Decizia 2322/13-nov-2025 în sprijinul consolidării capacităţilor statului de a spori protecţia civililor şi de a atenua impactul tehnologiilor convenţionale şi emergente în materie de arme

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 14 Noiembrie 2025
Decizia 2322/13-nov-2025 în sprijinul consolidării capacităţilor statului de a spori protecţia civililor şi de a atenua impactul tehnologiilor convenţionale şi emergente în materie de arme
Dată act: 13-nov-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind Uniunea Europeană, în special articolul 28 alineatul (1) şi articolul 31 alineatul (1),
având în vedere propunerea Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate,
întrucât:
(1)Strategia globală din 2016 pentru politica externă şi de securitate a Uniunii Europene (denumită în continuare "Strategia globală a UE") evidenţiază faptul că Uniunea va intensifica contribuţia Europei la securitatea colectivă.
(2)Strategia globală a UE constată că Uniunea va sprijini cu tărie universalizarea, punerea în aplicare şi respectarea pe deplin a tratatelor şi a regimurilor multilaterale de dezarmare, neproliferare şi control al armelor.
(3)Un astfel de instrument, şi anume Convenţia Organizaţiei Naţiunilor Unite privind interzicerea sau limitarea folosirii anumitor categorii de arme clasice care ar putea fi considerate ca producând efecte traumatice excesive sau care ar lovi fără discriminare (CCW), reglementează utilizarea în conflictele armate a anumitor arme convenţionale considerate ca provocând o suferinţă excesivă combatanţilor sau ca vătămând fără discriminare populaţia civilă.
(4)Uniunea doreşte să contribuie la universalizarea, punerea în aplicare şi consolidarea CCW pentru a se asigura că aceasta rămâne o parte puternică şi eficace a sistemului multilateral de dezarmare, neproliferare şi control al armelor, bazându-se astfel pe lucrările desfăşurate în temeiul Deciziei (PESC) 2021/1694 a Consiliului (1).
(1)Decizia (PESC) 2021/1694 a Consiliului din 21 septembrie 2021 de sprijinire a universalizării, a punerii în aplicare şi a consolidării Convenţiei privind interzicerea sau limitarea folosirii anumitor categorii de arme clasice care ar putea fi considerate ca producând efecte traumatice excesive sau care ar lovi fără discriminare (CCW) (JO L 334, 22.9.2021, p. 14, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2021/1694/oj).
(5)În plus, Uniunea doreşte să sprijine punerea în aplicare a Pactului pentru viitor, care a fost adoptat de statele membre ale Organizaţiei Naţiunilor Unite în 2024, pentru a-şi reînnoi angajamentul în materie de pace şi securitate convenind asupra unor măsuri semnificative menite să consolideze stabilitatea globală. Respectivele măsuri includ reafirmarea obligaţiilor care decurg din instrumentele internaţionale existente în materie de dezarmare, adoptarea unor abordări inovatoare şi dezvoltarea de noi instrumente pentru a spori protecţia civililor,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
(1)Obiectivul proiectului sprijinit prin prezenta decizie este de a consolida capacităţile statelor de protecţie a civililor şi de a atenua impactul tehnologiilor convenţionale şi emergente în materie de arme.
(2)În acest scop, Uniunea sprijină următoarele activităţi:
a)asigurarea unor abordări anticipative, dinamice şi reactive pentru a trata tehnologiile noi şi emergente în materie de arme;
b)abordarea impactului tehnologiilor emergente în materie de arme asupra protecţiei civililor prin îmbunătăţirea cunoştinţelor tehnice, practice şi normative ale părţilor interesate;
c)contribuţia la punerea în aplicare a Pactului pentru viitor al Organizaţiei Naţiunilor Unite şi la promovarea obiectivelor de dezvoltare durabilă ale Organizaţiei Naţiunilor Unite (ODD) şi a dreptului internaţional al drepturilor omului în domeniile în care acestea converg cu eforturile legate de dezarmarea în scop umanitar.
(3)În anexa la prezenta decizie figurează o descriere detaliată a proiectului.
