Decizia 2197/30-oct-2025 privind echivalenţa cadrului juridic şi de supraveghere aplicabil indicilor de referinţă din Noua Zeelandă în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/1011 al Parlamentului European şi al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 31 Octombrie 2025
Decizia 2197/30-oct-2025 privind echivalenţa cadrului juridic şi de supraveghere aplicabil indicilor de referinţă din Noua Zeelandă în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/1011 al Parlamentului European şi al Consiliului
Dată act: 30-oct-2025
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2016/1011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 8 iunie 2016 privind indicii utilizaţi ca indici de referinţă în cadrul instrumentelor financiare şi al contractelor financiare sau pentru a măsura performanţele fondurilor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2014/17/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 596/2014 (1), în special articolul 30 alineatul (2),
(1)JO L 171, 29.6.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/1011/oj.
Întrucât:
(1)Regulamentul (UE) 2016/1011 introduce un cadru comun menit să asigure exactitatea şi integritatea indicilor utilizaţi ca indici de referinţă în cadrul instrumentelor financiare şi al contractelor financiare sau pentru a măsura performanţele fondurilor de investiţii din Uniune.
(2)Regulamentul se aplică de la 1 ianuarie 2018, iar administratorii din afara Uniunii au beneficiat de o perioadă de tranziţie care permitea utilizarea, în Uniune, a unor indici de referinţă din ţări terţe. Această perioadă de tranziţie a fost prelungită de mai multe ori, cel mai recent prin Regulamentul delegat (UE) 2023/2222 al Comisiei (2), şi anume până la 31 decembrie 2025.
(2)Regulamentul delegat (UE) 2023/2222 al Comisiei din 14 iulie 2023 de prelungire a perioadei de tranziţie prevăzute pentru indicii de referinţă din ţările terţe la articolul 51 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2016/1011 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L, 2023/2222, 23.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2222/oj).
(3)După expirarea perioadei de tranziţie, un indice de referinţă care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) 2016/1011 sau o combinaţie a unor astfel de indici de referinţă furnizaţi de un administrator situat într-o ţară terţă poate fi utilizat(ă) în Uniune numai în cazul în care indicele de referinţă şi administratorul sunt înscrişi în registrul ţinut de Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe ("ESMA") în urma adoptării de către Comisie a unei decizii de echivalare, în urma recunoaşterii de către ESMA a unui administrator de indici de referinţă dintr-o ţară terţă sau în urma aprobării de către administratori autorizaţi sau înregistraţi ai Uniunii a unui indice de referinţă dintr-o ţară terţă.
(4)O decizie de echivalare, astfel cum este menţionată la articolul 30 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2016/1011, trebuie să ia forma unei decizii de punere în aplicare, în care Comisia afirmă că, în ceea ce priveşte toţi administratorii autorizaţi într-o ţară terţă, cadrul juridic şi de supraveghere al respectivei ţări terţe este echivalent cu cerinţele prevăzute în regulamentul respectiv. Atunci când evaluează o astfel de echivalare, Comisia trebuie să ia în considerare dacă practicile de supraveghere şi cadrul juridic ale unei ţări terţe garantează respectarea principiilor Organizaţiei Internaţionale a Comisiilor de Valori Mobiliare (IOSCO) privind indicii de referinţă financiari sau, după caz, a principiilor IOSCO privind agenţiile de raportare a preţurilor la petrol ("PRA"). Mai mult, Comisia trebuie să evalueze dacă aceste cerinţe obligatorii fac permanent obiectul, în ţara terţă respectivă, al unei supravegheri eficace şi al unor măsuri eficace de asigurare a respectării lor.
