Decizia 1968/28-apr-2025 de stabilire a normelor de aplicare a Directivei (UE) 2016/797 a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte o cerere din partea Italiei de a nu aplica cerinţa referitoare la instalarea GSM-R într-un tunel, stabilită în Regulamentul (UE) nr. 1303/2014 al Comisiei

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 29 Septembrie 2025
Decizia 1968/28-apr-2025 de stabilire a normelor de aplicare a Directivei (UE) 2016/797 a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte o cerere din partea Italiei de a nu aplica cerinţa referitoare la instalarea GSM-R într-un tunel, stabilită în Regulamentul (UE) nr. 1303/2014 al Comisiei
Dată act: 28-apr-2025
Emitent: Comisia Europeana
[notificată cu numărul C(2025) 2437]
(Numai textul în limba italiană este autentic)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva (UE) 2016/797 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 mai 2016 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Uniunea Europeană (1), în special articolul 7 alineatul (4),
(1)JO L 138, 26.5.2016, p. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
Întrucât:
(1)La 11 decembrie 2023, Italia a transmis Comisiei o cerere privind neaplicarea punctului 4.2.1.8 litera (a) din anexa la Regulamentul (UE) nr. 1303/2014 al Comisiei (2) în cazul noului tunel de pe linia Mungivacca-Noicattaro până la 31 decembrie 2029 (denumită în continuare "cererea"). Cererea a fost transmisă în temeiul articolului 7 alineatul (1) litera (c) din Directiva (UE) 2016/797.
(2)Regulamentul (UE) nr. 1303/2014 al Comisiei din 18 noiembrie 2014 privind specificaţia tehnică de interoperabilitate referitoare la siguranţa în tunelurile feroviare a sistemului feroviar din Uniunea Europeană (JO L 356, 12.12.2014, p. 394, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1303/oj).
(2)Punctul 4.2.1.8 litera (a) din anexa la Regulamentul (UE) nr. 1303/2014 stabileşte cerinţa ca, în fiecare tunel cu o lungime mai mare de 1 km, comunicaţiile radio dintre tren şi centrul de control al administratorului de infrastructură să fie asigurate prin intermediul Sistemului global de comunicaţii mobile - căi ferate (GSM-R).
(3)Proiectul menţionat în cerere constă în construirea unui nou tunel, cu o lungime de 3 155 m, de la km 7 + 304 la km 10 + 459, în cadrul unui proiect mai mare de dublare a liniei de cale ferată Bari-Taranto între Mungivacca şi Noicattaro.
(4)În conformitate cu documentele transmise de Italia, respectarea punctului 4.2.1.8 litera (a) din anexa la Regulamentul (UE) nr. 1303/2014 ar determina un cost suplimentar de 4 milioane EUR, întrucât aproximativ 60 km de cale ferată din zona înconjurătoare ar trebui să fie dotaţi cu GSM-R.
(5)Ca dispoziţie alternativă, Italia propune aplicarea punctului 1.1.1 din anexa 2 partea I la Decretul ministerial din 28 octombrie 2005 privind siguranţa în tunelurile feroviare ("Sistemul de radiocomunicaţii"), care stipulează că trebuie prevăzut un sistem care să permită comunicaţiile radio între membrii personalului de la bordul trenurilor şi între aceştia şi centrul de control. Această normă naţională a fost notificată Comisiei şi Agenţiei Uniunii Europene pentru Căile Ferate în temeiul articolului 14 alineatul (1) litera (c) din Directiva (UE) 2016/797, în temeiul normei IT-FI-1586-1-A.
(6)În practică, ar fi utilizată infrastructura de comunicaţii mobile cu semnale în banda primară GSM, care este capabilă să repete semnale către cei patru operatori principali de telefonie mobilă, precum şi infrastructura de securitate de frecvenţă ultra înaltă cu semnale în banda de 400-470 MHz, care deserveşte echipele de pompieri. Potrivit documentaţiei furnizate de Italia, caracterul adecvat al acestor mecanisme alternative a fost evaluat pozitiv de Agenţia Naţională pentru siguranţa căilor ferate şi a infrastructurilor rutiere (Agenzia Nazionale per la Sicurezza delle Ferrovie e delle Infrastrutture Stradali e Autostradali).
(7)Pe baza justificării cererii furnizate de Italia şi a dispoziţiilor alternative propuse, condiţiile prevăzute la articolul 7 alineatul (1) litera (c) şi alineatul (4) din Directiva (UE) 2016/797 pot fi considerate îndeplinite în ceea ce priveşte noul tunel de pe linia Mungivacca-Noicattaro. Prin urmare, cererea trebuie să fie acceptată.
(8)Siguranţa, astfel cum este prevăzută în Directiva (UE) 2016/797, reprezintă o cerinţă esenţială care trebuie îndeplinită de sistemul feroviar al Uniunii, de subsisteme şi de elementele constitutive de interoperabilitate, inclusiv de interfeţe. Prin urmare, este necesar să se transmită Comisiei orice informaţii care indică faptul că neaplicarea punctului 4.2.1.8 litera (a) din Anexa la Regulamentul (UE) nr. 1303/2014 ar putea compromite siguranţa sistemului feroviar.
(9)Măsurile prevăzute în prezenta decizie sunt conforme cu avizul comitetului menţionat la articolul 51 alineatul (1) din Directiva (UE) 2016/797,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Cererea Italiei privind neaplicarea punctului 4.2.1.8 litera (a) din anexa la Regulamentul (UE) nr. 1303/2014 în cazul noului tunel de pe linia Mungivacca-Noicattaro este acceptată, cu condiţia să fie aplicată dispoziţia alternativă propusă de Italia.
Italia informează Comisia, fără întârzieri nejustificate, în cazul în care deţine informaţii potrivit cărora neaplicarea poate compromite în mod rezonabil siguranţa sistemului feroviar.
Art. 2
Prezenta decizie se adresează Republicii Italiene.
Se aplică până la 31 decembrie 2029.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 28 aprilie 2025.

Pentru Comisie

Apostolos TZITZIKOSTAS

Membru al Comisiei

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 29 septembrie 2025