Wolters Kluwer, E-Factura

Fluxuri
Stare:  În vigoare
Versiune de la: 1 Iulie 2024
Autor:

E-Factura

Persoană juridică Persoană juridică Procedura pentru accesarea serviciului RO e-factura- înregistrare în sistem Termen limita şi sancţiuni Procedura de emitere facturi din sistemul RO E-Factura Excepţii Persoane impozabile nestabilite în România, dar înregistrate în scopuri de TVA Semnificaţia sistemului E-factura Definiţii principale Entităţi obligate la utilizarea sistemului Elemente principale ale E-Facturii Proceduri de înscriere în sistem şi utilizare sistem

Pas: Semnificaţia sistemului E-factura

Sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura reprezintă ansamblul de principii, reguli şi aplicaţii informatice având drept scop primirea facturii electronice de la emitent cu respectarea structurii facturii electronice prevăzuta de OUG 120/2021, stocarea prin mijloace electronice a facturilor şi transmiterea către destinatar.

Conform comunicatului ANAF, proiectul "E-factura - sistem obligatoriu de facturare electronică" a fost demarat în luna martie 2020 de către Ministerul Finanţelor şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în vederea eficientizării colectării impozitelor şi taxelor, vizând în principal îmbunătăţirea şi consolidarea gradului de colectare a TVA şi prevenirea/ combaterea evaziunii fiscale.

În primul rând se aplică comercializării produselor cu risc fiscal ridicat, aşa cum eu fost identificate de legiuitor- lista, anexa la Ordinul 12/ian. 2022, şi obligatoriu pentru relaţia B2G, adică pentru domeniul achiziţiilor publice.

Începând cu 01.07.2024 se aplic ă si livrărilor de bunuri şi prestărilor de servicii care au locul livrării/prestării în România în relaţia B2B, între persoane impozabile stabilite în România.

Începând cu 01.01.2024, in relatia B2B nu este obligatorie înregistrarea prin formularul 084 în Registrul RO e-Factura.

Obligativitatea de folosire a sistemului e-Factura este extinsă şi pentru relaţia business to consumer (B2C), sistemul folosindu-se şi pentru facturile emise persoanelor fizice (excepţie facturile simplificate), obligativitatea revine operatorilor economici-persoane impozabile stabilite ţn România, indiferent dacă sunt sau nu înregistraţi în scopuri de TVA. Calendarul este: opţional de la 1 iulie 2024 şi obligatoriu de la 1 ianuarie 2025.

Prin OUG 115/2023 se clarifică faptul că nu se vor transmite în sistemul naţional RO e-Factura următoarele: facturile simplificate, facturile emise pentru operaţiunile către persoane nestabilite şi neînregistrate în scopuri de TVA în România, şi pentru prestările de servicii pentru care emiterea facturii nu face obiectul normelor de facturare din România. 

ANEXĂ ordin 12/2022 şi Legea 139/2022 şi OUG 69/2024

Pas: Definiţii principale

Termenii şi expresiile necesare înţelegerii şi aplicării sistemului E-Factura se regăsesc în art. 1 din OUG 120/2021, dintre care enumerăm pe cei mai importanţi înţelegerii fluxului, respectiv:

- factura electronică este factura emisă, transmisă şi primită într-un format electronic structurat de tip XML, care permite prelucrarea sa electronică şi automată;

- operator economic este orice entitate care desfăşoară o activitate economică constând în executarea de lucrări, livrarea de bunuri/produse şi/sau prestarea de servicii;

- emitent al facturii electronice - operatorul economic care emite factura electronică către destinatar şi o transmite în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura;

- destinatar al facturii electronice - operatorul economic, autoritatea contractantă, entitatea contractantă şi orice altă entitate care primeşte factura electronică însoţită de semnătura electronică a Ministerului Finanţelor în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura;

- elemente principale ale unei facturi electronice - un ansamblu de componente esenţiale de informaţii pe care trebuie să le conţină o factură electronică pentru a permite interoperabilitatea transfrontalieră, inclusiv informaţiile necesare pentru a asigura conformitatea juridică;

- subcontractant/subantreprenor - operatorul economic definit la art. 3 alin. (1) lit. yy) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, art. 3 alin. (1) lit. zz) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv art. 5 alin. (1) lit. gg) din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, cu modificările şi completările ulterioare, care şi-a exprimat opţiunea de a fi plătit direct în condiţiile art. 218 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale art. 232 din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 97 din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare;

Art. 1 din OUG 120/2021

Pas: Entităţi obligate la utilizarea sistemului

În prezent, este stabilit oficial că sistemul este obligatoriu, de la 1 aprilie 2022, pentru firmele care acceptă vouchere de vacanţă, iar de la 1 iulie 2022 - pentru relaţia B2G (achiziţii publice) şi pentru relaţia B2B (strict produse riscante).

