Decizia 2302/14-nov-2025 permiţând unui număr de şase state membre să autorizeze un produs biocid care conţine fluorură de sulfuril pentru protejarea patrimoniului cultural
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 18 Noiembrie 2025
Decizia 2302/14-nov-2025 permiţând unui număr de şase state membre să autorizeze un produs biocid care conţine fluorură de sulfuril pentru protejarea patrimoniului cultural
Dată act: 14-nov-2025
Emitent: Comisia Europeana
[notificată cu numărul C(2025) 7583]
(Numai textele în limbile franceză, germană, neerlandeză şi suedeză sunt autentice)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 528/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 22 mai 2012 privind punerea la dispoziţie pe piaţă şi utilizarea produselor biocide (1), în special articolul 55 alineatul (3),
(1)JO L 167, 27.6.2012, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/528/oj.
În urma consultării Comitetului permanent pentru produse biocide,
întrucât:
(1)Fluorura de sulfuril a fost inclusă în anexa I la Directiva 98/8/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (2) ca substanţă activă destinată utilizării în produse biocide aparţinând tipurilor de produse 8 şi 18. În temeiul articolului 86 din Regulamentul (UE) nr. 528/2012, fluorura de sulfuril a fost, prin urmare, considerată aprobată până la 31 decembrie 2018 pentru a fi utilizată în produse biocide aparţinând tipurilor de produse 8 şi 18. La 28 iunie 2017, au fost depuse cereri de reînnoire a aprobării fluorurii de sulfuril pentru a fi utilizată în produsele biocide aparţinând tipurilor de produse 8 şi 18, în conformitate cu articolul 13 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 528/2012.
(2)Directiva 98/8/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 februarie 1998 privind comercializarea produselor biodestructive (JO L 123, 24.4.1998, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1998/8/oj).
(2)Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/2402 a Comisiei (3) a constatat că nu s-a putut stabili dacă fluorura de sulfuril îndeplineşte criteriile menţionate la articolul 5 alineatul (1) literele (c) şi (d) din Regulamentul (UE) nr. 528/2012, dacă condiţiile prevăzute la articolul 4 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 528/2012 sunt în continuare îndeplinite şi că, în consecinţă, aprobarea fluorurii de sulfuril destinate utilizării în produsele biocide aparţinând tipurilor de produse 8 şi 18 nu a fost reînnoită.
(3)Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/2402 a Comisiei din 12 septembrie 2024 privind nereînnoirea aprobării fluorurii de sulfuril, destinată utilizării în produsele biocide aparţinând tipurilor de produse 8 şi 18 în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 528/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L, 2024/2402, 13.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/2402/oj).
(3)În temeiul articolului 55 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 528/2012, la 4 decembrie 2024, Germania a prezentat Comisiei o cerere de derogare de la articolul 19 alineatul (1) litera (a) din regulamentul respectiv, în care a solicitat să i se permită să autorizeze produsul biocid "Vikane" pentru protejarea patrimoniului cultural, în special pentru protejarea obiectelor de patrimoniu cultural imobile de mari dimensiuni cu părţi din lemn, cum ar fi biserici, mori de vânt şi alte clădiri istorice. Pe lângă Germania, alte cinci state membre au depus cereri similare ("statele membre solicitante"): la 31 martie 2025 Austria, la 14 aprilie 2025 Suedia, la 22 aprilie 2025 Franţa, la 30 aprilie 2025 Ţările de Jos şi la 9 mai 2025 Belgia.
(4)"Vikane" este un produs biocid aparţinând tipului de produs 8 (conservanţi pentru lemn), astfel cum este definit în anexa V la Regulamentul (UE) nr. 528/2012, care conţine fluorură de sulfuril ca substanţă activă şi este destinat utilizării prin fumigaţie de către profesionişti instruiţi.
(5)Patrimoniul cultural poate fi afectat de o gamă largă de organisme dăunătoare, de la insecte la microorganisme. Unele specii de insecte care utilizează lemnul ca sursă de hrană pot cauza daune grave lemnului pentru construcţii şi trebuie combătute. Prevenirea daunelor şi păstrarea cât mai multor materiale originale se află în centrul practicilor de conservare a patrimoniului. Insectele care distrug lemnul pot cauza daune grave anvelopei clădirilor valoroase (de exemplu grinzi, pardoseli, lambriuri) şi elementelor fixe (de exemplu, dulapuri încastrate, altare de biserici). Atacurile severe ale insectelor pot avea, de asemenea, consecinţe asupra structurii în cazul în care lemnul pentru construcţii este slăbit în mod inacceptabil. În absenţa unei tratări adecvate, clădirile ar putea fi iremediabil deteriorate, supunând patrimoniul cultural unui risc grav.
(6)Potrivit informaţiilor furnizate de statele membre solicitante, utilizarea "Vikane" pare a fi singura tehnică eficientă pentru combaterea organismelor dăunătoare care poate fi utilizată pentru obiectele de patrimoniu cultural imobile de mari dimensiuni cu părţi din lemn, fără a cauza daune. Infestările grave sau pe suprafeţe mari cu insecte care se pot extinde adânc în lemn pot fi greu de tratat prin alte metode cu penetrare mai limitată sau localizată în comparaţie cu fluorura de sulfuril. Datorită acţiunii sale rapide, fluorura de sulfuril este, de asemenea, mai potrivită pentru focarele extrem de active, în cazul cărora infestările continue, chiar şi pe termen scurt, pot cauza daune structurale.