(5)Indicii de referinţă precum rata de referinţă a Băncii Noii Zeelande (New Zealand Bank Bill Benchmark Rate - "BKBM") sunt administraţi în Noua Zeelandă şi utilizaţi în Uniune de o serie de entităţi supravegheate. Datele transmise Comisiei Europene de către Autoritatea pentru Pieţele Financiare (Financial Markets Authority - "FMA"), care este autoritatea competentă în calitatea sa de autoritate de reglementare a conduitei pe pieţele financiare din Noua Zeelandă, precum şi de către ESMA confirmă faptul că volumul instrumentelor şi al contractelor care utilizează rata BKBM ca referinţă în Uniune depăşeşte 50 de miliarde EUR, ceea ce conferă acestei rate calificativul de indice de referinţă de importanţă semnificativă în Uniune. Pentru a se asigura că indicii de referinţă furnizaţi de un administrator care este autorizat sau înregistrat în Noua Zeelandă, cum ar fi BKBM, pot fi utilizaţi în Uniune după expirarea perioadei de tranziţie la 31 decembrie 2025, Comisia a evaluat regimul indicilor de referinţă din Noua Zeelandă.
(6)Cadrul legislativ pentru stabilirea, supravegherea şi administrarea indicilor de referinţă în Noua Zeelandă cuprinde un sistem de acordare a licenţelor cu opţiune de participare şi conferă FMA competenţe de supraveghere a administratorilor de indici de referinţă financiari ("administratori de indici de referinţă"). Administratorii de indici de referinţă pot solicita FMA o licenţă pentru prestarea de servicii de piaţă în conformitate cu articolul 390 din Legea din 2013 privind conduita pieţelor financiare (Financial Markets Conduct Act - "Legea privind FMC") şi, prin urmare, fac obiectul normelor aplicabile administratorilor şi contribuitorilor la astfel de indici, după cum sunt prevăzute în legea respectivă.
(7)În conformitate cu articolul 30 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2016/1011, cerinţele din sistemul juridic al unei ţări terţe trebuie să fie echivalente cu cerinţele prevăzute în Regulamentul (UE) 2016/1011. Administratorii de indici de referinţă care au fost autorizaţi trebuie să respecte condiţiile impuse în licenţă şi o serie de cerinţe legislative. Cerinţele obligatorii din punct de vedere juridic pentru administratorii de indici de referinţă sunt prevăzute în Legea privind FMC, în Legea din 2008 privind furnizorii de servicii financiare (Înregistrare şi soluţionare a litigiilor) şi în Reglementările din 2020 privind furnizorii de servicii financiare (Înregistrare).
(8)FMA ţine pe site-ul său web (3) o listă a furnizorilor de administratori ai indicilor de referinţă autorizaţi, în care sunt specificaţi indicii de referinţă financiari pe care fiecare administrator este autorizat să îi furnizeze.
(3)https://www.fma.govt.nz/business/licensed.
(9)FMA poate acorda o licenţă pentru prestarea de servicii de piaţă unui administrator de indici de referinţă în ceea ce priveşte unul sau mai mulţi indici de referinţă financiari, iar indicele sau indicii de referinţă specifici vor fi indicaţi în licenţa lor.
(10)După primirea unei cereri de licenţă, FMA trebuie să acorde o licenţă în cazul în care este convinsă de aspectele prevăzute la articolul 396 din Legea privind FMC, inclusiv de faptul că solicitantul îndeplineşte criteriile de eligibilitate prevăzute în partea 2 din anexa 28 la Regulamentele privind FMC.
(11)Partea 3 din anexa 28 la Regulamentele privind FMC stabileşte condiţii specifice de acordare a licenţelor pentru administratorii de indici de referinţă autorizaţi şi pentru contribuitorii autorizaţi, inclusiv condiţii de guvernanţă şi de gestionare, cerinţe de externalizare, cerinţe privind gestionarea conflictelor de interese, funcţii de supraveghere independente, cerinţe privind elaborarea indicilor de referinţă şi privind metodologiile, precum şi cerinţe privind datele de intrare utilizate.
(12)Pe lângă condiţiile referitoare la licenţă prevăzute în Regulamentele privind FMC, administratorii de indici de referinţă autorizaţi trebuie, de asemenea, să respecte toate celelalte eventuale condiţii impuse în licenţa lor de către FMA în temeiul articolului 403 din Legea privind FMC. În orice moment după eliberarea licenţei, FMA poate impune, modifica, revoca, completa sau înlocui condiţiile asociate licenţei, în conformitate cu articolul 403 din Legea privind FMC.
