Capitolul ii - DISPOZIŢII SPECIFICE REFERITOARE LA EXERCITAREA COMPETENŢEI CONSULTATIVE MENŢIONATE LA ARTICOLUL 93 DIN REGULAMENTUL FINANCIAR - Decizia 2024/09-oct-2025 privind regulamentul de procedură al comitetului menţionat la articolul 145 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European şi al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 10 Octombrie 2025
CAPITOLUL II:DISPOZIŢII SPECIFICE REFERITOARE LA EXERCITAREA COMPETENŢEI CONSULTATIVE MENŢIONATE LA ARTICOLUL 93 DIN REGULAMENTUL FINANCIAR
Art. 22: Principii
(1)Dispoziţiile articolelor 1-4, 8, 20 şi 21 din capitolul I din regulamentul de procedură menţionat se aplică în cazul exercitării de către comitet a competenţei consultative care îi este conferită de articolul 93 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
(2)Dispoziţiile celorlalte articole de la capitolul I din regulamentul de procedură menţionat se aplică, de asemenea, în cazul exercitării de către comitet a competenţei menţionate la alineatul (1), cu excepţia cazului în care se prevede altfel în prezentul capitol.
Art. 23: Membrii suplimentari ai comitetului şi supleanţii acestora
(1)Atunci când emite avizul menţionat la articolul 93 alineatul (1) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509, comitetul este compus din membrii menţionaţi la articolul 145 alineatul (2) literele (a)-(c) din regulamentul respectiv şi din următorii trei membri suplimentari:
a)un reprezentant al autorităţii împuternicite să facă numiri responsabil de chestiuni disciplinare în cadrul instituţiei Uniunii, al organului Uniunii, al oficiului european sau al organului sau persoanei în cauză atunci când cazul face obiectul unei sesizări în conformitate cu articolul 93 alineatul (1) primul paragraf litera (a) sau un reprezentant al ordonatorului de credite competent, atunci când cazul face obiectul unei sesizări în conformitate cu articolul 93 alineatul (1) primul paragraf litera (b);
b)un membru desemnat de Comitetul pentru personal al instituţiei Uniunii, al organului Uniunii, al oficiului european sau organului sau persoanei în cauză;
c)un membru al Serviciului Juridic al instituţiei, al oficiului european instituit de către Comisie, al unei agenţii executive sau al unui alt organ sau organism european al membrului personalului în cauză.
(2)Persoanele menţionate la articolul 5 alineatul (1) al doilea paragraf şi la articolul 5 alineatul (2) al doilea paragraf pot participa la toate deliberările comitetului şi participă la vot numai în cazul în care reprezentantul permanent al Comisiei pentru care sunt supleanţi nu poate face acest lucru.
(3)Fiecare dintre cei trei membri suplimentari menţionaţi la alineatul (1) are un supleant desemnat, respectiv, de către:
a)autoritatea împuternicită să facă numiri în cauză sau ordonatorul de credite competent;
b)comitetul pentru personal în cauză;
c)serviciul juridic în cauză.
Art. 24: Desemnarea observatorilor
(1)Serviciul Juridic al Comisiei desemnează un observator atunci când membrul personalului în cauză nu este angajat al Comisiei.
(2)Ordonatorul de credite competent sau, după caz, şeful delegaţiei Uniunii care acţionează în calitate de ordonator de credite subdelegat sau reprezentanţii lor au calitatea de observator.
(3)OLAF desemnează un observator atunci când informaţiile referitoare la presupusa încălcare a unei dispoziţii din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509, a oricărei alte dispoziţii privind gestiunea financiară sau controlul operaţiunilor rezultă dintr-o informaţie pe care a transmis-o.
(4)Oficiul de disciplină al instituţiei sau al organului în cauză desemnează un observator în cazul în care comitetul este sesizat de către autoritatea împuternicită să facă numiri. În celelalte cazuri, acesta poate fi invitat de preşedinte să desemneze un observator.
(5)După consultarea membrilor, preşedintele poate invita alţi observatori.
Art. 25: Secretariatul permanent al comitetului
(1)Articolul 7, cu excepţia alineatului (2) literele (k) şi (o), se aplică în sensul prezentului capitol.