(7)Astfel cum se indică în cereri, utilizarea azotului generat in situ nu pare a fi adecvată pentru tratarea acestui tip de clădiri, din cauza dimensiunii lor mari, ceea ce nu permite menţinerea concentraţiilor necesare pe o perioadă suficient de lungă pentru a obţine un tratament eficace.
(8)Există alte tehnici pentru combaterea organismelor dăunătoare, cum ar fi tratamentul termic, tratamentul la temperaturi joase, tratamentul cu aer cald cu umiditate controlată. Cu toate acestea, conform informaţiilor din cereri, fiecare dintre aceste tehnici are limitări în ceea ce priveşte daunele pe care le-ar putea provoca anumitor materiale în timpul tratării.
(9)Astfel cum se menţionează în cereri, alte substanţe active biocide care ar putea fi utilizate pentru combaterea organismelor dăunătoare (de exemplu, oxidul de etilenă, acidul cianhidric sau fosfina) au un profil de pericol mai grav decât fluorura de sulfuril. În plus, substanţele respective pot reacţiona cu materialele obiectelor de patrimoniu cultural, cauzând modificări ireversibile, iar unele nu sunt aprobate pentru utilizare în produsele biocide din tipul de produs 8.
(10)În martie 2025 au avut loc discuţii în cadrul unei reuniuni a grupului de experţi al Comisiei format din reprezentanţi ai autorităţilor competente în domeniul produselor biocide despre o posibilă derogare în temeiul articolului 55 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 528/2012 vizând produsul biocid "Vikane" (4). Observaţiile furnizate de experţii statelor membre în cadrul reuniunii şi în scris, după reuniune, au fost în favoarea acordării unei astfel de derogări.
(4)A 107-a reuniune a grupului de experţi al Comisiei format din reprezentanţi ai autorităţilor competente pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 528/2012, organizată în martie 2025. Procesul-verbal al reuniunii este disponibil la adresa https://ec.europa.eu/health/biocides/events_en#anchor0.
(11)Statele membre solicitante au indicat că producătorul substanţei active conţinute în produsul biocid "Vikane", care este titularul autorizaţiei anterioare pentru produsul biocid, şi-a exprimat intenţia de a depune o nouă cerere de aprobare a fluorurii de sulfuril pentru a fi utilizată în produse biocide aparţinând tipului de produs 8. În cazul în care s-ar acorda o aprobare, aceasta ar permite statelor membre să autorizeze în viitor produse care conţin fluorură de sulfuril în tipul de produs 8, fără a fi necesară o derogare în temeiul articolului 55 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 528/2012. Cu toate acestea, efectuarea evaluării unei astfel de cereri şi obţinerea ulterioară a autorizaţiilor pentru produs necesită timp.
(12)Cererile depuse de statele membre solicitante arată că nu sunt disponibile alternative adecvate pentru tratarea obiectelor imobile de mari dimensiuni cu părţi din lemn în statele membre respective, deoarece toate tehnicile alternative disponibile în prezent fie prezintă dezavantaje din cauza neadecvării pentru tratarea tuturor materialelor, fie nu sunt fezabile.
(13)Pe baza tuturor acestor argumente, este adecvat să se concluzioneze că produsul biocid "Vikane" este esenţial pentru protejarea patrimoniului cultural din statele membre solicitante şi că nu sunt disponibile alternative adecvate. Prin urmare, statelor membre solicitante trebuie să li se permită să autorizeze punerea la dispoziţie pe piaţă şi utilizarea produsului biocid "Vikane" pentru protejarea patrimoniului cultural, în special pentru protejarea obiectelor de patrimoniu cultural imobile de mari dimensiuni cu părţi din lemn.
(14)Posibila aprobare a fluorurii de sulfuril pentru a fi utilizată în produse biocide aparţinând tipului de produs 8 şi autorizarea ulterioară de către statele membre a produselor biocide care conţin această substanţă activă necesită timp. Prin urmare, este adecvat să se permită o derogare pentru o perioadă de timp care să permită finalizarea procedurilor de bază,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Belgia, Germania, Franţa, Ţările de Jos, Austria şi Suedia pot autoriza punerea la dispoziţie pe piaţă şi utilizarea produsului biocid "Vikane", care aparţine tipului produs 8, pentru protejarea patrimoniului cultural, în mod specific pentru protejarea obiectelor de patrimoniu cultural nemobile de mari dimensiuni cu părţi din lemn, până la 30 septembrie 2031.
Art. 2
Prezenta decizie se adresează:
1.Regatului Belgiei
2.Republicii Federale Germania
3.Republicii Franceze
4.Regatului Ţărilor de Jos
5.Republicii Austria
6.Regatului Suediei
-****-
Adoptată la Bruxelles, 14 noiembrie 2025.
Pentru Comisie Olivér VÁRHELYI Membru al Comisiei |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 18 noiembrie 2025