(13)Articolul 402 din Legea privind FMC prezintă obligaţiile generale ale beneficiarilor de licenţe pentru prestarea de servicii de piaţă, inclusiv ale administratorilor de indici de referinţă autorizaţi, care prevăd faptul că aceşti beneficiari de licenţe trebuie să furnizeze numai serviciul de piaţă la care se referă licenţa lor, cum ar fi furnizarea unui indice de referinţă specific sau a unei clase specifice de indici de referinţă.
(14)În temeiul articolelor 408 şi 414 din Legea privind FMC, FMA poate suspenda sau anula o licenţă în cazul în care beneficiarul licenţei a încălcat în mod semnificativ obligaţia care îi revine în calitate de furnizor de servicii de piaţă, în cazul în care a avut loc o schimbare semnificativă a situaţiei sale, de exemplu dacă nu mai îndeplineşte criteriile de eligibilitate prevăzute în partea 2 din anexa 28 la Regulamentele privind FMC, în cazul în care informaţiile furnizate în cererea sa de licenţă sau în cererea de modificare a licenţei sunt în mod evident false sau înşelătoare ori în cazul în care beneficiarul licenţei nu mai îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolul 396 din Legea privind FMC.
(15)În conformitate cu articolul 30 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2016/1011, cerinţele din sistemul juridic al unei ţări terţe trebuie să facă permanent obiectul unei supravegheri eficace şi al unor măsuri eficace de asigurare a respectării lor. Administratorii de indici de referinţă care au fost autorizaţi de către FMA fac obiectul unei supravegheri continue din partea FMA. Articolul 9 din Legea din 2011 privind Autoritatea pentru Pieţele Financiare (Financial Markets Authority Act) ("Legea privind FMA") prevede că FMA este responsabilă cu monitorizarea şi asigurarea respectării Legii privind FMC şi a Regulamentelor privind FMC. FMA efectuează o supraveghere continuă a administratorilor de indici de referinţă autorizaţi şi poate evalua în mod specific dacă aceştia îşi respectă obligaţiile care le revin în calitate de beneficiari ai unor licenţe.
(16)Conform punctelor 26 şi 27 din anexa 28 la Regulamentele privind FMC, un administrator de indici de referinţă autorizat trebuie să creeze şi să păstreze evidenţe care să îi permită beneficiarului unei licenţe să demonstreze că respectă obligaţiile care îi revin, inerente licenţei, şi să comunice aceste evidenţe FMA de îndată ce primeşte o notificare scrisă în acest sens din partea FMA. Articolele 25-28 din Legea privind FMA conferă, de asemenea, FMA competenţa de a colecta informaţii cu scopul de a-i permite să verifice dacă beneficiarii de licenţe respectă dispoziţiile prevăzute în Legea privind FMC. Aceste dispoziţii permit FMA să le transmită administratorilor de indici de referinţă notificări prin care să le solicite să furnizeze, să prezinte sau să reproducă orice informaţie specificată în notificare sau să se prezinte în faţa FMA pentru a oferi evidenţele solicitate.
(17)Articolul 29 din Legea privind FMA conferă, de asemenea, FMA competenţa de a intra în locuri, vehicule sau altele şi de a efectua căutări pentru a stabili dacă un administrator de indici de referinţă sau un contribuitor la un astfel de indice s-a comportat în trecut sau se comportă în prezent într-un mod care încalcă sau ar putea încălca vreo dispoziţie a legislaţiei privind pieţele financiare, din care face parte şi Legea privind FMC.
(18)Articolul 30 din Legea privind FMA conferă FMA competenţa de a face schimb de informaţii cu orice agenţie de aplicare a legii sau de reglementare ori cu o autoritate de reglementare din străinătate pentru a partaja orice informaţie sau copie a unui document pe care FMA o deţine în legătură cu funcţiile, competenţele sau sarcinile sale. FMA poate partaja aceste informaţii sau copii ale unui document cu autoritatea de reglementare din străinătate în cazul în care consideră că acestea ar putea ajuta autoritatea respectivă să îşi îndeplinească funcţiile, competenţele sau sarcinile în temeiul legislaţiei străine şi în cazul în care FMA este convinsă că sunt instituite sau vor fi instituite măsuri de protecţie adecvate pentru a menţine confidenţialitatea informaţiilor respective.
