Decizia 1997/25-sept-2025 privind poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul Comitetului mixt constituit prin Acordul dintre Uniunea Europeană şi Ucraina privind transportul rutier de mărfuri în ceea ce priveşte prelungirea acordului

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 1 Octombrie 2025
Decizia 1997/25-sept-2025 privind poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul Comitetului mixt constituit prin Acordul dintre Uniunea Europeană şi Ucraina privind transportul rutier de mărfuri în ceea ce priveşte prelungirea acordului
Dată act: 25-sept-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 91, coroborat cu articolul 218 alineatul (9),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1)Acordul dintre Uniunea Europeană şi Ucraina privind transportul rutier de mărfuri (1) (denumit în continuare "acordul") a fost semnat de Uniune la 29 iunie 2022 şi a fost aplicat cu titlu provizoriu de la aceeaşi dată, în conformitate cu Decizia (UE) 2022/1158 a Consiliului (2). Acesta a intrat în vigoare la 5 decembrie 2022.
(1)JO L 179, 6.7.2022, p. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2022/1158/oj.
(2)Decizia (UE) 2022/1158 a Consiliului din 27 iunie 2022 privind semnarea, în numele Uniunii, şi aplicarea cu titlu provizoriu a Acordului dintre Uniunea Europeană şi Ucraina privind transportul rutier de mărfuri (JO L 179, 6.7.2022, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2022/1158/oj).
(2)Prin articolul 7 alineatul (1) din acord se constituie un comitet mixt care să supravegheze şi să monitorizeze aplicarea şi punerea în aplicare a acordului şi să revizuiască periodic funcţionarea acordului din perspectiva obiectivelor acestuia. În temeiul articolului 7 alineatul (2) din acord, comitetul mixt este convocat cel târziu cu trei luni înainte de expirarea acordului pentru a evalua şi a decide cu privire la necesitatea prelungirii acordului.
(3)Prin Decizia nr. 2/2023 a Comitetului mixt (3), acordul a fost prelungit până la 30 iunie 2024.
(3)JO L 123, 8.5.2023, p. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/929/oj.
(4)Acordul dintre Uniunea Europeană şi Ucraina de modificare a acordului (4) (denumit în continuare "Acordul de modificare") a fost semnat de Uniune la 20 iunie 2024 şi a fost aplicat cu titlu provizoriu de la aceeaşi dată, în conformitate cu Decizia (UE) 2024/1876 a Consiliului (5). Prin Acordul de modificareacordul a fost prelungit până la 30 iunie 2025, cu o reînnoire tacită pentru o perioadă de şase luni. Acordul a fost reînnoit tacit până la 31 decembrie 2025.
(4)JO L, 2024/1878, 2.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2024/1878/oj.
(5)Decizia (UE) 2024/1876 a Consiliului din 20 iunie 2024 privind semnarea, în numele Uniunii, şi aplicarea cu titlu provizoriu a Acordului dintre Uniunea Europeană şi Ucraina de modificare a Acordului dintre Uniunea Europeană şi Ucraina privind transportul rutier de mărfuri din 29 iunie 2022 (JO L, 2024/1876, 2.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1876/oj).
(5)Pentru ca atât Uniunea, cât şi Ucraina să beneficieze în continuare de efectele pozitive ale acordului prin facilitarea transportului rutier de mărfuri între şi prin Uniune şi Ucraina şi prin asigurarea funcţionării eficace a culoarelor de solidaritate în contextul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, acordul ar trebui să fie prelungit până la 31 martie 2027.
(6)În cadrul următoarei sale reuniuni, comitetul mixt urmează să adopte o decizie privind necesitatea continuării acordului. Decizia respectivă va fi obligatorie pentru Uniune.
(7)Prin urmare, este oportun să se stabilească poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în cadrul comitetului mixt în ceea ce priveşte prelungirea acordului.
(8)Având în vedere preocupările şi incertitudinile exprimate de unele state membre cu privire la impactul negativ al acordului, Comisia va lansa un studiu privind impactul acordului asupra industriei transportului rutier, care va analiza, de asemenea, preocupările legate de siguranţa rutieră la nivelul Uniunii şi la nivel naţional.
(9)Orice prelungire suplimentară a acordului ar trebui să aibă loc doar în condiţiile înregistrării unor progrese satisfăcătoare în ceea ce priveşte alinierea legislaţiei ucrainene la acquis-ul Uniunii în domeniul transportului rutier de mărfuri care nu a fost încă transpus şi ar trebui să ţină seama de rezultatele studiului privind impactul acordului asupra industriei transportului rutier.
(10)Prin urmare, poziţia Uniunii în cadrul comitetului mixt ar trebui să se bazeze pe proiectul de decizie ataşat,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în cadrul comitetului mixt constituit prin Acordul dintre Uniunea Europeană şi Ucraina privind transportul rutier de mărfuri (denumit în continuare "acordul"), în ceea ce priveşte prelungirea acordului, se bazează pe proiectul de decizie a comitetului mixt ataşat la prezenta decizie.
Reprezentanţii Uniunii în cadrul comitetului mixt pot conveni asupra unor modificări minore ale proiectului de decizie în cadrul comitetului mixt, fără a fi necesară o nouă decizie a Consiliului.
Art. 2
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 25 septembrie 2025.