Art. 2
(1)Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate (denumit în continuare "Înaltul Reprezentant") este responsabil de punerea în aplicare a prezentei decizii.
(2)Punerea în aplicare tehnică a proiectelor menţionate la articolul 1 se realizează de către Biroul pentru Probleme de Dezarmare al Organizaţiei Naţiunilor Unite (UNODA).
(3)UNODA îndeplineşte aceste sarcini sub responsabilitatea Înaltului Reprezentant. În acest scop, Înaltul Reprezentant încheie înţelegerile necesare cu UNODA.
Art. 3
(1)Valoarea de referinţă financiară pentru punerea în aplicare a proiectului menţionat la articolul 1 este de 1 299 897,33 EUR (denumită în continuare "cheltuiala").
(2)Cheltuielile sunt gestionate în conformitate cu procedurile şi normele aplicabile bugetului Uniunii.
(3)Comisia supraveghează gestionarea corectă a cheltuielilor. În acest scop, aceasta încheie acordul necesar cu UNODA (denumit în continuare "acordul"). Acordul prevede ca UNODA să asigure vizibilitatea contribuţiei Uniunii într-un mod adecvat în raport cu mărimea respectivei contribuţii.
(4)Comisia depune eforturi în vederea încheierii acordului cât mai curând posibil după intrarea în vigoare a prezentei decizii. Aceasta informează Consiliul cu privire la eventuale dificultăţi întâmpinate şi la data încheierii acordului.
Art. 4
(1)Înaltul Reprezentant raportează Consiliului cu privire la punerea în aplicare a prezentei decizii pe baza unor rapoarte semestriale întocmite de UNODA. Rapoartele respective stau la baza unei evaluări efectuate de Consiliu.
(2)Comisia raportează Consiliului cu privire la aspectele financiare ale proiectului menţionat la articolul 1.
Art. 5
(1)Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
(2)Aceasta expiră după 36 de luni de la data încheierii acordului menţionat la articolul 3 alineatul (3). Cu toate acestea, aceasta expiră la şase luni de la data intrării sale în vigoare în cazul în care acordul nu a fost încheiat în perioada respectivă.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 13 noiembrie 2025.

Pentru Consiliu

Preşedintele

S. LOSE

ANEXĂ:DOCUMENT DE PROIECT
Consolidarea capacităţilor statului de a spori protecţia civililor şi de a atenua impactul tehnologiilor convenţionale şi emergente în materie de arme
1.CONTEXT ŞI JUSTIFICARE
În 2024, statele membre ale Organizaţiei Naţiunilor Unite au adoptat Pactul pentru viitor, prin care şi-au reînnoit angajamentele în materie de pace şi securitate convenind asupra unor măsuri semnificative menite să consolideze stabilitatea globală. Aceste măsuri au inclus reafirmarea obligaţiilor care decurg din instrumentele internaţionale existente în materie de dezarmare, adoptarea unor abordări inovatoare şi dezvoltarea de noi instrumente pentru a spori protecţia civililor.
Acţiunea 26 din Pactul pentru viitor este dedicată sprijinirii statelor în eforturile lor de a proteja civilii de ameninţările reprezentate de armele convenţionale şi de tehnologiile emergente în materie de arme. Acţiunea 27 recunoaşte că schimbările tehnologice rapide prezintă oportunităţi şi riscuri pentru eforturile colective de menţinere a păcii şi securităţii internaţionale şi subliniază necesitatea urgentă de a aborda tehnologiile emergente în domeniul sistemelor de arme letale autonome.
În plus, în acţiunea 14, statele au condamnat în termenii cei mai fermi impactul devastator al conflictelor armate asupra civililor, a infrastructurii civile şi a patrimoniului cultural şi şi-au exprimat îngrijorarea deosebită cu privire la impactul disproporţionat al violenţei asupra femeilor, copiilor, persoanelor cu handicap şi altor persoane aflate în situaţii vulnerabile în conflictele armate.