(19)Articolul 412 din Legea privind FMC impune beneficiarilor de licenţe pentru prestarea de servicii de piaţă, printre care se numără şi administratorii de indici de referinţă autorizaţi, să instituie metode eficace de monitorizare a respectării obligaţiilor care le revin în calitate de beneficiari de licenţe, precum şi metode de identificare a unor eventuale modificări semnificative ale circumstanţelor. Dacă beneficiarul unei licenţe pentru prestarea de servicii de piaţă consideră că a încălcat sau este probabil să încalce în mod grav o obligaţie aferentă licenţei sale sau consideră că s-a produs, este posibil să se fi produs sau este probabil că se va produce o modificare substanţială a circumstanţelor referitoare la licenţa sa, acesta trebuie să trimită cât mai curând posibil un raport către FMA cu privire la astfel de încălcări sau modificări substanţiale.
(20)Articolul 406 din Legea privind FMC stabileşte consecinţele încălcării de către un administrator de indici de referinţă autorizat a unei condiţii aferente licenţei sale. În cazul în care s-a produs o astfel de încălcare, FMA poate exercita competenţele prevăzute în partea 6 subpartea 3 din Legea privind FMC, care stabileşte competenţele generale ale FMA în materie de monitorizare şi asigurare a respectării licenţelor. În temeiul articolului 414 din Legea privind FMC, printre aceste competenţe se numără: adresarea unei avertizări publice beneficiarului licenţei; solicitarea ca beneficiarul licenţei să prezinte FMA un plan de acţiune în care să precizeze ce anume prevede să facă pentru a remedia sau pentru a evita încălcarea obligaţiei care îi revine sau pentru a evita încălcarea ulterioară a condiţiei aferente licenţei; adresarea unei instrucţiuni beneficiarului licenţei de a remedia sau de a evita încălcarea obligaţiei aferente licenţei sale sau de a evita orice încălcare ulterioară a condiţiei aferente licenţei, precum şi suspendarea sau retragerea licenţei.
(21)În temeiul articolului 419 din Legea privind FMC, în cazul în care beneficiarul unei licenţe nu prezintă un plan de acţiune sau în cazul în care planul de acţiune este respins de FMA ori dacă FMA află că planul de acţiune nu a fost respectat, FMA poate suspenda sau retrage licenţa acestuia sau îşi poate exercita celelalte competenţe prevăzute la articolul 414 din Legea privind FMC.
(22)O persoană care, fără a avea un motiv întemeiat, nu respectă o instrucţiune din partea FMA comite o infracţiune în temeiul articolului 421 din Legea privind FMC şi este pasibilă de o amendă care se poate ridica până la 300 000 NZD. FMA poate, de asemenea, să adreseze o avertizare publică beneficiarului licenţei sau să suspende ori să retragă licenţa acestuia.
(23)În cazul în care o persoană nu respectă o instrucţiune, FMA poate sesiza instanţa, în temeiul articolului 480 din Legea privind FMC, pentru a obţine un ordin de încetare, prin care să îi interzică beneficiarului unei licenţe să aibă un comportament care constituie sau ar putea constitui o încălcare a unei obligaţii în calitate de beneficiar al licenţei sau care ar participa la o asemenea încălcare. FMA poate, de asemenea, să solicite instanţei să emită un ordin prin care să impună unei persoane să respecte una dintre obligaţiile sale în calitate de beneficiar al licenţei.
