Wolters Kluwer, Corectare facturi dupa controlul fiscal

Fluxuri
Stare:  În vigoare
Versiune de la: 10 Martie 2025
Autor:

Corectare facturi dupa controlul fiscal

Corectare facturi după controlul fiscal

Este obligatorie emiterea facturilor şi rectificarea Decontului de TVA dupa o verificare fiscală? Care este termenul de emitere a facturii? Întrebări a căror răspuns le-am formulat în acest flux fiscal.

Persoană juridică Persoană juridică Elemente obligatorii NU Termen de emitere şi deducere TVA Prezentarea în jurnalele şi decontul de TVA Alte situaţii de corectare înaintea unei verificări fiscale Corectarea facturilor după controlul fiscal Condiţii Tipuri de erori Entitatea decide să emită facturi de corecţie către beneficiar? DA

Pas: Corectarea facturilor după controlul fiscal

Persoanele impozabile care sunt supuse unui control fiscal pot avea drept de deducere, chiar şi în lipsa unor omisiuni, erori cu anumite condiţii; în cazul în care sunt constatate şi stabilite erori în ceea ce priveşte stabilirea corectă a taxei colectate, pot fi emise facturi de corecţie către beneficiari, dar numai după finalizarea controlului fiscal.

Pas: Condiţii

Pentru erorile taxei colectate corectate şi de plată pot fi emise facturi doar în baza actului administrativ emis de autoritatea fiscală competentă.

Începând cu data de 1 ianuarie 2024, să instituie facturarea electronică obligatorie pentru toate tranzacţiile efectuate între persoanele impozabile (inregistrate sau nu ca platitori de TVA) stabilite pe teritoriul României.

Procesul de implementare va fi realizat în două etape, astfel:

I. În prima etapă, în perioada 1 ianuarie 2024 - 30 iunie 2024, operatorii economici - persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în

scopuri de TVA au obligaţia să raporteze în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relaţia B2B şi în relaţia cu instituţiile publice, altele decât cele efectuate în relaţia B2G, pentru care există obligaţia utilizării Ro e- Factura începând cu data de 01 iulie 2022.

De asemenea, operatorii economici persoane impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România au obligaţia, începând cu 1 ianuarie 2024, să raporteze în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relaţia B2B pentru livrări de bunuri şi prestări de servicii care au locul livrării

sau prestării în România.

Următoarele operaţiuni sunt exceptate de la obligaţia utilizării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura:

- livrările de bunuri expediate sau transportate în afara UE de către furnizor sau de altă persoană în contul său;

- livrările de bunuri expediate sau transportate în afara UE de către cumpărătorul care nu este stabilit în România sau de altă persoană în contul său, cu excepţia bunurilor transportate de cumpărătorul însuşi şi care sunt folosite la echiparea ori alimentarea ambarcaţiunilor şi a avioanelor de agrement sau a oricărui altui mijloc de transport de uz privat;

- livrările intracomunitare de bunuri si

- facturile simplificate

Referitor la codificarea utilizată în sistemul e-Factura, specialiştii sfătuiesc ca societatile să evite folosirea notei de creditare (cod 381) şi a facturii de corecţie (cod 384) şi să apeleze cât mai mult posibil la factura standard (cod 380). Adică să facă stornări şi corecturi în e-factura numai prin factură standard:

În susţinerea celor de mai sus, facturile care sunt emise pe codul 380 sau chiar cele care sunt primite pe codul 380 sunt importate corect în sistemele informatice şi sunt înregistrate corect în contabilitate, pentru a fi raportate în declaraţia SAF-T, spre deosebire de celelalte două coduri menţionate (381 şi 384) .

Bineînţeles că depinde şi de sistemul informatic utilizat, cât de adaptat este la cerinţele legale

Art. 330, alin. (3) din Codul Fiscal actualizat