentru a facilita diferenţierea între anghila europeană crescută în acvacultură şi anghila europeană sălbatică în datele comerciale CITES". | (+) | ||
88. | Rechini şi pisici de mare (Elasmobranchii spp.) | |||||
88.1 | Raportul Comitetului permanent CoP 20 Doc. 88.1 | SC | Se sprijină deciziile şi modificările Rezoluţiei Conf. 18.7. Se sprijină eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
88.2 | Proiecte de decizii privind comerţul cu elasmobranhii de adâncime, conservarea şi gestionarea acestora CoP 20 Doc. 89.2 | UE, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord | Document transmis de UE | + | ||
89. | Căluţi de mare (Hippocampus spp.) CoP 20 Doc. 89 | SC în consultare cu preşedintele AC | Se sprijină proiectele de decizii şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. Cu toate acestea, este necesară o evaluare suplimentară odată ce este disponibilă calcularea costurilor. | (+) | ||
90. | Conservarea şi comercializarea castraveţilor de mare (Holothuridae şi Stichopodidae) CoP 20 Doc. 90 | Statele Unite ale Americii | Se sprijină proiectele de decizii. | + | ||
91. | Strombus gigas CoP 20 Doc. 91 | AC în consultare cu preşedintele SC | Se sprijină reînnoirea deciziilor. | + | ||
92. | Peşti marini ornamentali CoP 20 Doc. 92 | AC | Se sprijină proiectele de decizii şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
Floră | ||||||
93. | Taxoni care produc lemnul de agar (Aquilaria spp. şi Gyrinops spp.) CoP 20 Doc. 93 | SC | Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 16.10 şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
94. | Arbori de Boswellia (Boswellia spp.) CoP 20 Doc. 94 | PC | Se sprijină proiectele de decizii şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. Nu se sprijină modificările fuzionate ale Secretariatului la proiectele de Decizie 20.WW şi 20.XX care vizează orientarea acestui proiect de decizie către o reuniune care să includă doar statele din aria de răspândire a Boswellia spp. Proiectele de decizii, în forma lor actuală, fără modificările Secretariatului, reprezintă consensul detaliat şi angajat în urma discuţiilor din cadrul grupului de lucru privind Boswellia şi al sesiunii plenare a Comitetului pentru plante, care nu au limitat reuniunea doar la statele din aria de răspândire. | (+) | ||
95. | Specii de arbori din familia [Leguminosae (Fabaceae)] CoP 20 Doc. 95 | PC în consultare cu preşedintele SC | Se sprijină proiectele de decizii şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
96. | Produse care conţin exemplare de orhidee incluse în apendicele II (Orchidaceae spp.) CoP 20 Doc. 96 | SC | Se propune eliminarea proiectelor de Decizii 20.BB a) şi b), 20.CC a) şi 20DD a). Se sprijină eliminarea deciziilor puse în aplicare. | (+) | ||
97. | Paubrasilia echinata CoP 20 Doc. 97 | Sec. în consultare cu preşedintele SC | Se sprijină adoptarea deciziilor şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. Ar putea fi necesară adaptarea textului în funcţie de decizia CoP privind propunerea de includere pe listă 46. | (+) | ||
98. | Specii de arbori africani CoP 20 Doc. 98 | PC | Se sprijină eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
99. | Specii de arbori neotropicali CoP 20 Doc. 99 | PC | Se sprijină eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
100. | Comerţul cu specii de plante medicinale şi aromatice CoP 20 Doc. 100 | SC | Se sprijină deciziile şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
Ciuperci | ||||||
101. | Soluţionarea punerii în aplicare a deciziei CoP 12 conform căreia convenţia se aplică în cazul ciupercilor (corectarea trimiterilor încrucişate din proiectele de decizii) CoP 20 Doc. 101 (Rev. 1) | Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord | Se sprijină adoptarea deciziilor. | + | ||
Apendicele Convenţiei | ||||||
102. | Analizarea criteriului de "asemănare" prevăzut în anexa 2B A la Rezoluţia Conf. 9.24 (Rev. CoP 17) privind criteriile de modificare a apendicelor I şi II CoP 10 Doc. 102 | Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord | Nu se sprijină deciziile propuse în document. Numai în cazul în care o majoritate clară a părţilor sprijină propunerea, se sugerează, ca alternativă, ca această chestiune să fie discutată de CA şi CP, în loc să se iniţieze un proces de elaborare a unei orientări. | - | ||
Adnotări | ||||||