(24)FMA poate emite ordine de conformare în temeiul articolului 468 din Legea privind FMC în cazul în care FMA este convinsă că, prin comportamentul său, o persoană a încălcat sau este susceptibilă de a încălca o dispoziţie privind serviciile prevăzută în partea 6. Articolul 449 din Legea privind FMC stabileşte dispoziţiile care sunt "dispoziţii privind serviciile prevăzute în partea 6". Articolul 198 din Regulamentele privind FMC stabileşte dispoziţiile din regulamentele respective care sunt dispoziţii privind serviciile prevăzute în partea 6, iar articolul 198 alineatul (2) stabileşte dispoziţiile privind serviciile prevăzute în partea 6 care se aplică în mod specific administratorilor de indici de referinţă autorizaţi. Articolul 469 din Legea privind FMC prevede că aceste ordine pot impune persoanei să respecte dispoziţiile privind serviciile prevăzute în partea 6, pot stipula orice măsuri rezonabile pe care persoana trebuie să le ia pentru a se conforma dispoziţiei în cauză sau pot solicita persoanei să raporteze FMA cu privire la modul şi la momentul în care ordinul de conformare a fost sau va fi pus în aplicare.
(25)Partea 2 din Legea privind FMC stabileşte, de asemenea, obligaţiile generale de "corectitudine" care se aplică administratorilor de indici de referinţă autorizaţi. Aceste obligaţii includ interdicţii privind comportamentul înşelător şi de natură să inducă în eroare, declaraţiile false sau înşelătoare şi declaraţiile nefondate. Aceste dispoziţii permit FMA să ia măsuri împotriva acţiunilor de manipulare a pieţei cu privire la indicii de referinţă, întreprinse de participanţii la piaţă pe baza unor tranzacţii (tranzacţii care au sau pot avea ca efect inducerea în eroare a pieţei). Articolul 468 din Legea privind FMC permite, de asemenea, emiterea unor ordine de conformare în legătură cu anumite dispoziţii prevăzute în partea 2 din Legea privind FMC.
(26)O încălcare a diferitelor dispoziţii privind serviciile prevăzute în partea 6 şi specificate la articolul 449 alineatul (3) din Legea privind FMC poate atrage răspunderea civilă, inclusiv o sancţiune pecuniară care nu depăşeşte cea mai mare valoare a contraprestaţiei pentru tranzacţia relevantă, de trei ori valoarea câştigului realizat sau a pierderii evitate şi 1 milion NZD pentru o persoană fizică sau 5 milioane NZD în toate celelalte cazuri. Răspunderea civilă, inclusiv sancţiunea pecuniară, poate apărea şi în cazul în care se constată în mod eronat că o persoană deţine o licenţă pentru prestarea unor servicii de piaţă (inclusiv o licenţă de administrator de indici de referinţă).
(27)Încălcarea diferitelor dispoziţii privind serviciile prevăzute în partea 6 şi specificate la articolul 449 alineatul (4) din Legea privind FMC poate atrage răspunderea civilă, inclusiv o sancţiune pecuniară care nu depăşeşte 200 000 NZD pentru o persoană fizică sau 600 000 NZD în toate celelalte cazuri. Aceasta include încălcarea următoarelor dispoziţii privind serviciile prevăzute în partea 6 (relevante pentru administratorii de indici de referinţă autorizaţi): articolele 448C, 448D şi 448G din Legea privind FMC (instrucţiuni adresate unui contribuitor la un indice de referinţă sau unui administrator al unui indice de referinţă financiar), precum şi condiţiile impuse unui administrator de indici de referinţă autorizat care sunt specificate la articolul 198 alineatul (2) din Regulamentele privind FMC.
(28)Partea 8 subpartea 3 din Legea privind FMC stabileşte competenţele conexe ale instanţei de a impune sancţiuni pecuniare împotriva unei persoane la cererea FMA şi de a emite ordine de compensare pentru încălcarea dispoziţiilor privind răspunderea civilă din Legea privind FMC (printre care se numără şi dispoziţiile privind serviciile prevăzute în partea 6). FMA poate, de asemenea, să solicite instanţei să emită "ordine de interzicere" în temeiul articolului 517 din Legea privind FMC. Aceste ordine pot interzice unei persoane să acţioneze în calitate de administrator sau promotor al unei entităţi sau să participe în vreun fel la gestionarea acesteia, inclusiv în calitate de administrator de indici de referinţă.