Luate împreună, cele de mai sus subliniază importanţa plasării oamenilor în centrul chestiunilor legate de conflictele armate şi de utilizarea şi controlul tehnologiilor convenţionale şi emergente în materie de arme, punându-se accentul pe măsuri care promovează principiile umanitare, drepturile omului, dezvoltarea durabilă şi alte considerente esenţiale pentru bunăstarea oamenilor.
Proiectul urmăreşte să servească drept instrument operaţional de politică cu caracter cuprinzător, conceput pentru a consolida cunoştinţele şi capacităţile statelor de a atenua impactul tehnologiilor convenţionale şi emergente în materie de arme şi de a-şi îndeplini obligaţiile care le revin în temeiul tratatelor umanitare pe care le-au ratificat.
2.OBIECTIVE
Decizia Consiliului va avea următorul obiectiv general: consolidarea capacităţilor statului de a proteja civilii şi de a atenua impactul tehnologiilor convenţionale şi emergente în materie de arme.
În acest scop, proiectul urmăreşte următoarele activităţi:
a)protejarea viitorului prin asigurarea unor abordări anticipative, dinamice şi reactive pentru a trata tehnologiile noi şi emergente în materie de arme;
b)abordarea impactului tehnologiilor emergente în materie de arme asupra protecţiei civililor prin îmbunătăţirea cunoştinţelor tehnice, practice şi normative ale părţilor interesate;
c)contribuţia la punerea în aplicare a Pactului pentru viitor şi la promovarea obiectivelor de dezvoltare durabilă (ODD) şi a dreptului internaţional al drepturilor omului în domeniile în care acestea converg cu eforturile legate de dezarmarea în scop umanitar şi
d)valorificarea activităţii desfăşurate în cadrul proiectului de sprijinire a universalizării, a punerii în aplicare şi a consolidării Convenţiei privind anumite categorii de arme clasice (CCW) [Decizia (PESC) 2021/1694 a Consiliului din 21 septembrie 2021].
3.REZULTATELE ŞI ACTIVITĂŢILE PRECONIZATE
În cadrul proiectului se vor desfăşura următoarele activităţi:
3.1.Activitatea 1: Protejarea viitorului în contextul progreselor tehnologice
3.1.1.Scopul activităţii
Acest proiect va urmări să ajute statele să anticipeze şi să abordeze în mod activ provocările noi şi emergente şi să se adapteze la schimbările tehnologice, precum şi să se asigure că inovarea responsabilă şi angajamentul de a proteja civilii rămân centrale pentru proiectarea şi utilizarea tehnologiilor emergente în materie de arme. Mai precis, această activitate va urmări să însoţească statele în deliberările lor multilaterale privind sistemele de arme letale autonome, în special în cadrul Grupului de experţi guvernamentali privind tehnologiile emergente în domeniul sistemelor de arme letale autonome (GEG privind LAWS).
3.1.2.Descrierea activităţii
Elementele livrabile vor include:
- Elaborarea a cel puţin două studii care să includă evaluări ale riscurilor pentru a ţine pasul cu dezvoltarea şi utilizarea tehnologiilor emergente în materie de arme şi pentru a evalua implicaţiile potenţiale ale acestora asupra păcii şi securităţii mondiale, a dreptului internaţional umanitar şi a dreptului internaţional al drepturilor omului.
- Organizarea a până la şase dialoguri pentru a facilita implicarea interdisciplinară a oamenilor de ştiinţă, a liderilor din industrie, a experţilor în etică, a inginerilor şi a diplomaţilor pentru a promova soluţii cuprinzătoare şi pentru a se asigura că implicaţiile etice, juridice, umanitare şi privind drepturile omului sunt luate în considerare în mod suficient în proiectarea şi utilizarea tehnologiilor emergente în materie de arme. Cel puţin unul dintre dialoguri va avea loc în colaborare cu instituţiile academice şi de cercetare pentru a îmbunătăţi cunoştinţele şi a promova sensibilizarea cu privire la rolul femeilor şi al tinerilor în dezarmare, cu participarea semnificativă a expertelor şi a tinerilor activi în domeniul dezarmării.