Pentru Consiliu

Preşedintele

M. BJERRE

ANEXA I:PROIECT
DECIZIE nr. 3/2025 A COMITETULUI MIXT CONSTITUIT PRIN ACORDUL DINTRE UNIUNEA EUROPEANĂ ŞI UCRAINA PRIVIND TRANSPORTUL RUTIER DE MĂRFURI din... în ceea ce priveşte prelungirea acordului
COMITETUL MIXT,
având în vedere Acordul dintre Uniunea Europeană şi Ucraina privind transportul rutier de mărfuri (1), în special articolul 7 alineatul (2),
(1)JO UE L 179, 6.7.2022, p. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2022/1158/oj.
Întrucât:
(1)Prin Decizia nr. 2/2023 a Comitetului mixt constituit prin Acordul dintre Uniunea Europeană şi Ucraina privind transportul rutier de mărfuri (denumit în continuare "acordul"), acordul a fost prelungit până la 30 iunie 2024. La 20 iunie 2024, prin Acordul dintre Uniunea Europeană şi Ucraina de modificare a acordului (2), acordul a fost modificat şi prelungit în continuare până la 30 iunie 2025, printr-o reînnoire tacită pentru o nouă perioadă de şase luni. Acordul a fost reînnoit tacit până la 31 decembrie 2025.
(2)JO UE L, 2024/1878, 2.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2024/1878/oj.
(2)În temeiul articolului 7 alineatul (2) din acord, comitetul mixt urmează să fie convocat cu cel puţin trei luni înainte de expirarea acordului, pentru a evalua şi a decide necesitatea prelungirii acordului.
(3)Uniunea şi Ucraina continuă să beneficieze de efectele pozitive ale acordului, prin facilitarea transportului rutier de mărfuri între şi prin Uniune şi Ucraina. Acordul a devenit un sprijin esenţial pentru funcţionarea eficace a culoarelor de solidaritate.
(4)Prelungirea acordului ar trebui să fie înţeleasă inclusiv ca o contribuţie la reconstrucţia Ucrainei după războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei.
(5)Prin urmare, este oportun ca acordul să fie prelungit până la 31 martie 2027.
(6)Comisia Europeană va lansa un studiu privind impactul acordului asupra industriei transportului rutier, care va analiza, de asemenea, preocupările legate de siguranţa rutieră, la nivelul Uniunii şi la nivel naţional, şi care urmează să fie prezentat până la 30 noiembrie 2026.
(7)Orice prelungirea suplimentară ar trebui să aibă loc doar în condiţiile înregistrării unor progrese satisfăcătoare în ceea ce priveşte alinierea legislaţiei ucrainene la acquis-ul Uniunii în domeniul transportului rutier de mărfuri până la 30 noiembrie 2026. Alinierea legislaţiei ucrainene ar trebui să faciliteze buna funcţionare a transportului rutier de mărfuri în temeiul prezentului acord şi ar trebui să se desfăşoare în contextul actualelor negocieri de aderare care au început la 14 decembrie 2023,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Art. 1: Prelungirea acordului
(1)Acordul dintre Uniunea Europeană şi Ucraina privind transportul rutier de mărfuri este prelungit până la 31 martie 2027.
(2)Orice prelungire suplimentară ar trebui să aibă loc doar în condiţiile înregistrării unor progrese satisfăcătoare în ceea ce priveşte alinierea legislaţiei ucrainene la acquis-ul Uniunii în domeniul transportului rutier de mărfuri, astfel cum se prevede în apendicele la prezenta decizie.
Art. 2: Data intrării în vigoare
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
Adoptată la...,...