103. | Adnotări CoP 20 Doc. 103 | SC | Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 10.13, secţiunea "Interpretare" din apendice. Se sprijină decizia şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
104. | Adnotarea nr. #15 CoP 20 Doc. 104 A3: Raport privind impactul excepţiilor CITES pentru Dalbergia şi Guibourtia | Sec. în consultare cu vicepreşedintele SC | Nu se sprijină Recomandările a) şi b). Se sprijină Recomandările c) şi d). Adnotarea este pusă în aplicare în mod activ, se dovedeşte a fi eficace, iar derogările au un impact scăzut asupra conservării. | - | ||
105. | Implicaţiile transferului unei specii de la un apendice la altul | |||||
105.1. | Raportul Secretariatului la cererea Comitetului permanent CoP 20 Doc. 105.1 | Sec. la cererea SC | Se sprijină recomandarea de la punctul 11. a) cu o completare la "PROIECTUL DE ORIENTĂRI" din anexa 2 la punctul 15 b) i) privind documentele care pot servi drept dovadă a exportului. Se sprijină Decizia 20.AA din anexa I cu unele modificări. Se sprijină eliminarea Deciziei 18.151 (rev CoP 19). | (+) | ||
105.2. | Facilitarea comerţului legal şi a utilizării durabile în perioadele de tranziţie CoP 20 Doc. 105.2 | Statele Unite ale Americii | Nu se sprijină modificările la Rezoluţia 12.3, deoarece autorizaţiile anterioare convenţiei nu pot fi eliberate înainte de includerea pe listă a unei specii, iar permisele sau certificatele retroactive nu pot fi eliberate înainte de includerea pe listă a unei specii. Se sprijină modificările la Rezoluţia 13.6, remarcând totodată că conceptul de "achiziţie excesivă" nu este definit şi că această limitare ar putea să nu fie în conformitate cu legislaţia internă. | (-) | ||
106. | Sistemul de informaţii pentru comerţul cu exemplare de specii de arbori incluse în CITES CoP 20 Doc. 106 | SC | Se sprijină eliminarea deciziilor puse în aplicare relevante. | + | ||
107. | Mecanismul informal de revizuire a adnotărilor existente şi propuse CoP 20 Doc. 107 | SC | Se sprijină proiectele de decizii şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
108. | Exemplare de orhidee exceptate prin adnotarea #4g) CoP 20 Doc. 108 | SC | Se sprijină proiectele de decizii, insistând în acelaşi timp asupra unei etichetări clare. | + | ||
109. | Adnotarea privind Cape aloe (Aloe ferox) CoP 20 Doc. 109 | PC | Se sprijină eliminarea deciziilor puse în aplicare. | + | ||
Aspecte legate de nomenclatură | ||||||
110. | Nomenclatorul standard CoP 20 Doc. 110 | AC, PC | Se sprijină, în general, cu unele modificări necesare în cazul "plantelor cu bulb" şi pentru alinierea la alte decizii luate de CoP. | (+) | ||
111. | Nomenclatura listelor din apendicele III CoP 20 Doc. 111 | SC | Se sprijină modificările la rezoluţii şi eliminarea deciziilor. Se adaugă o cerere explicită adresată Secretariatului de a informa părţile afectate de modificări. | (+) | ||
112. | Includerea taxonilor superiori în apendice CoP 20 Doc. 112 | Sec. | Se sprijină modificările la Rezoluţia Conf. 12.11 şi eliminarea deciziilor puse în aplicare relevante. | + | ||
113. | Taxonomia şi nomenclatura elefanţilor africani (Loxodonta spp.) CoP 20 Doc. 113 | Sec. la cererea SC | Se sprijină deciziile din Recomandarea b) şi modificările la Rezoluţia Conf. 10.10 şi eliminarea deciziilor puse în aplicare. În ceea ce priveşte Recomandarea a) sunt necesare mai multe informaţii; ar trebui solicitate punctele de vedere ale statelor din aria de răspândire. | (+) | ||
Propuneri de modificare a apendicelor | ||||||
114. | Propuneri de modificare a apendicelor I şi II | |||||
114.1 | Evaluarea de către Secretariat a propunerilor de modificare a apendicelor I şi II | |||||
114.2 | Comentariile primite de la părţi | |||||
114.3 | Comentariile primite de la părţile oficiale consultate | |||||
(1) Sec. = Secretariatul CITES SC = Comitetul permanent AC = Comitetul pentru animale PC = Comitetul pentru plante | ||||||
Nr. | Taxon/Detalii | Propunere | Autorul propunerii | Observaţii | Poziţia |
FAUNĂ - MAMMALIA | |||||
1. | Damaliscus pygargus pygargus | II - 0 Eliminare din apendicele II | Africa de Sud | Se sprijină propunerea de eliminare a speciei Damaliscus pygargus pygargus din apendicele la CITES, deoarece aceasta nu mai îndeplineşte criteriile pentru apendicele II. Cu toate acestea, se ia act de persistenţa ameninţărilor naţionale la adresa speciei cauzate de hibridizare şi de pierderea şi fragmentarea habitatelor şi se încurajează Africa de Sud să continue întărirea măsurilor relevante, inclusiv elaborarea unui plan de gestionare a metapopulării. | + |