3.1.3.Rezultatul preconizat al activităţii
- Cele două studii vor explora şi vor genera informaţii şi recomandări de politică cu privire la implicaţiile potenţiale ale tehnologiilor noi şi emergente în materie de arme, precum şi la identificarea unor căi de răspuns şi de implicare din partea statelor. Ca atare, se preconizează că activitatea va duce la o mai mare implicare a statelor şi a altor părţi interesate cu privire la aceste aspecte. Dialogurile vor reprezenta o ocazie de a face să avanseze deliberările privind sistemele de arme letale autonome şi de a sprijini progresele proceselor interguvernamentale relevante, în special ale Grupului de experţi guvernamentali privind LAWS, în perioada 2025-2026 şi ulterior.
- În plus, activitatea va încuraja colectarea şi sintetizarea unor perspective ample cu privire la această chestiune şi, după caz, va aduce chestiunile identificate şi vocile insuficient explorate până în prezent, în special cele din sudul global, pe scena internaţională şi în discuţiile multilaterale, inclusiv în cadrul GEG privind LAWS.
- Activitatea va urmări, de asemenea, să asigure că rolul femeilor şi al tinerilor în dezarmare este abordat în mod cuprinzător şi cu o viziune pentru integrarea pe termen lung. Ca atare, se preconizează că femeile şi reprezentanţii tinerilor vor fi abilitaţi şi vor putea să se implice în subiecte relevante şi că vor fi identificate şi urmărite oportunităţi de implicare cu scopul final de a face sistematică participarea semnificativă în cadrul unei game largi de foruri privind dezarmarea.
3.2.Activitatea 2: Promovarea şi facilitarea punerii în aplicare la nivel naţional a Convenţiei privind anumite categorii de arme clasice şi a altor instrumente esenţiale
3.2.1.Scopul activităţii
Această activitate se va axa pe punerea la dispoziţia statelor şi a părţilor interesate relevante a unor cunoştinţe şi capacităţi cuprinzătoare cu privire la operaţionalizarea şi punerea în aplicare a CCW şi a altor instrumente umanitare internaţionale esenţiale pe care le-au ratificat, precum şi cu privire la modul în care aceste domenii converg cu obligaţiile internaţionale în materie de drepturi ale omului şi cu ODD.
3.2.2.Descrierea activităţii
Printre elementele livrabile ale acestei activităţi se numără:
- Furnizarea de asistenţă tehnică unui număr de până la patru înalte părţi contractante la CCW pentru a revizui şi/sau a sprijini elaborarea/actualizarea legislaţiei şi/sau a politicilor şi manualelor de punere în aplicare a convenţiei şi a protocoalelor la aceasta, utilizând Ghidul de punere în aplicare a CCW elaborat în temeiul Deciziei (PESC) 2021/1694 a Consiliului.
- Dezvoltarea unei platforme online de tip "ghişeu unic" uşor de utilizat, care să ofere informaţii cuprinzătoare cu privire la instrumentele legate de dezarmarea în scop umanitar şi care să includă:
- O bibliotecă juridică de punere în aplicare a legislaţiei şi a politicilor privind instrumentele relevante şi alte resurse relevante, pentru a îmbunătăţi cunoştinţele statelor şi a facilita schimbul de informaţii privind bunele practici şi evoluţiile juridice.
- O platformă pentru facilitarea cererilor de asistenţă tehnică, care să conecteze statele, părţile interesate relevante şi experţii care pot oferi asistenţă tehnică în ceea ce priveşte consilierea prealabilă ratificării, precum şi punerea în aplicare şi respectarea instrumentelor legate de dezarmarea în scop umanitar.
- O platformă care să conţină resurse externe, pentru a permite statelor să exploreze materiale organizate legate de dezarmarea în scop umanitar şi să fie la curent cu evoluţiile şi tendinţele.
- O platformă electronică pentru simplificarea raportării anuale a anumitor instrumente legate de dezarmarea în scop umanitar, asigurând transparenţa şi responsabilitatea şi reducând sarcina statelor în îndeplinirea obligaţiilor lor de raportare.