(29)Articolul 46 din Legea privind FMA permite FMA să accepte angajamente executorii din partea administratorilor de indici de referinţă autorizaţi care nu şi-au respectat cerinţele de reglementare. În temeiul articolului 47 din Legea privind FMA, în cazul în care FMA consideră că o persoană care şi-a asumat un angajament în temeiul articolului 46 a încălcat un termen al angajamentului respectiv, FMA poate solicita instanţei să emită un ordin, inclusiv pentru executarea angajamentului respectiv.
(30)Articolul 448D din Legea privind FMC permite FMA să îi solicite unui administrator de indici de referinţă autorizat să continue să producă sau să exploateze un indice de referinţă într-un anumit mod, în cazul în care consideră că este necesar sau de dorit să se promoveze oricare dintre scopurile menţionate la articolul 448B din Legea privind FMC. Articolul 448C din Legea privind FMC permite FMA să îi solicite unui contribuitor la un indice de referinţă să furnizeze informaţii sau date unui beneficiar al unei licenţe sau unei alte entităţi, în cazul în care furnizarea acestor informaţii sau date este necesară sau de dorit pentru producerea sau exploatarea indicelui de referinţă financiar specificat într-o licenţă.
(31)Prin urmare, Comisia concluzionează că cerinţele obligatorii cu privire la administratorii care au optat pentru regimul de acordare a licenţelor în temeiul Legii privind conduita pieţelor financiare fac permanent obiectul unei supravegheri eficace şi al unor măsuri eficace de asigurare a respectării lor. Pe baza normelor şi a procedurilor de supraveghere prevăzute în Legea privind FMC şi în Legea privind FMA, Comisia a evaluat normele aplicabile administratorilor de indici de referinţă autorizaţi din Noua Zeelandă şi concluzionează că acel regim este echivalent cu regimul din Uniune.
(32)Administratorii de indici de referinţă din Uniune nu trebuie să obţină o licenţă pentru ca indicii lor de referinţă să fie utilizaţi în Noua Zeelandă, dar pot solicita, în mod voluntar, să li se acorde o licenţă în Noua Zeelandă.
(33)Prezenta decizie ar trebui să fie completată de acorduri de cooperare pentru a se asigura schimbul eficace de informaţii între ESMA şi FMA şi coordonarea activităţilor de supraveghere ale celor două entităţi.
(34)Prezenta decizie se bazează pe evaluarea cerinţelor obligatorii din punct de vedere juridic aplicabile indicilor de referinţă din Noua Zeelandă la momentul adoptării sale. Comisia va continua să monitorizeze periodic evoluţiile pieţei, evoluţia cadrului juridic şi de supraveghere privind indicii de referinţă şi eficacitatea cooperării în materie de supraveghere din punctul de vedere al monitorizării şi al asigurării respectării acestor cerinţe pentru a garanta îndeplinirea continuă a cerinţelor pe baza cărora a fost adoptată prezenta decizie.
(35)Prezenta decizie nu aduce atingere competenţei Comisiei de a efectua în orice moment o revizuire specifică, în cazul în care evoluţiile relevante impun reevaluarea de către Comisie a prezentei decizii.
(36)Măsurile prevăzute în prezenta decizie sunt conforme cu avizul Comitetului european pentru valori mobiliare,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
În sensul articolului 30 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2016/1011, cadrul juridic şi de supraveghere din Noua Zeelandă aplicabil indicilor de referinţă financiari al căror administrator a fost autorizat de către Autoritatea pentru Pieţele Financiare în Noua Zeelandă în conformitate cu Legea privind conduita pieţelor financiare din 2013 este considerat ca fiind echivalent cu cerinţele prevăzute în Regulamentul (UE) 2016/1011 şi ca făcând permanent obiectul unei supravegheri eficace şi al unor măsuri eficace de asigurare a respectării lor.
Art. 2
Prezenta decizie intră în vigoare în a treia zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 30 octombrie 2025.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 31 octombrie 2025