2. | Gazella dorcas (Gazella dorcas) | 0 - II Includere în apendicele II | Benin, Burkina Faso, Mali, Mauritania, Niger, Nigeria, Senegal, Sudan, Tunisia | Se sprijină propunerea în cazul în care este susţinută şi de state din aria de răspândire care nu sunt autori ai propunerii. | (+) |
3. | Saiga tatarica (Saiga, antilopa saiga) | Se modifică adnotarea prin adăugarea cuvintelor "cu excepţia exemplarelor din populaţia Saiga tatarica din Kazahstan" | Kazahstan | Se recunoaşte succesul în materie de conservare şi creşterea semnificativă a populaţiei din KZ şi se convine, în principiu, că este puţin probabil ca un comerţ bine reglementat să fie în detrimentul populaţiei. Cu toate acestea, sunt necesare garanţii suplimentare pentru a se asigura că comerţul cu coarne este durabil, bine gestionat şi nu va duce la disimularea exemplarelor dobândite ilegal de la alte populaţii. Prin urmare, propunerea poate fi sprijinită numai dacă se limitează la o vânzare unică de coarne deja stocate şi marcate în mod corespunzător originare din Kazahstan, condiţionată de verificarea prealabilă de către Secretariat, în consultare cu Comitetul permanent, a faptului că în Kazahstan există suficiente mecanisme de control, cu opţiunea de a înceta comerţul în caz de neconformitate sau de efecte negative demonstrate ale comerţului asupra populaţiilor sălbatice. Ţările importatoare ar trebui, de asemenea, să instituie mecanisme de control adecvate. Se adaugă cerinţe de raportare prin decizii suplimentare în DL 85.1 pentru a evalua impactul comerţului asupra populaţiilor sălbatice, inclusiv impactul asupra populaţiilor mai mici din alte state din aria de răspândire, care includ şi Saiga borealis, şi dacă mecanismele de control din Kazahstan şi din principalele ţări consumatoare sunt suficient de solide pentru a preveni disimularea şi lacunele în ceea ce priveşte comerţul ilegal. | (-) |
4. | Giraffa camelopardalis (Girafa) | Eliminarea populaţiilor din Angola, Botswana, Eswatini, Malawi, Mozambic, Namibia, Africa de Sud şi Zimbabwe din apendicele II | Namibia, Africa de Sud, Republica Unită Tanzania, Zimbabwe | Populaţiile din statele din aria de răspândire relevante pentru propunere prezintă o tendinţă pozitivă şi nu sunt considerate a fi ameninţate de comerţ. Cu toate acestea, sunt necesare informaţii şi analize suplimentare, în special în ceea ce priveşte impactul propunerii asupra asigurării respectării includerii pe listă al altor populaţii. În plus, trebuie luate în considerare modificările recente în ceea ce priveşte taxonomia genului. | 0 |
5. | Okapia johnstoni (Okapi) | 0 - I Includere în apendicele I | Republica Democratică Congo | Sunt îndeplinite criteriile biologice. Ar trebui solicitate autorului propunerii informaţii suplimentare cu privire la domeniul de aplicare al comerţului internaţional. | (+) |
6. | Hyaena hyaena (hiena dungată) | 0 - I Includere în apendicele I | Israel, Tadjikistan | Propunerea nu demonstrează că specia îndeplineşte criteriile de includere în apendicele I. | - |
7. | Arctocephalus townsendi (Arctocephalus townsendi) | I - II Transfer din apendicele I în apendicele II | Mexic, Statele Unite ale Americii | Propunerea demonstrează că specia nu mai îndeplineşte criteriile de includere în apendicele I. | + |
8. | Monachus tropicalis (Monachus tropicalis) | I - 0 Eliminare din apendicele I | Mexic, Statele Unite ale Americii | Propunerea demonstrează că specia nu mai îndeplineşte criteriile de includere în CITES. Specia a dispărut. | + |
9. | Ceratotherium simum simum (Rinocerul alb sudic) | Modificarea adnotării privind populaţia de Ceratotherium simum simum din Namibia inclusă în apendicele II în scopul exclusiv de a permite comerţul internaţional cu: (a) animale vii destinate exclusiv conservării in situ; (b) trofee de vânătoare şi (c) comerţul cu stocuri de coarne de rinocer deţinute de guvern şi de proprietarii de terenuri private, provenind de la stat (cu excepţia coarnelor de rinoceri confiscate şi a coarnelor de rinocer de origine necunoscută); Sub rezerva următoarelor condiţii: (i) numai pentru stocurile înregistrate aflate în proprietatea guvernului; ii) numai pentru coarne cu certificate RHODIS; iii) numai în cazul partenerilor comerciali care au fost verificaţi de Secretariat, în consultare cu Comitetul