3.2.3.Rezultatele preconizate ale activităţii
- Prin furnizarea de asistenţă tehnică specifică, se preconizează că activitatea va conduce la o mai bună punere în aplicare la nivel naţional a CCW de către un anumit număr de înalte părţi contractante selectate. Acest lucru va conduce, de asemenea, la o mai mare vizibilitate a orientărilor privind punerea în aplicare elaborate în temeiul Deciziei (PESC) 2021/1694 a Consiliului şi va constitui o bază practică pentru furnizarea viitoare de asistenţă specifică pentru punerea în aplicare.
- În plus, se preconizează că activitatea va avea ca rezultat crearea unei platforme online găzduite de UNODA şi care să conţină o gamă largă de orientări, materiale şi instrumente practice, inclusiv o bază de date cu legislaţia şi politicile naţionale. Platforma va facilita disponibilitatea generală a materialelor şi va oferi asistenţă practică statelor în ceea ce priveşte obligaţiile de raportare anuală în cadrul anumitor instrumente legate de dezarmarea în scop umanitar pentru a creşte ratele de transmitere a rapoartelor. În plus, platforma va contribui, de asemenea, la o mai mare claritate cu privire la complementaritatea tratatelor legate de dezarmarea în scop umanitar, pentru a sprijini atât eforturile de punere în aplicare, cât şi eforturile de universalizare.
3.3.Activitatea 3: Elaborarea de instrumente tehnice şi sensibilizarea cu privire la protecţia civililor
3.3.1.Scopul activităţii
Această activitate se va axa pe schimbul de bune practici şi pe elaborarea de instrumente tehnice pentru factorii de decizie, practicieni şi organizaţii în vederea îmbunătăţirii protecţiei civililor în conflictele armate şi a atenuării impactului armelor. Activitatea va contribui, de asemenea, la măsuri de consolidare a încrederii în rândul statelor care sunt părţi sau care au aprobat instrumente relevante de drept internaţional umanitar şi de drepturi ale omului.
3.3.2.Descrierea activităţii
Printre elementele livrabile ale acestei activităţi se numără:
- Organizarea a cel puţin trei ateliere pentru funcţionari guvernamentali, personal militar şi reprezentanţi ai societăţii civile pentru a face schimb de informaţii cu privire la conceperea şi punerea în aplicare a bunelor practici legate de politicile şi practicile privind protecţia civililor.
- Cel puţin o activitate de cercetare/analiză contextuală privind protejarea civililor de impactul armelor pentru a identifica principalele domenii de acţiune potenţială pentru state şi soluţii conexe, care includ o posibilă convergenţă şi complementaritate care rezultă din mecanismele relevante din domeniul drepturilor omului.
- Un Ghid privind armele şi muniţiile pentru a facilita înregistrarea victimelor, în vederea consolidării capacităţii Organizaţiei Naţiunilor Unite de a colecta date referitoare la arme, inclusiv identificarea armelor şi detalii privind decesele sau vătămările, cu scopul de a consolida responsabilitatea şi procesul decizional în cunoştinţă de cauză.
3.3.3.Rezultatele preconizate ale activităţii
- Se preconizează că atelierele vor permite participanţilor să înţeleagă mai bine abordările centrate pe factorul uman pentru reducerea impactului armelor. În plus, acestea vor permite dialoguri între o gamă largă de actori, inclusiv practicieni din domeniul militar şi al societăţii civile care lucrează pe teren, în vederea identificării unor măsuri practice pentru punerea în aplicare a unor strategii centrate pe factorul uman în diferite domenii de expertiză, încurajând în acelaşi timp fertilizarea încrucişată între sectoare şi bazându-se pe ansamblul de recomandări ale mecanismelor internaţionale în domeniul drepturilor omului. Aceste dialoguri militare cu guvernul, civilii, funcţionarii şi părţile interesate din sectorul apărării, reprezentanţii societăţii civile şi alţi experţi în domeniu urmăresc să identifice şi să colecteze exemple concrete de bune practici privind protecţia civililor împotriva utilizării armelor convenţionale. Se preconizează că informaţiile colectate vor contribui la o implicare mai amplă a statului şi a părţilor interesate cu privire la această chestiune, în vederea construirii unei comunităţi de practică care să acorde prioritate protecţiei civililor, şi vor oferi orientări practice statelor în procesul de revizuire sau elaborare a politicilor şi practicilor naţionale.