(2)Secretariatul permanent îndeplineşte, în special, următoarele sarcini:
a)atunci când un membru al personalului informează în mod direct comitetul cu privire la un caz, acesta asigură trimiterea dosarului către autoritatea împuternicită să facă numiri şi informează în acest sens membrul personalului care a comunicat informaţia, astfel cum se prevede la articolul 26 alineatul (2);
b)atunci când comitetul este sesizat cu privire la un caz, acesta efectuează o verificare a calităţii autorităţii care efectuează o sesizare şi a reprezentanţilor desemnaţi;
c)îi identifică, de comun acord cu preşedintele, pe cei trei membri suplimentari ai comitetului şi pe observatori şi efectuează verificarea calităţii lor;
d)verifică dacă dosarele sunt complete şi conţin toate documentele şi informaţiile necesare, în special fişa cu informaţii menţionată la articolul 11 alineatul (4), descrierea faptelor, presupusa neregulă şi documentele justificative, inclusiv rapoartele investigaţiei;
e)verifică dacă membrul personalului în cauză a fost audiat de autoritatea împuternicită să facă numiri sau de ordonatorul de credite, după caz;
f)întocmeşte proiectele de avize care vor fi examinate de comitet şi le transmite preşedintelui, membrilor şi observatorilor invitaţi să participe la soluţionarea unui caz;
g)transmite recomandările menţionate la articolul 93 alineatul (3) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 ordonatorului de credite competent şi serviciului de audit intern competent;
h)în cazul în care comitetul consideră că dosarul intră în sfera de competenţă a OLAF, transmite dosarul autorităţii împuternicite să facă numiri şi informează OLAF în acest sens.
Art. 26: Sesizarea comitetului
(1)În conformitate cu articolul 93 alineatul (1) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509, comitetul este convocat la solicitarea oricărei autorităţi împuternicite să facă numiri şi care are competenţă în materie disciplinară sau la solicitarea unui ordonator de credite competent, inclusiv a unui şef de delegaţie a Uniunii sau a unui supleant care acţionează în calitate de ordonator de credite subdelegat, denumite în continuare "autorităţi care efectuează o sesizare".
(2)În cazul în care un membru al personalului informează în mod direct comitetul, acesta transmite dosarul către autoritatea împuternicită să facă numiri sau, după caz, autorităţii abilitate să încheie contracte de muncă şi îl informează în acest sens pe membrul personalului. În cazul în care autoritatea împuternicită să facă numiri competentă decide să sesizeze comitetul, îl informează pe membrul personalului cu privire la acest lucru. În cazul în care autoritatea respectivă decide să nu sesizeze comitetul, aceasta informează atât comitetul, cât şi membrii personalului.
(3)Prin derogare de la alineatul (2), pentru a asigura o protecţie eficace a avertizorilor, astfel cum se prevede la articolul 22a alineatul (3) din Statutul funcţionarilor, comitetul poate decide să nu informeze autoritatea împuternicită să facă numiri competentă şi să informeze OLAF în acest sens.
Art. 27: Procedura scrisă
La iniţiativa preşedintelui sau la solicitarea unui membru al comitetului, avizele pot fi adoptate prin procedură scrisă. Orice membru al comitetului poate contesta recurgerea la procedura scrisă. În astfel de cazuri, preşedintele convoacă o reuniune într-un termen rezonabil. Aceeaşi regulă se aplică în ceea ce priveşte recomandarea menţionată la articolul 93 alineatul (3) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
Art. 28: Adoptarea avizelor şi a recomandărilor
(1)Comitetul depune toate eforturile pentru a ajunge la un consens cu privire la constatarea comiterii sau nu a unui nereguli financiare şi la motivarea pe care se bazează avizele sau recomandările sale.
(2)În lipsa unui consens, se procedează la vot, astfel:
a)preşedintele dispune de un vot;
b)cei doi reprezentanţi permanenţi ai Comisiei dispun, împreună, de un vot;
c)cei trei membri suplimentari menţionaţi la articolul 23 alineatul (1) dispun, fiecare, de câte un vot.
(3)Alineatele (1) şi (2) se aplică, mutatis mutandis, adoptării recomandărilor. Consensul sau votul se referă, în special, la caracterul sistemic al problemelor detectate.
Art. 29: Notificarea avizelor
Comitetul notifică fără întârziere avizele autorităţii care efectuează o sesizare, ordonatorului de credite competent şi observatorilor. În cazul în care Parchetul European este invitat în calitate de observator, se aplică dispoziţiile articolului 103 din Regulamentul (UE) 2017/1939.
Art. 30: Dreptul de a fi ascultat al membrului personalului
În conformitate cu articolul 93 alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509, autoritatea împuternicită să facă numiri sau, dacă este cazul, ordonatorul de credite competent, acordă membrului personalului în cauză, înainte de a sesiza comitetul, posibilitatea de a-şi prezenta observaţiile referitor la faptele care îl privesc.