permanent, pentru a dispune de o legislaţie naţională suficientă şi de controale ale comerţului intern şi iv) nu înainte ca Secretariatul să fi verificat ţările care doresc să importe şi stocurile înregistrate. Toate celelalte exemplare se consideră ca fiind exemplare din speciile incluse în apendicele I, iar comerţul cu acestea se reglementează în consecinţă. | Namibia | Propunerea ar trebui să fie sprijinită numai dacă domeniul de aplicare este redus în mod semnificativ, în special prin excluderea comerţului cu coarne de rinocer, şi dacă se adaugă garanţii suplimentare privind comerţul cu animale vii. Sprijinul este condiţionat de reintroducerea frazei "Animale vii numai pentru conservare in situ şi numai în aria de răspândire naturală şi istorică a speciei Ceratotherium simum în Africa. | (-) |
10. | Diceros bicornis (Rinocerul negru) | Transferul populaţiei de Diceros bicornis bicornis din Namibia de la apendicele I la apendicele II, cu următoarea adnotare: În scopul exclusiv de a permite comerţul cu coarne de rinocer înregistrate, întregi sau în bucăţi, sub rezerva următoarelor condiţii: (i) numai stocurile înregistrate aflate în proprietatea guvernului, provenind de la stat (cu excepţia coarnelor de rinoceri confiscate şi a coarnelor de rinocer de origine necunoscută); (ii) numai pentru coarne cu certificate RHODIS; (iii) numai cu parteneri de tranzacţie verificaţi de Secretariat, în consultare cu Comitetul permanent, în sensul de a avea o legislaţie naţională suficientă şi controale interne suficiente asupra comerţului; (iv) nu înainte ca Secretariatul să fi verificat ţările care doresc să importe şi stocurile înregistrate şi (v) beneficiile vânzării în cauză se folosesc exclusiv pentru programele de conservare a rinocerilor, precum şi pentru programele de dezvoltare a comunităţilor din zonele în care trăiesc rinoceri sau din zonele învecinate cu acestea. Toate celelalte exemplare se consideră ca fiind exemplare din speciile incluse în apendicele I, iar comerţul cu acestea se reglementează în consecinţă. | Namibia | Nu se sprijină propunerea, deoarece aceasta ar duce la deschiderea comerţului internaţional cu coarne de rinocer. | - |
11. | Choloepus didactylus Choloepus hoffmanni (Unaul lui Hoffmann) | 0 - II Includere în apendicele II | Brazilia, Costa Rica, Panama | Criteriile de includere pe listă nu par să fie îndeplinite. Se solicită informaţii suplimentare privind măsurile naţionale de protecţie, precum şi privind amploarea comerţului internaţional cu Choloepus hoffmanni şi impactul acestuia asupra populaţiilor sălbatice. În cazul în care informaţii suplimentare sprijină includerea Choloepus hoffmanni în apendicele II, Choloepus didactylus ar trebui inclus în conformitate cu anexa 2b la Rezoluţia Conf. 9.24 (Rev. CoP 17). | 0 |
12. | Cercocebus chrysogaster (Cercocebus chrysogaster) | II - I Transfer din apendicele II în apendicele I | Republica Democratică Congo | Propunerea demonstrează că specia îndeplineşte criteriile de includere în apendicele I. | + |
13. | Loxodonta africana (Elefantul african, elefantul african de savană) | Facilitarea comercializării de către Namibia a stocurilor înregistrate de fildeş brut (colţi întregi şi bucăţi) de origine namibiană, deţinute de guvernul Republicii Namibia, în scopuri comerciale, către parteneri comerciali care au fost verificaţi de Secretariatul CITES ca având o legislaţie naţională suficientă şi controale interne suficiente asupra comerţului. Acest lucru asigură faptul că fildeşul importat din Namibia nu va fi reexportat şi va fi gestionat în conformitate cu toate cerinţele Rezoluţiei Conf. 10.10 privind producţia internă şi comerţul intern. De asemenea, sprijinirea Namibiei în vederea obţinerii statutului complet prevăzut în apendicele II în ceea ce priveşte elefanţii săi, astfel cum se prevede la articolul IV din convenţie, permiţând astfel comerţul reglementat şi legal cu produse asociate elefanţilor din Namibia, inclusiv cu fildeş. | Namibia | Nu se sprijină propunerea, deoarece aceasta ar duce la deschiderea comerţului internaţional cu fildeş. | - |