- Documentul de analiză va identifica şi va sugera domenii de acţiune pentru state în vederea consolidării abordărilor privind protecţia civililor în contextul instrumentelor existente legate de dezarmarea în scop umanitar. Ca atare, se preconizează că acţiunile propuse şi oportunităţile de implicare vor fi adoptate de către state, cu sprijinul UNODA.
- Se preconizează că orientările tehnice vor spori acurateţea şi capacitatea Organizaţiei Naţiunilor Unite de a colecta date legate de arme prin intermediul diferitelor sale entităţi şi agenţii, inclusiv al practicienilor de pe teren, răspunzând astfel în mod direct solicitărilor statelor ca Organizaţia Naţiunilor Unite să furnizeze date privind utilizarea armelor şi protecţia civililor într-un mod mai standardizat. În plus, acest lucru va contribui la asigurarea unei utilizări consecvente a terminologiilor şi conceptelor în orientările şi informaţiile furnizate de Organizaţia Naţiunilor Unite.
4.PERSONAL
Punerea în aplicare a acestei decizii a Consiliului va necesita prezenţa unor membri permanenţi ai personalului la Geneva pentru a asigura punerea în aplicare raţionalizată a activităţilor desfăşurate în perioada de după decizia anterioară a Consiliului.
Având în vedere domeniul de aplicare al activităţilor propuse, astfel cum s-a subliniat mai sus, şi pentru a asigura punerea în aplicare de înaltă calitate şi sustenabilitatea eforturilor din această decizie a Consiliului, se propune să se instituie un manager de program specific la nivelul P3 şi un membru al personalului administrativ de sprijin cu normă întreagă şi cu costuri partajate la nivelul GS. Finanţarea pentru primul an a membrului de personal GS va fi asigurată din alte resurse extrabugetare, iar UNODA va invita, de asemenea, statele membre ale UE să finanţeze un post specific de JPO pentru a sprijini şi a pune în aplicare activităţile CCW. Cerinţele suplimentare în materie de personal vor include consultanţi experţi şi contractanţi individuali pentru a pregăti activităţi sau produse specifice în cazul în care expertiza nu poate fi găsită la nivel intern.
5.MONITORIZARE, EVALUARE ŞI RAPORTARE
UNODA/ISU CCW (Unitatea de sprijin pentru punerea în aplicare a CCW din cadrul UNODA) va prezenta rapoarte anuale privind progresele înregistrate în ceea ce priveşte punerea în aplicare a proiectului.
6.DURATA
Durata totală estimată a punerii în aplicare a proiectului este de 36 de luni.
7.VIZIBILITATEA UE
UNODA Geneva, în conformitate cu practica ONU, va asigura vizibilitatea contribuţiei UE, inclusiv prin aplicarea mărcilor corespunzătoare pe materialele proiectului, pentru a evidenţia rolul şi contribuţia UE la activităţile proiectului. Acest lucru va garanta că contribuţia UE este vizibilă, transparentă şi bine cunoscută.
8.BENEFICIARI
Principalii beneficiari ai acestui proiect sunt reprezentanţi ai statului, inclusiv reprezentanţi oficiali, puncte focale naţionale, precum şi practicieni experţi şi membri ai personalului militar. Printre alţi beneficiari se numără principalele părţi interesate care îşi desfăşoară activitatea în domeniul dezarmării în scop umanitar, inclusiv entităţile şi agenţiile ONU care sprijină statele în punerea în aplicare a diferitelor angajamente privind instrumentele legate de dezarmarea în scop umanitar.
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 14 noiembrie 2025