Art. 2. - Art. 2: Acţiuni şi calendar - Decizia 2198/30-oct-2025 privind punerea în aplicare a conexiunii feroviare de mare viteză Lisabona - Madrid pe coridorul european de transport Atlantic în aplicarea Regulamentului (UE) 2024/1679 al Parlamentului European şi al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 31 Octombrie 2025
Art. 2: Acţiuni şi calendar
(1)Portugalia şi Spania asigură implementarea următoarelor acţiuni pentru a permite, cel târziu până la sfârşitul anului 2030, servicii directe pentru trenurile de mare viteză între Lisabona şi Madrid, cu un timp de călătorie de aproximativ cinci ore - împărţit în aproximativ trei ore de la Madrid la frontieră şi două ore de la frontiera la Lisabona:
a)lucrările de construcţie pe a doua linie din tronsonul de linie convenţională de la Poceirăo la Bombel încep în prima jumătate a anului 2026, iar acest tronson trebuie pus în funcţiune până la sfârşitul anului 2029;
b)lucrările de construcţie la noua linie de mare viteză dintre Evora şi Caia se vor finaliza până la sfârşitul anului 2025, iar acest tronson se va pune în funcţiune până la jumătatea anului 2026;
c)tronsonul de linie de mare viteză Plasencia-Talayuela va fi pus în funcţiune până la sfârşitul anului 2028;
d)Sistemul european de management al traficului feroviar (ERTMS) va fi implementat între Evora şi Elvas până la sfârşitul anului 2027;
e)ERTMS va fi implementat între Badajoz şi Plasencia până la jumătatea anului 2026 şi între Plasencia şi Talayuela până la sfârşitul anului 2028;
f)ERTMS va fi implementat în mod concertat pe infrastructura existentă între Elvas şi Badajoz, până la sfârşitul anului 2028;
g)construirea şi punerea în funcţiune treptată a tronsonului de linie de mare viteză Talayuela - Madrid, integrat cu electrificarea progresivă a tronsonului de linie convenţională Talayuela-Humanes, ca măsură de facilitare necesară, face ca, până la sfârşitul anului 2030, timpul de deplasare Madrid-frontieră - fără opriri intermediare - să poată fi mai scurt de trei ore.
(2)Portugalia şi Spania asigură implementarea în termenul stabilit a următoarelor acţiuni pentru a permite, cel târziu până la sfârşitul anului 2034, servicii directe pentru trenurile de mare viteză între Lisabona şi Madrid, cu un timp de deplasare de aproximativ cinci ore - împărţit în aproximativ trei ore de la Madrid la frontieră şi două ore de la frontieră la Lisabona:
a)studiile pentru noul tronson de linie de mare viteză Lisabona-Evora, inclusiv o nouă traversare a râului Tejo din Lisabona, începute în a doua jumătate a anului 2024, se vor finaliza până la sfârşitul anului 2027;
b)pe baza rezultatelor studiilor menţionate la litera (a), construirea următoarelor tronsoane, precum şi implementarea şi autorizarea ERTMS pentru fiecare dintre acestea începe la o dată care asigură finalizarea şi punerea lor în funcţiune până în 2034:
(i)noul tronson de mare viteză Lisabona-Evora, inclusiv al treilea pod peste râul Tejo din Lisabona;
(ii)linia dublă pe tronsonul de linie de mare viteză Evora-Caia, în funcţie de confirmarea justificării acesteia;
c)studiile pentru tronsonul de mare viteză dintre Caia şi Badajoz sunt comandate de AVEP EEIG. Acestea se vor lansa în al doilea semestru al anului 2025 şi se vor încheia până la sfârşitul anului 2027;
d)pe baza rezultatelor studiilor menţionate la litera (c) şi până la sfârşitul anului 2027, Spania şi Portugalia vor lua o decizie cu privire la:
(i)posibilitatea de a construi tronsonul de mare viteză între Caia şi Badajoz şi, dacă este cazul, calendarul de construcţie, punerea în funcţiune fiind prevăzută pentru 2034; şi
(ii)posibilitatea de a construi o gară feroviară internaţională.
(3)Având în vedere obiectivul general de a integra pe deplin conexiunea feroviară de mare viteză Lisabona-Madrid în reţeaua mai largă de mare viteză din Spania şi Franţa, care funcţionează cu ecartamentul nominal standard european de 1 435 mm, Portugalia şi Spania vor lua următoarele măsuri:
a)fiecare elaborează un plan coordonat pentru implementarea ecartamentului nominal standard european de 1 435 mm pe linia de mare viteză dintre Lisabona şi Madrid până la sfârşitul anului 2027, în conformitate cu articolul 17 din Regulamentul (UE) 2024/1679;
b)coordonează şi finalizează modificarea ecartamentului între Lisabona şi Madrid în conformitate cu planul menţionat la litera (a) şi în conformitate cu Regulamentul (UE) 2024/1679.
(4)Toate acţiunile prevăzute la alineatele (1), (2) şi (3) se reflectă în planurile naţionale de investiţii ale Spaniei şi Portugaliei.