14. | Loxodonta africana (Elefantul african, elefantul african de savană) | Modificarea adnotării A10 referitoare la populaţiile de elefanţi din Botswana, Namibia, Africa de Sud şi Zimbabwe pentru a armoniza condiţiile de comercializare a elefanţilor africani vii (textul eliminat este marcat cu caractere barate, iar textul adăugat este subliniat): În scopul exclusiv de a permite: (a) tranzacţiile necomerciale cu trofee de vânătoare; (b) comerţul cu animale vii către destinaţii corespunzătoare şi acceptabile conform definiţiei din Rezoluţia Conf. 11.20 (Rev. CoP 18), pentru Botswana şi Zimbabwe, şi programele de conservare in situ, pentru Namibia şi Africa de Sud; (c) comerţul cu piei; (d) comerţul cu păr; (e) tranzacţiile cu produse din piele în scopuri comerciale sau necomerciale pentru Botswana, Namibia şi Africa de Sud şi în scopuri necomerciale pentru Zimbabwe; (f) tranzacţiile în scopuri necomerciale cu podoabe tradiţionale din fildeş sculptat (ekipa) marcate şi certificate separat, încorporate în bijuterii finite în scopuri necomerciale pentru Namibia şi tranzacţiile cu sculpturi în fildeş în scopuri necomerciale pentru Zimbabwe; (g) comerţul cu fildeş brut înregistrat (pentru Botswana, Namibia, Africa de Sud şi Zimbabwe, colţi întregi şi bucăţi de colţi), supus următoarelor condiţii: (i) numai stocurile înregistrate aflate în proprietatea guvernului, provenind de la stat (se exclude fildeşul confiscat şi fildeşul de origine necunoscută); ii) numai cu parteneri comerciali verificaţi de Secretariat, în consultare cu Comitetul permanent, în sensul de a avea o legislaţie naţională şi un control asupra comerţului intern corespunzătoare, care să garanteze că fildeşul importat nu urmează să fie re-exportat şi că va fi gestionat în conformitate cu toate cerinţele Rezoluţiei Conf. 10.10 (Rev. CoP 18) privind producţia internă şi comerţul intern; iii) nu înainte ca Secretariatul să fi verificat ţările care doresc să importe şi stocurile înregistrate aflate în proprietatea guvernului; iv) fildeşul brut exportat în conformitate cu vânzarea condiţionată de stocuri de fildeş înregistrat aflat în proprietatea guvernului convenită la CoP12, respectiv 20 000 kg (Botswana), 10 000 kg (Namibia) şi 30 000 kg (Africa de Sud); (v) suplimentar faţă de cantităţile convenite la CoP12, fildeşul aflat în proprietatea guvernului din Botswana, Namibia, Africa de Sud şi Zimbabwe, înregistrat până la 31 ianuarie 2007 şi verificat de Secretariat, poate fi comercializat şi expediat împreună cu fildeşul menţionat la litera (g) iv) de mai sus, într-o vânzare unică pe destinaţie, sub stricta supraveghere a Secretariatului; vi) beneficiile vânzării se folosesc exclusiv pentru programele de conservare destinate elefanţilor, precum şi pentru programele de conservare şi dezvoltare a comunităţilor din zonele în care trăiesc elefanţi sau din zonele învecinate cu acestea şi vii) cantităţile suplimentare precizate la litera (g) v) de mai sus se comercializează numai după ce Comitetul permanent a decis că sunt îndeplinite condiţiile anterioare şi (h) nu se prezintă Conferinţei părţilor noi propuneri de autorizare a comerţului cu fildeş de elefant de la populaţiile incluse deja în apendicele II în perioada care începe la data CoP14 şi se sfârşeşte la nouă ani după data vânzării unice de fildeş care are loc în conformitate cu dispoziţiile de la litera (g) punctele (i), (ii), (iii), (vi) şi (vii). În plus, astfel de propuneri se tratează în conformitate cu Deciziile 16.55 şi 14.78 (Rev. CoP 16). Pe baza propunerii Secretariatului, c Comitetul permanent poate decide încetarea totală sau parţială a acestui comerţ dacă ţările exportatoare sau importatoare nu respectă condiţiile anterioare sau dacă se înregistrează un impact negativ demonstrat al comerţului asupra altor populaţii de elefanţi. Toate celelalte exemplare se consideră ca fiind exemplare din speciile incluse în apendicele I, iar comerţul cu acestea se reglementează în consecinţă. | Botswana, Camerun, Côte d’Ivoire, Namibia, Zimbabwe | Propunerea este unul dintre rezultatele reuniunii de dialog CITES pentru statele din aria de răspândire a elefanţilor africani, care a avut loc în perioada 23-26 septembrie 2024 în Botswana. Se sprijină propunerea dacă este susţinută de majoritatea statelor din aria de răspândire din Africa. | (+) |
FAUNĂ - AVES | |||||
15. | Bycanistes spp. Ceratogymna spp. | 0 - II Includere în apendicele II | Camerun, Congo, Gabon, Niger, Nigeria, Senegal, Sierra Leone, Togo | Speciile îndeplinesc criteriile de includere în apendicele II. | + |
16. | Gyps africanus (Gyps africanus) Gyps rueppelli (Gyps rueppelli) | II - I Transfer din apendicele II în apendicele I | Benin, Burkina Faso, Burundi, Camerun, Ciad, Congo, Gambia, Guineea, Niger, Nigeria, Senegal, Sierra Leone, Togo | Speciile îndeplinesc criteriile de includere în apendicele I. | + |