Ulterior, toate facturile emise în relaţia B2B vor trebui transmise în sistem - deziderat care are ca termen (neoficial) de realizare anul 2023.

Relaţia B2G este definită ca fiind relaţia dintre un operator economic şi autorităţi contractante, respectiv entităţi contractante - B2G - tranzacţia dintre un operator economic care are calitatea de contractant sau subcontractant/subantreprenor în temeiul Legii nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi autorităţi contractante sau entităţi contractante care primesc şi prelucrează facturi electronice.

Emitentul unei facturi electronice în relaţia B2G este operatorul economic aflat într-o relaţie definită mai sus si care emite, în baza unui angajament legal, factura electronică şi o transmite în sistemul naţional privind factura electronică RO eFactura.

Destinatarul unei facturi electronice emise în relaţia B2G - autoritatea contractantă, entitatea contractantă sau unitatea de achiziţii centralizate cu atribuţii în acest sens potrivit legii, care primeşte factura electronică însoţită de semnătura electronică a Ministerului Finanţelor în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura.

Începând cu 01.07.2024 se aplic ă şi livrărilor de bunuri şi prestărilor de servicii care au locul livrării/prestării în România în relaţia B2B, între persoane impozabile stabilite în România (indiferent daca sunt sau nu inregistrate platitori de TVA).

Relaţia B2B este definita ca fiind relatia comercială dintre doi operatori economici - B2B - tranzacţia având ca obiect execuţia de lucrări, livrarea de bunuri/produse şi/sau prestarea de servicii dintre doi operatori economici.

Începând cu 1 iulie 2024 optional şi obligatoriu de la 1 ianuarie 2025, sistemul e-factura va fi folosit şi pentru relaţia business to consumer (B2C), sistemul folosindu-se şi pentru facturile emise persoanelor fizice (exceptie facturile simplificate). Obligativitatea revine operatorilor economici-persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistraţi în scopuri de TVA. Conform OUG 69/2024, relaţia B2C este definită în felul următor: "tranzacţia având ca obiect execuţia de lucrări, livrarea de bunuri/produse şi/sau prestarea de servicii dintre un operator economic - persoană impozabilă stabilită în România (...) şi o persoană neimpozabilă". Este precizat că livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate către o persoană fizică ce se identifică, în relaţia cu furnizorul/prestatorul, prin codul numeric personal se consideră efectuate în relaţia B2C. Interesant cum se va aplica GDPR, probabil, în contractele/comenzile ferme încheiate cu persoanele fizice, va trebui menţonat acest aspect

Operatorii economici persoane impozabile trebuie să transmită în e-Factura facturile emise către ONG-uri, partide politice, culte şi agricultorii care aplică regimul special de TVA numai dacă aceste entităţi sunt în Registrul e-Factura opţional sau în Registrul e-Factura obligatoriu.

Trebuie să folosească e-Factura şi organele de executare silită, inclusiv executorii judecătoreşti şi Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, care emit facturi în numele şi în contul furnizorilor persoane impozabile stabilite în România, pentru livrările de bunuri efectuate în cadrul operaţiunilor de executare silită sau de valorificare a bunurilor mobile şi imobile sechestrate în cadrul procesului penal; automat, furnizorii respectivi scapă de obligaţie; în acest sens, apare Registrul e-Factura executări silite; contravenienţii vor risca o amendă între 5.000 şi 10.000 lei pentru fiecare factură netransmisă în e-Factura

Persoanele impozabile stabilite în România care emit facturi pentru operaţiuni care nu sunt în sfera de aplicare a TVA sau pentru sume care nu se includ în baza de impozitare a TVA, pentru care nu există obligaţia emiterii unei facturi, nu au obligaţia utilizării sistemului e-Factura pentru aceste facturi;

Autofacturile emise de persoanele impozabile stabilite în România se consideră facturi emise în relaţia B2B şi ca atare se încarcă în sistemul e-factura

Art. 3 din OUG 120/2021 şi art. II din legea 139/2022 şi pct. 49-50 şi art. LXV din Legea 396/2023 si OUG 69/2024