Pentru Comitetul mixt

Copreşedinţii

ANEXA I1:Apendice - Decizia nr. 3/2025 a Comitetului mixt constituit prin Acordul dintre Uniunea Europeană şi Ucraina privind transportul rutier de mărfuri din... în ceea ce priveşte prelungirea acordului

Acquis-ul UE care urmează să fie transpus de Ucraina (*1)

Temeiul juridic al UE

Punerea în aplicare juridică

Observaţii

Crearea unui registru electronic naţional al întreprinderilor de transport rutier care respectă specificaţiile UE

Articolul 16 din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009

Decizia 2009/992/UE a Comisiei

Legislaţia ucraineană

Eventuală decizie a comitetului mixt privind încălcări majore

Condiţii referitoare la cerinţa privind sediul

Articolul 5 din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009

Legislaţia ucraineană

Condiţii legate de cerinţele privind buna reputaţie

Articolul 6 din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009

Legislaţia ucraineană

Vehiculele nou înmatriculate în Ucraina începând cu 1 iulie 2026 şi care circulă în temeiul acordului urmează să fie echipate cu câte un tahograf inteligent v2

Articolul 8 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014

Legislaţia ucraineană

Eventuală decizie a comitetului mixt

Decizia nr. 2/2025 a Comitetului mixt transpune deja cea mai mare parte a acquis-ului privind tahografele

Modernizarea tahografului inteligent v2 al flotei ucrainene care circulă în temeiul acordului şi care nu face obiectul cerinţei anterioare

Articolul 3 alineatele (4) şi (4a) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014

Legislaţia ucraineană

Decizia nr. 2/2025 a Comitetului mixt transpune deja cea mai mare parte a acquis-ului privind tahografele.

Disponibilitatea şi capacitatea atelierelor şi formarea personalului vor fi luate în considerare la evaluarea acestei măsuri

Alinierea la dispoziţiile UE privind perioadele de condus, pauzele şi perioadele de repaus

Articolele 6-9 din Regulamentul (CE) nr. 561/2006, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) 2020/1054

Legislaţia ucraineană

Aceasta nu include conectarea la modulul social al IMI

Alinierea la dispoziţiile UE privind timpul de lucru

Directiva 2002/15/CE

Legislaţia ucraineană

Aceasta nu include conectarea la modulul social al IMI

(*1) În scopul evaluării progreselor înregistrate, Comisia prezintă grupului de lucru ad-hoc constituit prin articolul 7A din acord:

- până la 30 ianuarie 2026, un raport iniţial privind stadiul punerii în aplicare;

- până la 31 mai 2026, o evaluare a progreselor înregistrate în ceea ce priveşte alinierea;

- până la 30 noiembrie 2026, o nouă evaluare a progreselor înregistrate în ceea ce priveşte alinierea.

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 1 octombrie 2025