17. | Falco peregrinus (Şoim călător) | I - II Transfer din apendicele I în apendicele II | Canada, Statele Unite ale Americii | Deşi populaţia prezintă o tendinţă de creştere şi este probabil ca cea mai mare parte a comerţului să vizeze exemplare crescute în captivitate, reclasificarea în apendicele II ar putea conduce la o creştere a cererii de păsări capturate în sălbăticie şi, prin urmare, ar putea ameninţa populaţiile sălbatice. Propunerea ar putea fi eventual sprijinită dacă este însoţită de o cotă de export zero pentru exemplarele capturate în sălbăticie. | (-) |
18. | Sporophila angolensis Sporophila atrirostris Sporophila crassirostris Sporophila funerea Sporophila maximiliani Sporophila nuttingi (Sporophila angolensis) | Includerea speciei Sporophila maximiliani în apendicele I şi a speciilor Sporophila angolensis, Sporophila atrirostris, Sporophila crassirostris, Sporophila funerea şi Sporophila nuttingi în apendicele II | Brazilia | Speciile îndeplinesc criteriile de includere în apendicele I şi II, astfel cum s-a propus. | + |
FAUNĂ - REPTILIA | |||||
19. | Caribicus warreni (Caribicus warreni) | 0 - I Includere în apendicele I | Republica Dominicană | Se propune includerea în apendicele II cu cotă zero, iar Republica Dominicană este invitată să includă Caribicus anelpistus şi Caribicus darlingtoni în apendicele III. | (+) |
20. | Phyllurus amnicola (Phyllurus amnicola) | III - II Includere în apendicele II | Australia | Se sprijină propunerea, deoarece criteriile de includere par a fi îndeplinite. Comerţul internaţional constă în principal din exemplare crescute în captivitate. | + |
21. | Phyllurus caudiannulatus (Phyllurus caudiannulatus) | III - II Includere în apendicele II | Australia | Comerţul cu această specie este considerat extrem de rar. | 0 |
22. | Amblyrhynchus spp. (Iguana marină, iguana marină de Galapagos) | II - I Transfer din apendicele II în apendicele I | Ecuador | Nu se sprijină, deoarece criteriile de includere pe listă nu par să fie îndeplinite. | 0 |
23. | Conolophus spp. (Conolophus spp.) | II - I Transfer din apendicele II în apendicele I | Ecuador | Se sprijină propunerea pe baza abordării precaute şi a indicării cererii la nivel internaţional pentru această specie. | (+) |
24. | Bitis harenna (Bitis harenna) Bitis parviocula (Bitis parviocula) | 0 - I Includere în apendicele I | Etiopia | Se sprijină, deoarece criteriile biologice par a fi îndeplinite pentru ambele specii. Existenţa comerţului cu Bitis parviocula este cunoscută, însă nu există dovezi sigure privind comerţul cu Bitis harenna. | (+) |
25. | Crotalus spp. Sistrurus spp. | 0 - II Includere în apendicele II | Bolivia (Statul Plurinaţional al Boliviei), Mexic | Nu se sprijină propunerea, deoarece nu este clar dacă sunt îndeplinite criteriile de includere pe listă pentru Crotalus ravus şi Crotalus lepidus. Includerea în apendicele III ar putea fi primul pas adecvat pentru înţelegerea modelelor comerciale în ceea ce priveşte şarpele cu clopoţei. | - |
26. | Kinixys homeana (Kinixys homeana) | II - I Transfer din apendicele II în apendicele I | Camerun, Guineea, Nigeria, Togo | Se sprijină, deoarece criteriile de includere în apendicele I par a fi îndeplinite. | + |
FAUNĂ - AMPHIBIA | |||||
27. | Pelophylax epeiroticus Pelophylax lessonae Pelophylax ridibundus Pelophylax shqipericus | 0 - II Includerea în apendicele II (intrarea în vigoare a includerii în apendicele II ar fi amânată cu 18 luni, şi anume până la 5 iunie 2027.) | Uniunea Europeană, Israel, Macedonia de Nord | Propunere a UE [poziţie stabilită prin Decizia (UE) 2025/1314 a Consiliului din 23 iunie 2025] | |
FAUNĂ - ELASMOBRANCHII (rechini) | |||||
28. | Carcharhinus longimanus (Rechin cu înotătoare albe) | II - I Transfer din apendicele II în apendicele I | Argentina, Bahamas, Brazilia, Comore, Republica Dominicană, Ecuador, Uniunea Europeană, Fiji, Gabon, Honduras, Liban, Oman, Panama, Samoa, Senegal, Seychelles, Sri Lanka, Sudan, Togo, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord | UE în calitatea de coautor [poziţie stabilită prin Decizia (UE) 2025/1314 a Consiliului din 23 iunie 2025] | |
29. | Galeorhinus galeus (rechin neted) Mustelus spp. | 0 - II Includere în apendicele II | Brazilia, Ecuador, Uniunea Europeană, Panama, Senegal | UE în calitatea de coautor [poziţie stabilită prin Decizia (UE) 2025/1314 a Consiliului din 23 iunie 2025] | |
30. | Mobulidae spp. | II - I Transfer din apendicele II în apendicele I | Bahamas, Belize, Brazilia, Comore, Republica Dominicană, Ecuador, Fiji, Gabon, Jamaica, Maldive, Panama, Samoa, Senegal, Seychelles, Sudan, Togo | Se sprijină, deoarece criteriile de includere în apendicele I par a fi îndeplinite. | + |
31. | Rhincodon typus (Rechin balenă) | II - I Transfer din apendicele II în apendicele I | Argentina, Bahamas, Bangladesh, Belize, Comore, Republica Dominicană, Ecuador, Fiji, Gabon, Maldive, Panama, Filipine, Samoa, Senegal, Seychelles, Sri Lanka, Togo | Se sprijină, deoarece criteriile de includere în apendicele I par a fi îndeplinite, iar includerea pe listă ar urma să se alinieze la protecţia în temeiul Convenţiei privind speciile migratoare. | + |
32. | Glaucostegus spp. | Adăugarea următoarei adnotări: "O cotă anuală de export zero pentru exemplarele capturate în sălbăticie tranzacţionate în scopuri comerciale" | Bangladesh, Benin, Brazilia, Burkina Faso, Burundi, Cabo Verde, Republica Centrafricană, Comore, Congo, Gabon, Gambia, Guineea, Guineea-Bissau, Maldive, Mali, Niger, Nigeria, Panama, Sierra Leone, Sudan, Togo | Instituirea cotei de export zero este justificată, având în vedere declinul speciei. | + |
33. | Rhinidae spp. (Rhinidae) | Adăugarea următoarei adnotări: "O cotă anuală de export zero pentru exemplarele capturate în sălbăticie tranzacţionate în scopuri comerciale" | Bangladesh, Benin, Brazilia, Burkina Faso, Burundi, Republica Centrafricană, Comore, Congo, Gabon, Gambia, Guineea, Guineea-Bissau, Maldive, Mali, Niger, Nigeria, Panama, Senegal, Sierra Leone, Sudan, Togo | Instituirea cotei de export zero este justificată, având în vedere declinul speciei. | + |
34. | Centrophoridae spp. | Includere în apendicele II | Brazilia, Comore, Republica Dominicană, Ecuador, Uniunea Europeană, Liban, Nigeria, Panama, Senegal, Republica Arabă Siriană, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord | Propunere a UE [poziţie stabilită prin Decizia (UE) 2025/1314 a Consiliului din 23 iunie 2025] | |
FAUNĂ- ACTINOPTERI | |||||
35. | Anguilla spp. | 0 - II Includerea în apendicele II (intrarea în vigoare ar fi amânată cu 18 luni, şi anume până la 5 iunie 2027.) | Uniunea Europeană, Honduras, Panama | Propunere a UE [poziţie stabilită prin Decizia (UE) 2025/1314 a Consiliului din 23 iunie 2025] | |
FAUNĂ - HOLOTHUROIDEA | |||||
36. | Actinopyga echinites Actinopyga lecanora Actinopyga mauritiana Actinopyga miliaris Actinopyga palauensis Actinopyga varians | 0 - II Includere în apendicele II | Uniunea Europeană | Propunere a UE [poziţie stabilită prin Decizia (UE) 2025/1314 a Consiliului din 23 iunie 2025] | |
37. | Holothuria lessoni (Peşte de nisip auriu) | 0 - II Includere în apendicele II | Uniunea Europeană | Propunere a UE [poziţie stabilită prin Decizia (UE) 2025/1314 a Consiliului din 23 iunie 2025] | |
FAUNĂ - ARTHROPODA | |||||
38. | Acanthoscurria chacoana Acanthoscurria insubtilis Acanthoscurria musculosa Acanthoscurria theraphosoides Avicularia hirschii Avicularia rufa Avicularia avicularia Catumiri argentinense Chiriocosmus berate Cyriocosmus perezmilesi Grammostola rosea Hapalotremus albipes Holothele longipes Pamphobeteus antinos Umbyquyra acuminatum | 0 - II Includere în apendicele II | Argentina, Bolivia (Statul Plurinaţional al Boliviei), Mexic | Speciile nu par să îndeplinească criteriile de includere pe listă. Includerea unora dintre specii în apendicele III de către statele din aria de răspândire ar putea furniza informaţiile necesare cu privire la comerţul cu exemplare sălbatice şi la impactul acestuia. | (-) |
FAUNĂ - MOLLUSCA | |||||
39. | Haliotis midae (Haliotis midae) | Includerea populaţiei din Africa de Sud în apendicele II cu adnotarea "Numai exemplare uscate" | Africa de Sud | Criteriile de includere par a fi îndeplinite. Cu toate acestea, propunerea pare să nu fie aliniată la textul convenţiei. | - |
FLORĂ | |||||
40. | Panax quinquefolius (Panax quinquefolius) | Modificarea adnotării #3 pentru a excepta produsele finite ambalate şi gata pentru comerţul cu amănuntul cu rădăcini tăiate subţire derivate din plante de Panax quinquefolius înmulţite artificial | Statele Unite ale Americii | Nu se sprijină propunerea în forma sa actuală. Modificarea ar putea conduce la creşterea riscului de disimulare a speciilor sălbatice. Derogarea propusă poate fi aplicată/pusă în aplicare numai dacă este însoţită de cerinţe clare de etichetare care să indice sursa propagării artificiale sau de alte documente privind originea din cultivare. În consecinţă, UE ar putea sprijini observaţia Secretariatului din evaluarea sa care figurează în documentul 114.1 al CoP20. | (-) |
41. | Jubaea chilensis (Jubaea chilensis) | 0 - I Includere în apendicele I | Chile | Se sprijină, deoarece criteriile de includere în apendicele I par a fi îndeplinite. | + |
42. | Beaucarnea glassiana Beaucarnea hookeri (Planta picior de elefant) | Includere în apendicele II ca parte a includerii pe listă a genului Beaucarnea spp. | Mexic, Elveţia | Se sprijină, deoarece criteriile de includere în apendicele II par a fi îndeplinite. | + |
43. | Commiphora wightii (Bdellium indian) | 0 - II Includere în apendicele II | Uniunea Europeană | Propunere a UE [poziţie stabilită prin Decizia (UE) 2025/1314 a Consiliului din 23 iunie 2025] | |
44. | Euphorbia bupleurifolia (Euphorbia bupleurifolia) | II - I Transfer din apendicele II în apendicele I | Africa de Sud | Se sprijină, deoarece criteriile de includere în apendicele I par a fi îndeplinite. | + |
45. | Afzelia bipindensis (Doussié rouge) | Eliminarea populaţiilor din Camerun, Republica Centrafricană, Congo, Republica Democratică Congo, Guineea Ecuatorială şi Gabon din apendicele II. | Burundi, Camerun, Republica Centrafricană, Congo, Republica Democratică Congo, Guineea Ecuatorială, Gabon | Specia continuă să îndeplinească criteriile de includere în apendicele II. | - |
46. | Paubrasilia echinata (Paubrasilia echinata) | II - I Transfer din apendicele II în apendicele I | Brazilia | Se recunoaşte necesitatea consolidării eforturilor de conservare pentru Paubrasilia, recunoscând în acelaşi timp importanţa Paubrasilia pentru instrumentele muzicale. În ceea ce priveşte preocupările legate de rezervele neînregistrate, UE ar putea eventual propune ca părţile să trimită Secretariatului CITES informaţii actualizate privind stocurile naţionale înainte de SC81 (sfârşitul anului 2026) sau de CoP21. Este puţin probabil ca includerea în apendicele I, astfel cum a fost propusă iniţial, să soluţioneze problemele identificate în ceea ce priveşte comerţul ilegal. Se poate eventual sprijini o soluţie în apendicele II, consolidând în acelaşi timp controalele şi oferind o soluţie muzicienilor itineranţi. Sunt necesare lucrări suplimentare înainte de adoptarea unei propuneri, în contextul cărora sunt necesare discuţii suplimentare cu autorul propunerii. | 0 |
47. | Pterocarpus soyauxii Pterocarpus soyauxii (Padouk) | Eliminarea populaţiilor din Angola, Camerun, Republica Centrafricană, Congo, Republica Democratică Congo, Guineea Ecuatorială şi Gabon din apendicele II. | Burundi, Camerun, Republica Centrafricană, Congo, Republica Democratică Congo, Guineea Ecuatorială, Gabon | Specia continuă să îndeplinească criteriile de includere în apendicele II. | - |
48. | Aloe bergeriana Aloe jeppeae Aloe subspicata Aloe welwitschii | Modificarea includerii Aloe spp. în apendicele II pentru a include, de asemenea, cele patru specii incluse anterior în genul Chortolirion neinclus pe listă, dar incluse în prezent în secţiunea Aloe Chortolirion, şi anume Aloe bergeriana, Aloe jeppeae, Aloe subspicata şi Aloe welwitschia | Africa de Sud, Elveţia, Zimbabwe | Se sprijină, deoarece criteriile de includere în apendicele II par a fi îndeplinite. | + |
49. | Podocarpus parlatorei (Podocarpus parlatorei) | I - II Transfer din apendicele I în apendicele II | Argentina | Nu se sprijină, cu excepţia cazului în care sunt furnizate datele privind populaţia din Bolivia. | (-) |
50. | Avonia quinaria | II - I Transfer din apendicele II în apendicele I | Africa de Sud | Se sprijină, deoarece criteriile de includere în apendicele I par a fi îndeplinite. | + |
51. | Aloe ferox Euphorbia antisyphilitica | Modificarea adnotării #4 după cum urmează: (f) produselor finite ambalate şi gata pentru comercializare cu amănuntul de Aloe ferox şi Euphorbia antisyphilitica ambalate şi gata pentru comerţul cu amănuntul; | Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord | Se sprijină, deoarece această modificare minoră simplifică şi clarifică textul adnotării, fără a modifica domeniul de aplicare sau sensul. | + |